Hledat
Mapa cennemovitostí v ČR
estav.tvnový videoportál
Všechna témata
Ergonomie a zlatý řez více o tématu

Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - teorie zlatého řezu

Ergonomie je vědní obor, který se zabývá vhodnými rozměry a tvary nástrojů, mobiliáře, předmětů denní potřeby, prostě všeho, co nás obklopuje. A to tak, aby vše maximálně vyhovovalo našim možnostem a potřebám. Pro stavebnictví a architekturu patří ergonomie mezi základní kameny oboru. V dnešním povídání od Ing. arch. Petra Brandejského se podíváme co znamená zlatý řez v řeči čísel a geometrii.
Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - teorie zlatého řezu

V předešlé části se objevilo několik výrazů, které nám mohou prohloubit naše znalosti a následně i možnosti při volbě toho, co je správné nebo správně řešené. Jak říká klasik: „Netřeba téma opouštět, když debata se stává zajímavou.“

„Zlatý řez“ patří mezi kompoziční techniky uspořádání vnímaného obrazu. Zlatý řez je metoda poměrného rozdělení daného úseku tak, aby poměr celého úseku k větší části byl stejný jako poměr větší části k menší. Tento poměr je 1,618033… Je to iracionální číslo. Zlatý řez lze vyjádřit matematicky v podobě Fibonacciho řady nebo též posloupnosti 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13……. Tato řada vznikne přičtením následujícího čísla k číslu předešlému. Limita poměru dvou následujících čísel Fibonacciho posloupnosti je rovna zlatému řezu, tedy 1,618… Perličkou je, že této posloupnosti užívali hráči rulety k rozbití banku.

Zlatý řez

Poměr zlatého řezu na rovinném objektu splňuje tzv. „Zlatý obdélník“, což je jediný obdélník, ze kterého po oddělení největšího možného čtverce vznikne obdélník podobný poměrem původnímu. Pokud sestrojíme úhlopříčku mateřského a dceřiného obdélníku, potom se tyto úsečky protnou v jediném bodě.

Zlatý obdélník

Další dceřiné (stále se zmenšující) obdélníky postupně konvergují do tohoto bodu. Tento bod se nazývá „boží oko“ nebo taky „významný bod“ zlatého řezu. Když už jsme u toho zlata, tak stejný poměr jako zlatý řez existuje u tzv. „Zlatého úhlu“. Tento dělí kruh na kruhové výseče tak, že poměr menšího úhlu k většímu je rovný poměru většího úhlu k celému kruhu. Ten poměr je úžasný a taky nepostradatelný kupříkladu v biologii. Ale o tom později. Asi nás už vůbec nepřekvapí, že podíl plochy větší kruhové výseče oproti ploše menší kruhové výseče je roven 1,618… Nejde jenom o úhel, ale i spirálu. Jde o „zlatou spirálu“, která vznikne spojením bodů při dalším nekonečném dělení zlatého obdélníku. Tato spirála je matematickou křivkou a nazývá se logaritmická spirála nebo taky ekviangulární spirála (rovnoúhlá spirála). Toto pojmenování použil francouzský matematik René Descartes. Název odráží další vlastnost logaritmické spirály - spojnice pólu spirály (což je zároveň naše boží oko) a libovolného jejího bodu protíná spirálu vždy pod stejným úhlem. Tak jak můžeme neustále dělit zlatý obdélník, tak můžeme neustále vytvářet stáčející se zlatou spirálu. Těchto nekonečných podobností obrazců při jejich zvětšení využívá také fraktální geometrie.

Zlatý řez, Zlatá spirála, Zlatý bod

V grafice tím vzniká na relativně jednoduchém matematickém základě úžasný svět sám pro sebe. Svět fantaskních obrazců, tak magických a mystických, že propojuje celé komunity, které si vyměňují své poznatky a výsledky svých „počítačových fraktálních poutí“. Stejně tak zlatý řez nalezneme v magickém obrazci pentagramu. Pravidelný pětiúhelník má vrcholy vzdálené od sebe v poměru zlatého řezu. Poměr zlatého řezu lze do pentagramu vepisovat donekonečna stejně jako logaritmickou spirálu. Stejně tak jsou vzdálenosti mezi vrcholy pentagramu v poměru zlatého řezu. V řecké a předřecké éře nebylo v lidských silách dospět matematikou k poměru zlatého řezu a využívali proto pentagramu. Tento obrazec byl po věky považován za magický obrazec a byl chován v úctě jako symbol dokonalosti vesmíru. V některých dobách a kulturách byl naopak zatracován jako symbol satanismu. Nic to ovšem nemění na jistém napětí obrazce se spoustou zajímavých vlastností. Tolik tedy odbočka do teorie, příště se podíváme, jak se to všechno projevuje v praxi.

Magický pentagram

Ing. arch. Petr Brandejský

Prošel projekcí BVV, pracoval na „volné noze“, následně ve firmě zabývající se komplexními službami v oblasti návrhů kancelářských celků a realizací logistického uspořádání. Od r. 2008 pracoval jako hlavní architekt nadnárodní společnosti v oblasti investiční výstavby. Po návratu na „volnou nohu“ se zabývá mimo zmíněných činností i inspekcí nemovitostí a odbornými recenzemi. Od roku 2014 píše, jako externí redaktor pro Moravu, pro internetový portál zabývající se stavebnictvím a úsporami energií TZB-info.cz a pro internetový portál určený široké stavební veřejnosti ESTAV.cz.

Sdílet / hodnotit tento článek

Další kapitoly tématu „Ergonomie a zlatý řez

  1. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - úvod
  2. Lidské tělo - rozměry a proporce
  3. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - teorie zlatého řezu
  4. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - zlatý řez v praxi
  5. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - kompozice
  6. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - lidské proporce
  7. Ergonomie, věda o rozměrech a poměrech - člověk v prostoru a u stolu
  8. ROZHOVOR: Správná ergonomie pracovního místa zvyšuje výkonnost zaměstnance

Související témata

Přečtěte si více k tématu Články

Foto: Herta Hurnaus

Minimální vila. Skvělá vídeňská práce na pětatřiceti metrech čtverečních

Ještě za časů předcházejících první republiku, a nejspíš i dlouho poté, se tomu říkalo „vídeňská práce“. Šlo o obecně zažitý termín, popisující kvality nějakého produktu nebo díla, zpravidla tedy rakouské provenience. Vykreslili jste jím něco propracovaného, elegantního, překvapivě chytrého…

Vila Savoya v Poissy, asi nejznámější realizace Le Corbusiera. Zdroj: PhDr. Eliška Zlatohlávková, PhD.

Protiklady a paralely v tvorbě Adolfa Loose a Le Corbusiera - 1. díl

Asi jen těžko bychom hledali jiné dvě osobnosti, které doslova formovaly podobu moderní architektury, zatímco jejich přístup k samotné tvorbě byl současně tak odlišný, než byli Adolf Loos a Le Corbusier, vrcholní představitelé architektury 1. poloviny 20. století.

Rekonstrukce bytu v kontextu modernistické vily

Rekonstrukce bytu v kontextu modernistické vily

Návrh nového interiéru do původní vily je současným řešením bez historizujícího přístupu, s ambicí vytvořit vztah k původnímu domu. Dialog mezi starým a novým, může probíhat na téma pravdivosti v architektuře a hledání formy stejně, jako tomu bylo kdysi u tvorby Jana Kotěry.

Zdroj: AdobeStock – Gabort

Nový stavební zákon: Co dělat, když potřebujete odstranit stavbu?

V průběhu svého života může stavba dospět do bodu, kdy bude nutné ji odstranit – třeba proto, že na pozemku překáží jinému záměru. Může ale dojít i k tomu, že stavba vznikla v rozporu s povolením nebo přímo bez něj. V takovém případě stavební úřad autoritativně zahajuje řízení…

REKLAMA