V poslední době, kdy opadla krize a je více pracovních příležitostí než dobrých pracovníků, se především velké firmy snaží nabízet co nejatraktivnější pracovní prostředí jako jeden z mnoha různých benefitů. A tak se z navrhování kanceláří stala kreativní práce pro architekty, designéry a nábytkáře. O nových směrech v pracovním prostředí a prostředí kanceláři pojednával workshop společnosti Capexus.
Nové potřeby, nové prostory
Můžete se setkat s novými pojmy jako je "focus room", "team work studio", "fresh time", "safe haven", "think tank" a dalšími funkčními jednotkami. Některé výzkumy uvádějí, že až 42 % zaměstnanců si váží příjemného pracovního prostředí a je pro ně důležité při rozhodování se o pracovní nabídce. Jiné zkušenosti potvrzují, že investice zaměstnavatele do jakéhokoliv vylepšení prostředí, například vytvoření nové zóny nebo nákup nového nábytku, má mnohem dlouhodobější efekt na spokojenost zaměstnanců než jednorázové zvýšení platu. To sice učiní zaměstnance šťastným, ale zhruba po třech měsících to začne vnímat jako samozřejmost a začne být opět méně spokojeným.
Dnešní trendy jdou dále, než je "pouze" vytváření víceúčelových pracovních ploch, relaxačních zón a nákupu kvalitního ergonomického nábytku – to vše je samozřejmě základem dobrého návrhu kanceláře a následně spokojených zaměstnanců. Objevují se snahy o co největší propojení s přírodou, například používáním přírodních materiálů nebo co největšího množství zeleně v interiéru (rostliny zachycující prach, zvyšující vzdušnou vlhkost a mají dobrý psychologický účinek a napomáhají snižovat nemocnost). Také výrobci nábytku dávají důraz na ekologii a udržitelnost, kterou deklarují různými certifikáty. V nových administrativních budovách se často používají různé inteligentní technologie na hlídání a řízení větrání, topení, osvětlení atp. Majitelé administrativních budov lákají nové nájemce certifikáty LEED či BREEAM, které hodnotí budovy z hlediska jejich komplexní udržitelnosti, energetické náročnosti a do jaké míry je budova zárukou zdraví a pohody.
Zdroj: CAPEXUS Autor: Ondřej Bouška
Digitalizací k lepším výsledkům
Mimo vybavení je aktuální téma také digitalizace. Jde tu především o zefektivnění a možnost přístupu zaměstnance k datům odkudkoliv, kde zrovna chce pracovat, ať už jde o práci z domova nebo v kterékoliv zóně v rámci pracovního prostředí jiné, než je jeho standardní pracoviště. S tím souvisí i možnost flexibility jak v pracovním prostoru, tak třeba i pracovní doby. Pro některé firmy může být řešením i tzv. share desking, kdy pracovníci nemají každý svůj stůl, ale střídají se u menšího počtu sdílených stolů, které si můžou rezervovat přes online systém nebo aplikaci. Majitelé firem si pak přes stejný systém můžou hlídat obsazenost, efektivitu a reálnou využitelnost pracovních míst nebo také zasedacích místností. S digitalizací také souvisí trend "paper-less", tedy pokud možno vyhnout se zbytečnému hromadění stohů papírů v mnoha skříních a tím pádem odlehčení interiéru, s přesahem do ekologie.
Zdroj: CAPEXUS Autor: Filip Šlapal
Nejlépe je možné všechny tyto požadavky splnit prostorem navrženým na míru odborníky. Ti nejdříve provedou důkladnou analýzu klienta, aby poznali požadavky konkrétní firmy a navrhli smysluplný spaceplanning a následný návrh interiéru. Každá profese má samozřejmě jiné požadavky, není tedy možné řídit se jen obecně správným řešením. Hlavní zásadou je vytvořit tak pestrou škálu pracovního prostředí, jak pestrá je naše práce.
Sdílet / hodnotit tento článek