REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Bytový dům vypadá, jako by se rozpadaly poskládané kostky. Drží je socha Davida Černého

Bloky bytového domu tvoří v půdorysu kompaktní celek usazený na jednotné transparentní podstavě parteru. Do výšky se jednotlivé fragmenty dynamicky rozpohybují v reakci na své vnější i vnitřní prostředí. Fragmentování na „boxy“ převádí celek na příjemné lidské měřítko.
Foto: BoysPlayNice
Místo toho, abyste se dívali na fragmenty, zkuste vidět celý obrázek.
Stephen Covey

Fragmentace prostorové hříčky nás udržuje v lidském měřítku

Studio QARTA Architektura se už na našem serveru objevilo několikrát. Bytový dům Fragment je krásným příkladem, jak lze rozehrát architekturu v prostoru k neskutečným tvarům, ke hře stínů a světel, kdy stavba plyne prostorem a je zajímavá v každém místě. Umožňuje úžasné průhledy a je dotažena od prostorové hříčky celku až do krásných detailů. O co méně byla samotná parcela přívětivá svým tvarem, o to lepší výsledek se zrodil díky netradičnímu řešení. Svým propletením mi na první pohled bytový dům Fragment evokoval kousek nositelky genetické informace u všech buněk, tedy část dvoušroubovice DNA. Pokud tohoto efektu dosáhli autoři mimoděk, nic to na podstatě stavby nemění. Je to jisté detailní postižení vlastností fragmentovaného detailu organismu, obdobně jako je fragmentována tato stavba. Pochopitelně autory zmíněná fragmentace směřuje k fragmentům postřehnutelným okem diváka, tedy stavební prvky nazvané boxy, jež vytváří menší celky, které jsou oproti celku v lidském měřítku. Tato úvaha dává smysl, protože pokud si představíte deskový dům s deseti patry, případně s jednolitou plošnou fasádou ze skel, či jinak zpracovanou, ale hlavně v jedné ploše, budete postrádat srovnání, a hlavně lidské měřítko. Pokud ovšem stejnou fasádu rozehrajete na prvky, které mají v sobě obsažené lidské měřítko, působí tato stavba zcela rozdílně od předešlého příkladu. Je to ta pověstná krabička od sirek ve fotografii pro možnost porovnání jinak ztraceného měřítka.

Pohled severní. Foto: BoysPlayNice

Pochopitelně je ve hře spousta dalších aspektů, jako je prostorová rozehranost ve všech třech osách, dvou nebo jedné, materiálové pojetí, barevné zpracování a další věci, které dělají stavbu zajímavou nebo taky nezajímavou. Díky tomuto řešení zde vzniká skvělý a osobitý svorník architektury původní a nové v Karlíně, a ne marně jej autoři nazývají organickým napojením na veřejný prostor. Nezvyklý tvar spojuje, ale zároveň vytváří jisté soukromé atrium, bez potřeby uzavření se před okolím. Jako protiklad deskových domů a plochých fasád zde vzniká velmi zajímavá, ale hlavně nezaměnitelná a osobitá architektura, která má svou vlastní dynamiku, bez toho, že by vytvářela nechtěné napětí a kontroverzi. Pokud k něčemu vybízí, pak je to dialog mezi původní architekturou a novou architekturou nebo projevem stereotypu a moderním rozehraným způsobem pojetí bytového domu Fragment. Stavba je neoddiskutovatelně efektní a je předpoklad, že tím, jak reflektuje technologie 21. století, bude i efektivní. Pokud autorský kolektiv chtěl celé řešení dotvořit, pak monumentální dílo od stále „propíraného“ výtvarníka, sochaře a umělce Davida Černého je tím dalším zapamatovatelným punktem. Ať už to bude synonymum pro oporu, která drží dynamický blok šroubovice v rovnovážném stavu nebo přirovnání, kdy složitá struktura stojí pevně na své noze, drží ji ruka na dlani nebo jen dům, který podepírá ocelová žena atlas, tedy 24 metrů vysoká socha ženy zvaná Lilith. Kupříkladu Brno má na náměstí Svobody svůj proslulý novorenesanční měšťanský dům nazvaný dům U Čtyř mamlasů, díky čtyřem atlasům podepírajícím zdobné pilíře. Pokud si tam dáte schůzku, domluva zní: „sraz u Mamlasů.“ Třeba si místní dají sraz za pár let u „Nohy“, u „Ruky“ nebo u „Lilith“. Tahle drobná nadsázka však nic nemění na zdařilé estetice celého projektu a neoddiskutovatelné pozoruhodnosti celého řešení. A o to snad v architektuře jde. Tedy taky jde společně s dalšími atributy k smysluplnému životu a bydlení.

Pohled jižní. Foto: BoysPlayNice

Základní popis

V půdorysu tvoří bloky kompaktní celek usazený na jednotné transparentní podstavě parteru. Směrem do výšky se jednotlivé fragmenty dynamicky rozpohybují v reakci na své vnější i vnitřní prostředí. Rozvolněný hravý tvar budovy je kontextuální, nikoli formální. Pečlivé kompoziční odstupňování hmoty komunikuje s odlišnými měřítky okolní zástavby i dalšími faktory okolí. Z pozice kolemjdoucího jednotlivé „boxy“ fragmentují celek bloku do příjemného lidského měřítka.

Pohled jižní. Foto: BoysPlayNice

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Autorská zpráva

Vize

Původně průmyslový Karlín prochází dlouhodobě transformací, která určuje jeho roli v současném životě širšího centra Prahy. Z hlediska požadavků na současný život se stal Karlín vyhledávanou čtvrtí pro bydlení, pracovní příležitosti i trávení volného času.

Pro bytový dům Fragment vytváříme koncept vizuálně silné, nezaměnitelné architektury, která reaguje na kontext místa s ohledem k jeho minulosti i budoucnosti.

Vedle formálních a funkčních hledisek je to především organické napojení na veřejný prostor, který dům Fragment rozšiřuje, dále zpřístupňuje a funkčně i vizuálně dotváří. Součástí programu je i monumentální sochařské dílo umělce Davida Černého.

Pohled jižní. Foto: BoysPlayNice

Kontext

Pozvolná revitalizace území umožnila zachování původního měřítka starého Karlína. Protiváhu jeho klasické blokové struktuře tvoří moderní výstavba solitérních budov sídliště Invalidovna. Budova Fragment, stojící na hranici obou zón, na kontrasty ve stavební historii reaguje a usiluje o souladné dotvoření místa.

Zvolená architektonická forma dvou ramen sbíhajících se do jednoho bloku odpovídá na lichoběžníkový tvar pozemku i charakter okolní zástavby. Fragment ztělesňuje přechod, či spíše průnik dvou světů. Dvě hmoty domu na jedné straně evokují blokovou zástavbu, jedna hmota na straně druhé zástavbu solitérní. Proces rozpadu blokové zástavby naznačuje i pixelizace fasádní hmoty.

Silným určujícím momentem je rovněž kontakt s historickou budovou Invalidovny, na jejíž osu je dům situován. „S plným respektem ke kvalitám Invalidovny a energii tomuto místu vlastní stavíme Fragment do pozice kontrastní, do role otisku dnešní doby. Transformaci Karlína přinášíme rovnocenný dialog stávajícího a nového, který chápeme jako logickou podmínku kvalitního vývoje.

Pohled západní. Foto: BoysPlayNice

Fragmentární struktura kompaktního celku

V půdorysu tvoří bloky kompaktní celek usazený na jednotné transparentní podstavě parteru. Směrem do výšky se jednotlivé fragmenty dynamicky rozpohybují v reakci na své vnější i vnitřní prostředí. Rozvolněný hravý tvar budovy je kontextuální, nikoli formální.

Pečlivé kompoziční odstupňování hmoty komunikuje s odlišnými měřítky okolní zástavby i dalšími faktory okolí. Na jedné straně se vyrovnává s dopravní intenzitou Rohanského nábřeží, na straně druhé využívá veškerých příjemných kvalit prostředí, jako je bezprostřední návaznost na zeleň přilehlých Kaizlových sadů nebo výhledy k dominantám širšího okolí, například k Vítkovu.

Pohled do vnitrobloku. Foto: BoysPlayNice

Ustupující hmoty domu optimálně nastavují byty i pobytové atrium plynutí denního světla – atrium se otevírá, prostor se zvětšuje, zůstává neuzavřený, hravý.

Boxy, které střídavě vystupují z horní i spodní části bloku, vyvolávají hru světel a stínů, která podporuje vnímání proměnlivosti fasády – forem – v čase.

Z pozice kolemjdoucího pak jednotlivé „boxy“ fragmentují celek bloku do příjemného lidského měřítka.

Průhled vnitroblokem. Foto: BoysPlayNice

Veřejný prostor

Pro koncepci domu je zásadní otevřenost a transparentnost. Z hlediska kontinuity, prostupnosti a kultivace veřejného prostoru je důležitá pozice vůči Invalidovně a parku. Mezi oběma objekty plyne přirozená trajektorie pohybu. Fragment se v jejím ústí rozestupuje, hmota domu je vykrojená. Příchozí vstupuje do velkorysého krytého prostoru se sochami, zelení a vodním prvkem, který poskytuje zázemí a příjemnou atmosféru pro chvíle oddychu rezidentům i veřejnosti. Na této ose je dům průchozí. Veřejnosti slouží také parter domu se službami a drobnými obchůdky. Atrium je pak klidovým prostorem, částečně dlážděným a částečně zaplněným zelení, a to včetně střechy a prvního patra.

Průhled vnitroblokem. Foto: BoysPlayNice

Technické řešení

Bytový dům Fragment nabízí individuální nájemní bydlení v kombinaci menších, středních a větších bytů. Boxy o velikosti 3,8 × 3,1 m obsahují jednu místnost a jejich dalším spojováním modulů vznikají větší obytné jednotky. Díky jednomu investorovi je dům navržen jako jeden funkční celek s logickou návazností všech provozů a údržby.

Důležitým atributem dynamické stavby je pochopitelně její konstrukce. Zpočátku bylo architekty uvažováno komplexní prefabrikované řešení od koncepce, optimalizace až po dopravu a montáž na místě, a to včetně prefabrikované koupelny. Investor se rozhodl pro konstrukci z železobetonu. „Na celém procesu si velmi ceníme, že od úvodních skic až po finále nedošlo ke změně podoby domu, a to nejen z důvodů kompozičních, ale hlavně z důvodů technických,“ říká David Wittassek, hlavní architekt projektu. Drobné korekce se týkaly pouze zefektivnění konstrukce.

Průhled na Invalidovnu. Foto: BoysPlayNice

U obvodového pláště bylo řešeno několik technických variant. Určující bylo zachovat původní tvarové a proporční řešení boxů včetně lodžií. Detaily musí perfektně sedět, být hezké a být funkční. Stavební výroba se dnes proto přesouvá do dílen a stává se strojařinou, což je také případ domu Fragment. Při montáži se pak z převážně technických důvodů přistoupilo k samostatné montáži výplní otvorů a následné montáži provětrávaného pláště.

Pro materiál fasády jsme zvolili hliníkový kompozitní panel. Působení povětrnostních vlivů spolu s členitostí fasády domu podporuje dojem proměnlivosti v čase, modus živé stavby. Město a dům jsou živým, neukončeným procesem.

V domě jsou navrženy již dnes standardní technologie 21. století, jako jsou zelené střechy, solární panely, tepelná čerpadla, nakládání s dešťovou vodou, využívání vlastních zdrojů podzemní vody.

Pohled severozápadní noční. Foto: BoysPlayNice

Doplňující informace

Studio QARTA Architektura
Autor David Wittassek
Jiří Řezák
Adresa studia Pernerova 635, 180 00 Praha 8, Česká republika
Spoluautor David Černý, sochařské dílo
Design tým Tomáš Němec, Lukáš Němeček, Michaela Fričová
Umístění projektu Praha – Karlín
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2017–2020
Rok dokončení 2023
Zastavěná plocha 4 500 m2
Hrubá podlahová plocha 18 050 m2
Užitná plocha 15 200 m2 obytné plochy
2 600 m2 retail
Plocha pozemku 8 200 m2
Náklady 1,4 mld. CZK
Klient Trigema
Fotografie BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
Spolupráce Statika: RECOC
Projektant: Casua
Značky Seznam použitých značek
okna – Schueco
fasáda – ALUCOBOND
monolitické konstrukce – SKANSKA
svítidla – Minalox
sochy – ACO
O studiu/autorovi Bližší informace

Kreativní architektonické studio QARTA Architektura se už dvacet let podílí na kultivaci prostředí, ve kterém žijeme. Ať už je to krajina našich měst nebo vnitřní prostředí domovů, k úkolům architektury přistupuje vždy komplexně.

Studio reaguje na proměny životního stylu jednotlivců i společnosti, ke kterým dnes neodmyslitelně patří požadavek udržitelnosti. Kombinací tradičních zkušeností oboru a současných technologických inovací navrhuje řešení, která naplní současné potřeby a přetrvají v čase.

Široké portfolio projektů spojuje jedno: důraz na propojení estetických a funkčních řešení. QARTA považuje za velmi důležitý řemeslně zpracovaný detail i funkční naplnění celku.

Filozofie
Abychom mohli tvořit místa, kde se lidé cítí dobře a kde chtějí bydlet, je nutné tato prostředí a situace zažít a umět popsat. Proto studujeme místní i zahraniční referenční příklady a zkušenosti aplikujeme pro daný kontext. Zajímají nás společenské, ekonomické a kulturní aspekty, které ovlivňují naši praxi a samotné navrhování.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
  • Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO QARTA ARCHITEKTURA a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: BoysPlayNice

Historickou elektrárnu v Plzni přeměnili na pivovar a víceúčelový sál

Elektrárna vystavěná v roce 1905 v areálu Plzeňského Prazdroje v rámci ambiciózního projektu zabezpečovala výrobu elektrické energie pro pivovar i pro část města do roku 1995. Od roku 2019 se objekt mění na pivovar Proud a posléze zde přibude i víceúčelový sál s kompletním zázemím.

REKLAMA