Lanovka Skyway Mont Blanc se skládá ze tří stanic:
Pontal d'Entrèves ve výšce 1 300 m.n.m., Pavillon du Mont Fréty (2 200 m.n.m.) a Punta Helbronner ve výšce 3 466 m. Každá z nich představuje různý typ architektury a byly navrženy tak, aby bez problému splynuly s horským okolím. Tento komplex, za jehož návrhem stojí Studio Progetti Cillara Rossi, představuje vrcholnou úroveň technologie a inženýrství a zaměřuje se na minimalizaci dopadů na životní prostředí a spotřebu energie. Z produkce tohoto ateliéru vzešlo již několik staveb pro vysokohorská prostředí.
Kvůli extrémním vlivům byly použity vysoce odolné materiály, titan, pozinkovaná ocel, sklo a dokonce i dřevo. Vše je navrženo tak, aby stavby odolaly sněhu i ledu a zároveň vyhověly potřebám turistů. Celková velikost projektu také znamenala důkladné dimenzování kapacity zařízení a výběr přepravního systému tak, aby byla zaručena bezpečnost dopravy, plynulost a schopnost přizpůsobit se množství návštěvníků.
Nejen z hlediska vzhledu, ale také co do úspory energie a tepla, lze stavby zařadit mezi nejúžasnější výtvory současného stavebnictví. Použití vysoce výkonných skel, osazení solárními panely, využití tepelných čerpadel snižuje provoz této velkokapacitní lanovky na minimum.
Lanovka v celkové délce 4,3 km překonává výškový rozdíl 2 140 m. Cestu k vrcholové stanici zdolává klimatizovanými kabinami pro 75 až 80 cestujících. Každá kabina se během jízdy otáčí o 360 stupňů, aby si mohl každý vychutnat pohled na okolní skalní masivy. Spodní úsek lanovky dokáže přepravit obousměrně 800 cestujících za hodinu, horní má kapacitu 600 cestujících za hodinu. Cesta na prvním úseku trvá jen 4 minuty, na druhém 5 min.
Foto: ©AGC Glass Europe
Kvalita architektonického návrhu
Hlavním záměrem nebylo vytvoření homogenního projektu, ale vzhledem k velkému rozdílu v nadmořské výšce všech tří stanic spíše vhodně spojit unikátní vlastnosti jednotlivých segmentů s okolním prostředím souvislé horské scenérie. Proto byly pro každou stanici k dosažení technologických požadavků zvoleny odlišné architektonické prvky.
Nástupní stanice Pontal d´Entrèves navazuje bezprostředně přímo na výjezd automobilů z 12 km dlouhého autotunelu pod Mont Blanc a její součástí je velkokapacitní parkoviště. Studio Progetti Cillara Rossi dalo stanici aerodynamický tvar s proskleným průčelím, které kryje nástupiště kabin. Uvnitř stavby naleznete informační středisko, pokladny a občerstvení.
Ticho a klid na střeše Evropy
Přestupní stanice Pavillon du Mont Fréty v nadmořské výšce 2 173 m je pro svoje skořepinové střechy, pokryté solárními články a zasklená nástupiště pokládána za architektonický zázrak. Zaoblené prosklené stěny skrývají restauraci, bar, kino a konferenční prostory. Turisté mohou sestoupit i do vedle stojící, a dnes už pro svoji nadmořskou výšku legendární, botanické zahrady. Velká okna zajišťují návštěvníkům pocit, že jsou venku, zatímco je chrání před vnějšími extrémními podmínkami ve vysoké nadmořské výšce. Použité zasklení Planibel iPlus E on Clearvision 10 mm ve vrstveném bezpečnostním provedení s akustickou fólií umožní návštěvníkům ničím nerušený a nezkreslený výhled do malebné okolní krajiny, a to díky vysoké světelné prostupnosti a neutralitě. Zvolením akustické fólie mohou návštěvníci v klidu vychutnávat nabídky zázemí i v případě vysoké venkovní hlučnosti, vznikající v tomto prostředí díky extrémním povětrnostním podmínkám. Navíc je zasklení provedeno izolačním trojsklem, které perfektně odpovídá výše zmíněným požadavkům na minimalizaci dopadů na životní prostředí a spotřebu energie.
Foto: ©AGC Glass Europe
Cílová stanice Punta Helbronner ve výšce 3 456 m představuje cosi zcela odlišného. Architektura se podobá rozeklaným vrcholům a často je pro svůj tvar i symbolický odkaz na Mont Blanc nazývána krystalem. Hlavním lákadlem je kruhová 14 m terasa s unikátním výhledem na nejvyšší vrcholy západních Alp: Mont Blanc, Monte Rosa, Matterhorn, Gran Paradiso a Grand Combin. Uvnitř budovy naleznete výstavní prostory, samoobslužnou restauraci, bar a informační centrum. I v zamračeném počasí stojí tato stanice za návštěvu.
Dodávky zasklení - 2000 m2 skla do extrémních podmínek
Zadání architektonického studia bylo jednoznačné: zasklení musí být vysoce neutrální a stále musí splňovat vysoké tepelně izolační kvality. Téměř 2 000 m2 skla bylo rozřezáno na jednotlivé kusy (každý z nich měl jiné rozměry) a v závodě AGC Interpane v Plattlingu byly sestaveny do izolačních trojskel. Celková tloušťka skloviny, která činí 26 mm, vyžadovala použití skla s nízkým obsahem železa (Planibel Clearvision). To totiž postrádá nazelenalý nádech, nabízí vysoký index podání barev, a tím splňuje požadavek na vysokou transparentnost a neutralitu, což ocení především návštěvníci hledící na vysokohorské panorama z prosklených částí. Navíc vzhled budov tak také splnil očekávání autorů vizuálně propojit stanice s okolním prostředím. Pro vnější stěny bylo použito izolační zasklení s vynikajícími izolačními vlastnostmi a vysokým solárním faktorem (až 60%), které dokáže využít na tomto chladném místě velmi efektivně energii ze slunce. Tím také přispívá k příznivé energetické bilanci budov.
Ani samotné provádění stavebních prací nebylo snadné. Zasklení totiž muselo být z důvodů diktovaných klimatickými podmínkami dopraveno až na vrchol hory pomocí soustavy kladek pouze v nejpříznivějším ročním období, a to od května do října.
Skyway Monte Bianco v číslech
Celkové převýšení: | okolo 2 200 metrů |
Nadmořská výška stanic: | Pontal d'Entrèves 1 300 m |
Pavillon du Mont Fréty 2 200 m | |
Punta Helbronner ve výšce 3 462 m | |
vyhlídková terasa na Punta Helbronner 3 466 m | |
Přepravní časy: | Pontal d'Entrèves - Pavillon du Mont Fréty: 4 minuty |
Pavillon du Mont Fréty - Punta Helbronner: 5 minut | |
Hodinová kapacita lanovky: | spodní část 800 lidí, druhá část 600 lidí |
Celkové množství použitého skla: | 2000 m2 |
Oficiální zahájení provozu: | 23. červen 2015 |
Doba výstavby: | 2011-2015 |
Architekt: | Studio Progetti Cillara Rossi |
Dodavatel skla: | AGC Interpane, Plattling (Německo) a AGC Glass France, Boussois (Francie) |
Investice: | 110 miliónů EUR |
Sdílet / hodnotit tento článek