REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Stavba dálnice D4 bude formou PPP projektu. Bude to výhodné?

Sněmovna dnes schválila finanční závazek státu vůči francouzskému konsorciu DIVia za dostavbu dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Celkem je to zhruba 30,5 miliardy korun. DIVia postaví dálnici formou PPP projektu, tedy projektu partnerství mezi státem a soukromým sektorem.
Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com
Stavba, ilustrační obrázek, zdroj: fotolia.com

Schválení závazku je podmínkou pro uzavření koncesionářské smlouvy, kterou schválila vláda v lednu. Stavba D4 formou PPP projektu by se měla stát vzorem pro další dopravní stavby, státu by to umožnilo zvýšit investice, řekl novinářům ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Projekt má i kritiky, podle poslanců Pirátů dostavba D4 není pro PPP projekt vhodná a stát může prodělat miliardy korun.

Co je PPP?

PPP předpokládá financování staveb ze strany soukromých investorů, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době i zcela převzít. Dostavba D4 je prvním PPP projektem, kdy dálnici postaví a následně bude provozovat soukromá firma. "Je to projekt, který by se měl stát vzorem a inspirací pro všechny další podobné stavby, protože pokud budeme využívat alternativní formu pro investování do dopravní infrastruktury, tak toho zvládneme proinvestovat výrazně více než v současné době," řekl Havlíček.

Konsorcium DIVia tvoří firmy Vinci a Meridiam. V soutěži uspělo s nabídkou 16,55 miliardy korun. Schválené přímé závazky státu představují 18,8 miliardy korun a 446 milionu eur, tedy asi 11,7 miliardy korun.

"Žádný z projektů obdobného charakteru na bázi PPP, který toto konsorcium udělalo v minulosti, nezbankrotoval, neskončil," uvedl ministr Havlíček. "I zde je dostatečná míra garance, že spolupracujeme s validním subjektem," dodal.

Bude to pro stát výhodné?

Výhrady k návrhu měl klub Pirátů, kterým se nelíbil hlavně způsob financování. Jejich poslanec Mikuláš Ferjenčík poukazoval na to, že stavbu bude financovat soukromá firma za úrokové sazby, které mají soukromí investoři, zatímco stát si půjčuje levněji.

"Podle našich propočtů tak stát prodělá čtyři až pět miliard. Úroková sazba čtyři procenta je vyšší, než za kolik si stát běžně půjčuje. Česko bude dálnici investorovi splácet 25 let, dluh se ovšem nepromítne do schodku státního rozpočtu, což zatemňuje informace o skutečném stavu veřejných financí," sdělil v tiskové zprávě Ferjenčík. Podle poslance Pirátů Ondřeje Polanského se PPP projekty používají například, pokud hrozí riziko nárůstu nákladů. "V našem případě jsou ale rizika téměř nulová, stát má vykoupené pozemky, platné stavební povolení i hotový projekt a postavit dálnici standardním postupem není složité. Výhodné je to tedy především pro soukromého investora," doplnil.

Vítězné konsorcium by mělo postavit 32 nových kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry.

Co je dále součástí dohody o D4?

V materiálech pro poslance je popsáno, že koncesionář bude výstavbu financovat kombinací dlouhodobých úvěrů a vlastního kapitálu. Tyto náklady mu následně splácí stát formou platby za dostupnost, která je navázána na řádnou dostupnost pro uživatele dálnice včetně poskytování přesně definovaných služeb.

Stavebně a projekčně bude za projektem stát česká stavební společnost Eurovia. Konsorcium bude zároveň zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení stávajících úseků o nové technologie. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech převezme.

Po schválení finančního závazku má následovat podpis smlouvy. Stavba by měla začít v březnu. Nový úsek dálnice by měl být otevřen v říjnu 2024.

Hlavní ekonom společnosti Natland Petr Bartoň míní, že hlavním problémem tohoto projektu je jeho financování, které je podle jeho soudu pro stát v dnešní době nevýhodné. "Místo aby si stát půjčil svým jménem levně na finančním trhu, nutí koncesionáře, aby si na něm půjčil on za nutně vyšší úrok, který pak ale stejně zaplatíme všichni. Za dlouhé čtvrtstoletí trvání projektu se navíc úrokový rozdíl ještě znásobí. Zadlužíme se tak ještě více, jen to nebude prozatím tak vidět," sdělil ČTK.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Nejnovější redakční zprávy

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia dudlajzov

Letos se už v Praze prodalo 5350 nových bytů, meziročně dvojnásobek

Za tři čtvrtletí letošního roku se v Praze prodalo 5350 nových bytů, meziročně téměř dvakrát více. Oproti celému loňskému roku je to o 34 procent více. Vyšší poptávka se promítla také do cen bytů. Metr čtvereční v pražské bytové novostavbě stojí 160.720 korun. Meziročně je to nárůst o 6,8 procenta a oproti druhému…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia ftfoxfoto

K digitalizaci stavebního řízení se Sněmovna mimořádně sejde 6. listopadu

K poslanecké novele stavebního zákona, která má pomoci překlenout potíže s digitalizací stavebního řízení, se poslanci sejdou 6. listopadu v 18:00. Mimořádnou schůzi k tomuto jedinému bodu dnes svolala předsedkyně Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09). ČTK to sdělil její mluvčí Martin Churavý.

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia

Stavební výrobu snižuje drahé financování a menší výstavba budov

Stavební výrobu v České republice významně snižuje nedostatečná výstavba pozemních staveb, tedy například bytových domů či kanceláří. Může za to převážně drahé financování a ekonomická nejistota. Ochromení stavebních řízení v souvislosti s digitalizací se ale na dnes zveřejněných datech Českého statistického úřadu…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, fotofabrika

Trutnov bude kupovat byty pro mladé rodiny. Hledá je na volném trhu

Třicetitisícový Trutnov hodlá na volném trhu kupovat byty a rozšířit o ně svůj bytový fond. Radnice by chtěla byty především nabídnout k nájmu mladým rodinám a motivovat je k tomu, aby ve městě zůstaly. Aktuálně má město zájem o koupi dvou bytů o velikosti dvou až tří pokojů. Radnice předpokládá, že by na koupi bytů…

Jiří Sedláček, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

České firmy by mohly mít na výstavbě Dukovan zakázky až za 240 mld. Kč

České firmy by mohly na výstavbě dvou nových jaderných reaktorů v Dukovanech získat zakázky až za 240 miliard korun. V Plzni to dnes řekl premiér Petr Fiala (ODS). S jihokorejským prezidentem Jun Sok-jolem navštívil podniky Doosan Škoda Power a Škodu JS, jež mají být významnými subdodavateli korejské společnosti…

Ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia, vege

Bartoš bude stavební řízení vysvětlovat poslancům, opozice to má za nedostatečné

Informace o digitalizaci stavebního řízení od ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) vyslechnou poslanci po návratu z prázdnin do Sněmovny 10. září. Na zařazení bodu zřejmě na úvod zářijové schůze dolní komory se dnes domluvil organizační výbor. Předseda klubu občanských demokratů Marek Benda po jeho…

REKLAMA