Stavba dálnice před Hradcem Králové stála od roku 2006, především kvůli nevykoupeným pozemkům farmářky Ludmily Havránkové a jednání se stavební firmou, 1,3 kilometru dlouhý úsek nemohl být využívan. Chybějící 2,4 kilometru dlouhý úsek za 882 milionů korun bez DPH se začal stavět v roce 2014. Provoz na nově zprovozněné dálnici bude několik měsíců omezený kvůli úpravě v místě provizorního sjezdu u Libišan, práce by měly skončit do Vánoc.
Dálnice D11 by od H. Králové měla pokračovat dál na Jaroměř a poté k polským hranicím v Královci u Trutnova, kde se má napojit na budovanou polskou silnici S3. Stavba mezi H. Králové a Jaroměří měla začít již letos, stavební povolení však rozkladem napadlo hnutí Děti Země, což způsobí zpoždění začátku stavby o několik měsíců.
"I když lze říci, že Hradec napojení na dálnici měl v podstatě již před pár lety, přivedením dálnice D11 až těsně k hranicím města je tak Hradec Králové konečně a oficiálně součástí dálniční sítě naší republiky a Evropy," uvedl hradecký primátor Zdeněk Fink (HDK), který věří, že dostavba pokračování dálnice bude dlouhodobou prioritou ŘSD a neztratí na tempu. "Těším se na dobu, kdy počet postavených kilometrů dálnice z Poděbrad výrazněji překoná počet let, který stavba trvá," dodal Fink.
Ilustrační obrázek Zdroj: Fotolia.com - mapar
A tak šel čas s výstavbou dálnice D11:
- 1938 - První plány na dálnici, kdy se počítalo s napojením na plánovanou dálnici Vídeň-Vratislav. Projekt překazila druhá světová válka.
- 1978 - Zahájení stavby dálnice D11; původně se počítalo s tím, že povede ke křižovatce s dálnicí D35 u Hradce Králové, později padlo rozhodnutí o jejím prodloužení do Polska v délce 154 kilometrů.
- 12. října 1984 - Zprovozněn první úsek Praha - Bříství (délka cca 19 kilometrů).
- 19. října 1985 - Zprovozněn úsek Bříství - Třebestovice (8,2 kilometru).
- 2. listopadu 1990 - Zprovozněn úsek Třebestovice - Libice nad Cidlinou (15,3 kilometru).
- 1994 - Počátek sporu o pozemky se statkářkou Ludmilou Havránkovou z královéhradecké čtvrti Plačice. Kvůli přístupu úředníků, kteří jí mj. hrozili vyvlastněním, prodala některá pole ekologickým aktivistům a ostatní odmítala prodat. Po řadě peripetií (mimo jiné se ukázalo, že některé pozemky s Havránkovou spoluvlastní její sestra Jaroslava Štrosová), se v roce 2011 ministerstvo dopravy dohodlo s Havránkovou na prodeji jejích pozemků za 90 milionů korun a výměně za náhradní pozemky. Dohodu o výměně posledního pozemku potřebného pro dostavbu dálnice podepsala Havránková v listopadu 2014.
- 23. srpna 1995 - Vláda vzhledem k nedostatku peněz rozhodla o omezení či zpomalení výstavby některých dálnic, mimo jiné i D11.
- 28. srpna 2003 - Ministerstvo životního prostředí vyloučilo tři ekologická hnutí z územního řízení na dostavbu D11.
- 20. ledna 2004 - Zahájena výstavba D11 v úseku Libice nad Cidlinou - Chýšť. Výstavbu dalších úseků brzdil pomalý výkup pozemků, část z nich vlastnili ekologičtí aktivisté.
- 19. září 2005 - Oznámeno, že stát doplatí lidem peníze za pozemky, které od nich vykoupil za 21 korun za metr čtvereční krátce před tím, než cenu zvedl na 40 korun.
- 19. prosince 2006 - Otevřeno nových 42 kilometrů dálnice - úseky Libice - Chýšť a Chýšť - Sedlice. Dálnice končila šest kilometrů před Hradcem Králové.
- 15. prosince 2008 - Do provozu byl dán pravý jízdní pás tříkilometrového úseku u Hradce Králové s novým sjezdem.
- 27. listopadu 2009 - Uveden do provozu levý jízdní pás úseku u Hradce Králové. U Opatovic nad Labem byla otevřena obří mimoúrovňová křižovatka, která spojila rychlostní komunikaci R35, vycházející z D11, a silnici I/37 z Hradce Králové do Pardubic. Výrazně se tak zjednodušilo napojení Pardubic na D11.
- 22. července 2014 - Byla zahájena dostavba 2,5 km dlouhého úseku u Hradce Králové.
- 21. srpna 2017 - Otevřen úsek z Opatovic do Hradce Králové
Sdílet / hodnotit tento článek