REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Most, který spojí dva kontinenty, je před dokončením

Atlantský most v Panamě se konečně blíží svému dokončení. Stavba, kterou prý výrazně narušovalo tropické „vysoce korozivní prostředí“, patřila po léta mezi ty ostře sledované. Už proto, že se jedná o největší budovaný most z předpjatého betonu na světě.

Atlantický most v Panamě se už brzy stane typově největší stavbou tohoto druhu na světě. Z hlediska konstrukčního systému se jedná o kombinovanou konstrukci mostu podepřeného na pilířích a zavěšeného na lanech.

Most, vznikající od roku 2012 v panamském Colónu, bude nad průplavem v pořadí již třetí. Tenhle ale bude stát za to. Už proto, že stojí prakticky v ústí na „atlantické“ straně. Ve srovnání se svými předchůdci vítězí ve všech kategoriích „velikosti“.

Foto: Autoridad del Canal de Panamá (ACP)

S celkovou délkou 2820 metrů, výškou 212 metrů (a výškou nad hladinou 75 metrů, aby pod ním mohly proplout kontejnerové lodě). Zajímavý je ale ještě z jednoho důvodu. Přímo nad vodou, v délce 530 metrů čtyřproudé dálnice, bude vést „ve vzduchu“, bez opory. I kvůli tomu bylo zapotřebí přistoupit na konstrukci s pomocí předpjatého betonu.

Nebylo to jen tak. Stavba původně naceněná na 350 milionů dolarů se už silně prodražila nad plán, a chystané dokončení v roce 2016 také neproběhlo. To se ale má z kraje nového roku změnit. Nejpozději v únoru 2019 by už celé dílo mělo být v provozu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: Adobestock – Solarisys

Panamský průplav slouží již 110 let. Jeho kapacitu omezuje nedostatek vody

Jako první se pokusil uvést myšlenku na spojení Tichého a Atlantického oceánu v život francouzský podnikatel Ferdinand Lesseps, který se proslavil při stavbě Suezského průplavu, otevřeného roku 1869. Úvahy o vykopání kanálu skrz nejužší místo na šíji mezi Severní a Jižní Amerikou se ale objevily…