REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Podívejte se, jak Home Staging promění interiér

Home Staging je obor, který do povědomí českých klientů teprve postupně proniká. Celkem často slýchávám věty jako: „Aha, Vy děláte ten bytový design,“ nebo „Homestager je vlastně bytový designér,“ a „Jaký je vlastně rozdíl mezi Vaší profesí a profesí designéra?“

Bytový designer či architekt díky svému vzdělání i talentu tvoří zcela nový prostor k obrazu svého klienta. Připraví vizualizace, na kterých už předem vidíte, jak bude prostor vypadat, navrhne paletu barev a materiálů, řeší výběr a uspořádání vybavení s ohledem na maximální využití prostoru či požadavků a životního stylu obyvatel.

Homestager je marketingový expert. Přetváří interiér k obrazu nikoliv současného majitele, ale zájmu potencionálního kupce, čili v mnoha ohledech dělá opak toho, o co se snaží designer. Home Staging prostor odosobňuje a neutralizuje, protože preference cílové skupiny kupujících mohou být mnohem širší než u jednoho konkrétního klienta.
A proces marketingu obnáší, kromě vytipování správné cílové skupiny, také tvorbu prodejní strategie, přípravu celého produktu, aby byl atraktivní a žádaný.

Cílem Home Stagingu není prezentace designu interiéru či jeho vybavení, ale nemovitosti samotné.

Nemovitosti na prodej a pronájem se díky svému charakteru liší, a u každého typu je proto potřeba zvolit správný postup. Jedná se jednak o byty a domy úplně nové, čili novostavby, dále potom rozlišujeme nemovitosti podle toho, zda jsou během nabízení obydlené, vybavené, částečně vybavené nebo zcela prázdné.  Při tvorbě obchodní strategie, a tedy i ceny Home Stagingu jako služby, hraje významnou roli též stáří a typ nemovitosti a její umístění.

Je zapotřebí jinak prezentovat byt v panelovém domě ze sedmdesátých let, jinak luxusní byt v historickém centru Prahy a jinak prodej chatky na okraji lesa.

Prodej zařízené nemovitosti

Budeme-li se bavit nejdříve o nemovitostech plně zařízených a obydlených, jde zřejmě o nejnáročnější disciplínu nejen pro homestagera, ale mnohdy i pro realitního makléře. V tomto případě musí homestager pracovat s aktuálním vybavením, zároveň poukázat na architektonické a stavební prvky, které budou mít vliv na rozhodování kupujícího či nového nájemníka (v neposlední řadě také na cenu nemovitosti), ale musí brát také ohled na fungování dosavadních obyvatel domácnosti.

Nejčastějším úskalím je přemíra předmětů v prostoru, jejichž přítomnost odvádí pozornost od stavu a vzhledu nemovitosti samotné. Může jít třeba o věci v koupelnách, které odvádí pozornost od kvality sanity a obkladu, nebo nevhodná sedací souprava, která svými proporcemi naprosto zahltí prostor jinak pěkného a zajímavě řešeného obývacího pokoje s krásnou podlahou. Problém může být v zastaralém vybavení, když cílovou skupinou jsou například mladí lidé, nebo dekorace nevhodné stylově, například starožitnosti v paneláku.

Klíčem k úspěchu je důvěra a spolupráce obyvatel. Zkušený homestager jim pomáhá v první řadě změnit pohled na celý obchod. Ve většině případů pak stačí efektivně využít stávající vybavení a umístit ho tak, aby interiér působil neutrálně a vzdušně a umožnil zájemcům představu o jejich vlastním bydlení.

V případě zařízených, leč neobydlených nemovitostí je Home Staging velice snadnou a tedy i celkem lacinou záležitostí a měl by být vždy součástí přípravy k prodeji i pronájmu.

Novostavby a nezařízené nemovitosti

Zcela prázdné nemovitosti se prodávají i pronajímají hůř, a to hned z několika důvodů.

  1. Bez vybavení nemáte měřítko. Bez nábytku je velice nesnadné udělat si představu o velikosti prostoru a jeho jednotlivých částech. V prázdném domě je těžké i jen určit, jestli se jedná o ložnici, obývací pokoj, jídelnu či pracovnu.
  2. V prázdném prostoru snadno vyniknou nedostatky. To je důležité uvědomit si obzvlášť u nemovitostí, které už byly obydlené a nejsou po kompletní rekonstrukci. Home Staging těží z pozitivních prvků prostoru, a naopak pomáhá odpoutat pozornost od drobných nedostatků. Nejde o to, něco skrývat, jen cítí-li se člověk v nějakém prostředí příjemně, je ochotný mu drobné nedostatky odpouštět nebo je přehlédnout. Tak pracuje naše mysl.
  3. Devět z deseti lidí, kteří přijdou na prohlídku prodávaného domu, nemá ponětí, kolik úžasných možností skýtá nabízený prostor. Většina návštěvníků si není schopná představit, že když se v obývacím pokoji šikovně umístí nábytek, zbyde dost místa i na jídelnu, malá místnost v podkroví může sloužit jako pracovna, atp.
  4. Lidé si nekupují domy, lidé si kupují domov. Pro většinu kupců je hlavním důvodem k rozhodnutí koupit si konkrétní nemovitost pocit, že se v ní cítili “jako doma”. Můžete prázdnou místnost popsat jako vlídnou a útulnou? Ve spojení s prázdným prostorem se většině lidí vybaví spíše slova jako strohý, chladný a sterilní.

Vybavené nemovitosti mají v tomto smyslu výraznou konkurenční výhodu.

Protože Home Staging není bytový design, nesnaží se o to, aby byl interiér kompletní, včetně všech předmětů, které nějakým způsobem odrážejí preference majitelů. Home Staging předestírá určitou vizi a pomáhá zájemci, aby se v nemovitosti jednak správně zorientoval, a dále aby se v něm cítil dobře. Všechno navíc ho bude jen rušit.

Podstatné je stále přemýšlet o strategii prodeje a té přizpůsobovat celý výraz. Tady se profese homestagera s designérem mírně stýkají. Při vybavování je potřeba myslet na cílovou skupinu kupujících, finanční profit, ale také styl a funkci celé stavby. Jak už bylo řečeno, do cenově dostupného, malého bytu určeného mladým lidem není možné umístit drahé luxusní vybavení nebo nábytek v historizujícím stylu. Extravagantní vilu za mnoho miliónů naopak nebudeme prezentovat s laciným nábytkem z outletu.

V současné době už v ČR fungují půjčovny nábytku, které disponují celkem širokou škálou stylů i hodnoty vybavení. Každý profesionální homestager je navíc schopný zapůjčit vlastní drobné dekorace i textilie. Výhodou zápůjčky je, že vyjde výrazně levněji než nákup nových kousků a výběr je možné stylově i cenově přizpůsobit každé konkrétní nemovitosti. Po prodeji pak můžete věci jednoduše vrátit nebo v případě zájmu i odprodat novým majitelům.

Pavlína Vaňková Glacnerová

Zakladatelka firmy Ukázkový domov, je absolventkou prestižní homestagingové školy Home Staging Resource a členkou několika homestagingových asociací. Kromě své praxe v Ukázkovém domově se aktivně podílí na podpoře Home Stagingu a jeho prosazování na českém trhu, přednáší jako odborná lektorka na seminářích, které s tímto oborem souvisí, sdružuje a spolupracuje s profesionálními homestagery v České republice.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA