Průzkum mezi zástupci realizačních firem byl zaměřen zejména na výběr zpracovávaných materiálů a zažité pracovní postupy. Více než 38 % dotázaných uvedlo, že se při výběru materiálů řídí především jejich užitnými vlastnostmi, čtvrtina pak dá zejména na požadavky zákazníka či projektanta. „Cenu jako hlavní kritérium zvolilo pouze 14 % zástupců realizačních firem. Poslední dobou cena samozřejmě rezonuje i v požadavcích zákazníků, většinou se však zaměřují na výběr vyzkoušené značky či speciálních vlastností,“ říká Martin Ekrt, výkonný ředitel portálu NejŘemeslníci.cz.
Také další části průzkumu potvrdily, že řemeslníci oceňují především kvalitu a dostatek informací. Pokud by měli změnit značku, se kterou pracují, bude to v první řadě právě kvůli vlastnostem výrobku (32 %), jednoduchosti práce s materiálem (21 %) nebo na základě doporučení profesionála z oboru (18 %). Cena je s necelými 10 % až na čtvrtém místě. Řemeslníci také překvapivě příliš neslyší ani na prodejní akce výrobců.
Video-návody netáhnou, konzultace ano
To, že na cenu je citlivá přibližně šestina řemeslníků, se projevilo také v odpovědi na otázku, jakou pomoc by řemeslníci přivítali od svých dodavatelů. Přesně 15 % z nich uvedlo právě lepší cenu. „Dalších 15 % přitom uvedlo, že by od výrobců a dodavatelů uvítalo více informací, 14 % potom chybí školení. Z toho je patrné, že řemeslníkům schází především informační podpora. Na ní by dodavatelé měli pracovat především,“ upozorňuje Martin Ekrt.
Průzkum také ukazuje, že velká část řemeslníků dbá na průběžné vzdělávání. Asi třetina dotázaných se aspoň jednou ročně účastní prezenčního školení. Dvakrát za rok vyrazí za vzděláváním 21 % respondentů, tři školení však absolvuje už jen 12 % řemeslníků. Sádrokartonářům nabízí vzdělání například Škola suché výstavby v Horních Počalpech, školení pro obkladače, fasádníky či podlaháře jak v prezenční, tak v online formě lze pak najít například v Profiklubu Weber.
Stále větším pomocníkem se pro „fachmany“ stává internet. Online nástroje používá při práci hned 64 % všech dotázaných. Téměř polovina z nich (47 %) využívá online kalkulačky, třetina (33 %) vzorníky. Z nástrojů, které by do budoucna rádi využívali, jmenovali řemeslníci například nástroj pro vizualizaci projektu, online stavební deník či program pro jednoduché sledování nákladů.
Sdílet / hodnotit tento článek