Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Dům Oskar s unikátně perforovanou fasádou a stíněním

Dům Oskar vyrostl ve velkorysé užitkové zahradě, která původně náležela k sousedícímu zámku v jihočeské vesnici Kamenná Lhota. Silné genius loci umocňuje torzo barokní stodoly, staleté vzrostlé stromy a kamenná zeď, která lemuje rozlehlý pozemek ústící do malebné venkovské krajiny.
Foto: BoysPlayNice
Má zahrada je mé nejkrásnější mistrovské dílo.
Claude Monet

Pohled jihozápadní. Foto: BoysPlayNice

Oskar Nedbal propůjčil jméno domu ve starobylé zahradě z období baroka

Krásně vyřešený dům, v krásné zahradě s pozůstatkem barokní stodoly. Zámek také z období baroka si oblíbil skladatel Oskar Nedbal, po kterém se dům, o kterém je zde řeč, jmenuje Oskar. Celý dům je oděn do skromného hávu, kdy jednoduchost řešení objektu v sobě spojuje sakrální prvky s prvky dobové stodoly. Nic proti ničemu, není to pejorativní vyjádření, protože oba náměty jsou v sobě propojeny velmi citlivě a vkusně, bez kalkulu oslnit nějakou vznosnou exkluzivitou nebo přehnaným podbízením se době baroka, ale i současnosti. I samo téma vesnické stodoly, či stodoly „panské“, je vlastně pochvalou. Většinově tyto pragmatické a účelové hospodářské stavby měly a mají svoje kouzlo, tudíž inspirace jimi je jenom ku prospěchu. Vše je dotvořeno ad absurdum zbytky torza původní stodoly a části zdi se vzrostlými stromy a původní krajinou. Nacházíme se v okrese Tábor, kde o malebnost jihočeské krajiny není nouze. Zmíněný duch místa čili genius loci vyvěrá z místa, které je svou mystičností svázáno s historií i krajinou. Filozofie domu dotváří celou myšlenku. Kontemplace jako mezní stav vědomí mezi přemýšlením a meditací, inspirace jako místo s nalezením podnětů, nápadů a kreativity, rekreace, kdy si zde majitelé odpočinou, dobijí baterky a zbaví se všedního balastu. Logicky jsou tyto tři filozofické kategorie úzce spjaté a vzájemně se doplňují. Vzhledem k tomu, že paní domu je kunsthistorička a spisovatelka a její protějšek je architekt, tedy oba s kreativním duchem a náročným povoláním, potřebují svůj život ukotvit, celkem logicky, takovýmto způsobem. Logika tvorby obydlí, kdy majitelé nechtějí konkurovat zámku ani baroku, je dovedla k tomuto řešení. Vytvořili si zde jakýsi soukromý mikrokosmos s velmi propracovanými body, které dělají jednotlivé funkce bydlení výjimečnými a unikátními. Velkoryse zaklenutý vnitřní prostor lze zcela otevřít panoramatickému průhledu do okolní přírody nebo pomocí perforovaných panelů, jako paravány či perforované štíty provětrávaných stodol, lze světlo i denní cyklus dávkovat v míře potřebné. Dřevěný a kamenný mobiliář je jakousi reminiscencí na přírodní materiály a současně na interiér sakrální stavby. Vše má svůj hluboký a propracovaný význam, vkusně doplněno o vzácné kusy výtvarného umění a další artefakty. Jak jinak, když oba majitelé jsou od „kumštu“. To se vlastně prolíná celým domem a je to taková živoucí galerie se zajímavými průhledy skrz perforované stěny, zajímavými průhledy přes velkorysé prosklení. Vše je nádherně doplněno o takřka chrámovou část hlavní obytné místnosti s maximální světlou výškou a horním přisvětlením kruhovým oknem, které až mysteriózně dotváří vzácný prostor. Stejně tak ho dotváří výklenky se zaklenutím, které se obrací ke své předloze z doby baroka. Kruhové okno mi zase mírně připomíná růžicová okna z období gotiky. I když je pravdou, že horní kruhové okno nebylo jenom projevem gotiky, nalezneme ho i u renesance nebo baroka. Všude tam, kde bylo třeba u jedno či vícelodních chrámů osvětlit hluboký půdorys místo přes štítovou zeď. Vše je esteticky velmi propracované a zdařilé, dispozice slaví úspěchy s určitým minimalismem nebo prostě jednoduchostí, která místu velmi prospívá a je vkusným rámcem pro všudypřítomné umění.

Pohled severovýchodní večerní. Foto: BoysPlayNice

Světlo puštěné dovnitř, ale taky ven

Drobná vsuvka, která mě napadla při pohledu na dům s perforovaným zdivem a perforovanými stínícími prvky. Uvnitř systém proměnlivého světla, dávkovaného dle potřeby, je neskutečně zajímavý, až trochu nadpozemský a v letních měsících i nezbytný. Autor nám sděluje: „V noci se světelný vektor obrací a dům díky prosvětleným nikám září do krajiny“. Nicméně při pohledu na noční dům prosvícený jako „krystal“, s perforovanými fasádami, krásný malý kosmos pod noční oblohou s desítkami malých světel, která připomínají hvězdy v té zmíněné barokní zahradě, se nemohu zbavit pocitu, zda není na závadu pouštět takto neredukovaně světlo do noční přírody. Pochopitelně, že tímto soudobým neduhem trpí spousta staveb, totemů u obchodních center, halogenů u poutačů u silnic, v centru měst a obcí, u autobazarů, rozsvícená obydlí, halogeny nasvětlené památky, rozsvícené noční provozy, veřejné osvětlení a další. V době, kdy si o enormním úbytku hmyzu díky porušení jejich životních cyklů, díky světelnému smogu o utlumení světla pouze povídáme, sníme, ale nekonáme. Stejně tak světelný smog má negativní vliv na ostatní volně žijící živočichy a rostliny v blízkém okolí. Je asi na místě přemýšlet nad smysluplným snížením množství světla posílaného směrem ven v nočních hodinách. Pokud architekt deklaruje ducha místa s cílem vytvořit pravdivou architekturu, která citlivě navazuje na kontext, kterým je zároveň i okolní příroda. V tomto případě si vzletná myšlenka protiřečí s reálným řešením. Autorům se omlouvám, pokud na tento aspekt mysleli a já to nepostřehnul, nicméně nikde nevidím možné stínící prvky, u kruhového okna v průčelí to ani není reálné. Zároveň tato vsuvka nikterak nechce snižovat propracovanou krásu domu Oskar.

Detail průhledu otevřenou východní fasádou. Foto: BoysPlayNice

Základní popis

Dům Oskar vyrostl ve velkorysé užitkové zahradě, která původně náležela k sousedícímu zámku v jihočeské vesnici Kamenná Lhota. Silné genius loci umocňuje torzo barokní stodoly, staleté vzrostlé stromy a kamenná zeď, která lemuje rozlehlý pozemek ústící do malebné venkovské krajiny.

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Autorská zpráva

Moderní dům v barokní zahradě

Dům Oskar navržený architektem Janem Žaloudkem vyrostl ve velkorysé užitkové zahradě, která původně náležela k sousedícímu zámku v jihočeské vesnici Kamenná Lhota. Silné genius loci umocňuje torzo barokní stodoly, staleté vzrostlé stromy a kamenná zeď, která lemuje rozlehlý pozemek ústící do malebné venkovské krajiny.

Detail průhledu pootevřenou jižní fasádou. Foto: BoysPlayNice

Kontemplace-inspirace-rekreace

Dům, jehož filozofii vystihují slova kontemplace-inspirace-rekreace, postavil architekt pro sebe a svoji rodinu. Společně se svojí ženou kunsthistoričkou a spisovatelkou Jolantou Trojak dlouho toužili po místě, kde se člověk může otevřít krajině nebo se ponořit do sebe a zregenerovat tak svoje tělesné a duševní síly. Po místě, které nevybízí pouze k odpočinku, ale je také zdrojem inspirace a kreativity. Tyto kvality hrají v životě rodiny podstatnou roli a nezužují se jen na oblast tvorby, ale promítají se i do jejich každodenního života. Společně, s důrazem na každý detail, stvořili místo, kde se i ty nejobyčejnější denní úkony přetaví v malý zážitek. Svébytný mikrokosmos, kde se dobře spí, čte, stoluje i tvoří, fungující v symbióze s vesmírem za okny.

Perfekce-imperfekce-bezčasí

Vzhled domu podmínila lokální topografie spolu s omezeními plynoucími z faktu, že stavební pozemek je kulturní památkou. Architekt objekt přirozeně zasadil do krajiny a historického kontextu tak, aby nezastiňoval zámek a působil bezčase. Formální inspirací mu byla kaple-sakrální stavba, která ve vesnici chybí. Výsledná architektura je harmonickým propojením kontrastů nového a starého, interiéru a exteriéru, perfekce a imperfekce.

Hlavní obytná místnost s perforovaným stíněním. Foto: BoysPlayNice

Návrh respektuje tradiční podélnou formu domu se sedlovou střechou a cituje tvarosloví lokálních hospodářských objektů. Perforované zdivo s otvory pro prostup světla a vzduchu, které lze nalézt v okolních historických objektech, je hlavním výrazovým prostředkem stavby. Slouží jako slunolam v jižní štítové stěně i jako vzor dřevěných stínících panelů na ostatních fasádách. Kompaktní forma domu je na každé z fasád prostoupena nikami, citacemi barokního tvarosloví. Ty vytvářejí vstupní zádveří a pobytové lodžie s možností zastínění. Dům lze podle momentálních potřeb buď široce otevřít do krajiny a spojit tak jeho rezidenty se světem, nebo uzavřít a podtrhnout tak jeho meditativní charakter.

Použité stavební materiály respektují lokální charakter okolních domů a krajiny. Nosnou konstrukci tvoří keramické zateplené zdivo v kombinaci s železobetonovými prvky. Bílá štuková omítka fasády svým odstínem a strukturou navazuje na okolní stavby. Střešní krytinu tvoří pálené keramické tašky. Dřevěné stínící panely jsou z nabílené české jedle a smrku.

Pracovna ve zvýšeném patře. Foto: BoysPlayNice

Přírodní cykly a světlo

Bytí v domě je bezprostředně napojené na přírodní cykly a pohyb denního světla. Z ložnice a hlavního společenského prostoru, ze kterých se otevírá panoramatický výhled do ovocné zahrady, lze pozorovat východy slunce a měsíce. Jižní fasáda s perforovaným štítovým zdivem a impresivním kruhovým oknem zprostředkovává kontakt společenského prostoru se dvorem a ruinou stodoly. Díky velkorysým prostupným otvorům interiér domu plynule přechází do exteriéru dřevěných teras, bujné vegetace a chladivých historických zdí. Západní fasáda s nikou hlavního vstupu je uzavřena pohledům od vesnice. Zaklenutá nika v severním štítu přináší světlo do ložnice, koupelny a technického zázemí a svým tvarem upomíná na zakřivené formy blízkého barokního zámku.

Prostup slunečního světla do interiéru je možné v průběhu dne regulovat pomocí bílých stínících panelů. Místnost zalitá přímým slunečním svitem se tak během pár minut promění na magický uzavřený prostor, ve kterém si podmanivě hraje světlo se stínem. V noci se světelný vektor obrací a dům díky prosvětleným nikám září do krajiny. Jeho vnitřek osvětlují bílá minimalistická svítidla, která doplňují lampióny z japonského ručního papíru washi a praskající oheň v kamnech.

Hygienické zařízení v patře. Foto: BoysPlayNice

Sakrální inspirace

Za vnějším tradičnějším tvaroslovím domu se skrývá originální interiér. V kontrastu k bílému vnějšku, je dům uvnitř teplý a oblý. Hlavní prostor překvapí velkoryse zaklenutým stropem, jehož výška dosahuje sedmi metrů. Vertikála prostoru zpřítomní sakrální inspiraci. Plochy bílé štukové omítky a velká hliníková okna dále podtrhují jeho odhmotněný charakter. Další parafrází chrámové architektury je dvoumetrové kruhové okno prorážející jižní štít domu. Úběžníkem interiéru je zakřivená dřevěná kuchyně s ostrůvkem z indické žuly shivakashi evokujícím kostelní mensu, který je středobodem všech denních rituálů. V jižní části prostoru se nachází jídelna s dubovým stolem a židlemi, na nějž ze zdi shlíží řezba Madonny z počátku 19. století. Naproti je situovaná relaxační část s dlouhou pohovkou nabízející výhledy jak do krajiny, tak do dvora s ruinou. Pohovku rámuje tapisérie z nebarvené ovčí vlny.

Ve spodní části domu se kromě hlavní místnosti nachází i koupelna, toaleta, technická místnost a jedna z ložnic. Celým domem se prolíná dřevěný a kamenný nábytek na míru podle návrhu architekta, ať už se jedná o postele a skříně z masivu nebo černou žulovou lavici v chodbě či noční stolky ze stejného materiálu. Horní patro je koncipované jako samostatný apartmán s ložnicí, koupelnou a ateliérem. Narozdíl od přízemí, které zůstává v bezprostředním kontaktu s venkovním světem, tvoří podkroví uzavřený oblý prostor vhodný k přemýšlení, čtení a tvorbě. Malé otvory střešních oken prosvětlují bílou kompaktní jeskyni prostoupenou nikami a oblouky. Ve spodní části se nachází ložnice a koupelna, v horní části ateliér.

Ložnice v přízemí. Foto: BoysPlayNice

Umění v každém detailu

V životě rodiny hraje umění důležitou roli. Jejich sbírka obsahuje díla od české moderny po současnou tvorbu. Proto je v jejich domě všudypřítomné. Ložnici zdobí japonské panneau z 19. století spolu s velkoformátovým obrazem Antonie Stanové a sochařské objekty Michala Janigy. V patře se na travertinových podstavcích vyjímají kamenné sochy Vandy Hvízdalové. Kurátorský výběr majitelů se propisuje do všech detailů domu. Ve vstupní chodbě návštěvníky uvítá dřevěná ceremoniální maska z Gabonu. V hlavní místnosti se kromě jiného vyjímá africká stolička vyřezaná z jednoho kusu dřeva a autorská keramika Martina Hanuše. Ložnici a podkroví osvětlují sochařské lampy Akari designéra Isama Noguchi. Nedílnou součástí domu je i rozsáhlá sbírka knih o umění.

Živoucí Gesamtkunstwerk

Dům Oskar, pojmenovaný po kosmopolitním skladateli Oskaru Nedbalovi, který v sousedním zámku zkomponoval operetu Polská krev, chtějí jeho majitelé sdílet s ostatními. Do unikátního Gesamtkunstwerku zvou buď formou klasického pronájmu nebo uměleckých rezidencí, pop upů a workshopů a těší se, že kolem domu vznikne podnětná komunita kreativních a inspirativních lidí.

Posezení v hlavní obytné místnosti. Foto: BoysPlayNice

Doplňující informace

Studio Jan Žaloudek Architekt
Autor MgA. Jan Žaloudek
Umístění projektu Kamenná Lhota, 391 33 Borotín
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2022
Rok dokončení 2025
Zastavěná plocha 180 m2
Hrubá podlahová plocha 171 m2
Užitná plocha 154 m2
Plocha pozemku 8 504 m2
Náklady 18 mil. CZK
Fotografie BoysPlayNice, www.boysplaynice.com, info@boysplaynice.com
Portréty: Hana Knížová, www.hanaknizova.com, hana@hanaknizova.com
Spolupracovníci a dodavatelé Stavební projekt: Projekty S+S [Ing. Jana Tůmová], Zahradní architektura: Atelier Rouge [Ing. Jitka Tomsová PhD.]
Materiály Seznam použitých materiálů
beton – podlahy, stropy
cementová stěrka – podlahy
žula Shivakashi – nábytek dle autorského návrhu, obklad
žula Mist black – nábytek dle autorského návrhu
jasan – nábytek dle autorského návrhu
MDF + dub dýha – nábytek dle autorského návrhu
keramické tvárnice – stěny
keramická dlažba – povrchy koupelen
keramické pálené tašky – střecha
český modřín – terasy
hliník – okna
Značky Seznam použitých značek
pohovka Quilton – HAY
židle Norr11, jídelní stůl Oku, kávový stolek Gear – Norr11
světlo Kurbis, koberec Athens, křeslo Rico – ferm LIVING
světlo Studio Line – BEGA
koberec no. 07 – Cappelen Dimyr
světlo Konoha – Marset
židle Easy – Frama
světla Akari 10A, Akari 1A – Vitra
umyvadlo Lola Red Travetine, Sokly Travertin – TALKA
povlečení Nieve – MARIELI
okna – SCHÜCO
O studiu/autorovi Bližší informace

Jan Žaloudek vystudoval architekturu na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze v ateliérech Jindřichy Smetany a Jana Šépky. V průběhu studia sbíral zkušenosti na School of Visual Arts v New Yorku a na dalších akademických stážích. Profiluje se jako výtvarně orientovaný architekt s citem pro navrhování rezidenčních staveb a interiérů. V roce 2020 založil pod svým jménem architektonické studio, které se věnuje projektům různých měřítek pro privátní klienty.

Ve své tvorbě se snaží napojit na genia loci místa a propojit jej s požadavky klientů s cílem vytvořit pravdivou architekturu, která citlivě navazuje na kontext. Věnuje se také komplexním návrhům interiérů, protože věří, že kvalita obytného prostoru ovlivňuje život jeho obyvatel. O architektuře přemýšlí v širším kontextu filozofie bydlení, zdravého životního stylu a wellbeingu.

Důležitou součástí jeho života je umění a s ním spojený cit pro krásu a harmonii, což se znatelně propisuje do jeho tvorby. Ve svých realizacích spolupracuje se současnými autory volného či užitého umění a snaží se, aby jejich vzájemná interakce vytvářela komplexní umělecké dílo – architekturu.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
  • Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO JAN ŽALOUDEK ARCHITEKT a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025, která je od ledna 2023 součástí sítě Českých center

Český pavilon na EXPO 2025 je hotov a zkolaudován. Světová výstava začíná 13. dubna

Prostřednictvím zpráv generálního komisaře české účasti na světové výstavě v japonské Ósace jsme provázeli naše čtenáře celým procesem výstavby národního pavilonu až do konečné fáze. Česká účast na EXPO 2025 nyní hlásí úspěšnou kolaudaci; zbývá instalace speciálních prvků pro vystupování umělců, včetně ozvučení,…

Foto: MWA Hart Nibbrig

Dřevostavba z lesa mile překvapuje. Vsází na eleganci černé

V Nizozemsku aby pořádný les jeden pohledal. Ale když už tam na nějaký narazí, umí zužitkovat potenciál dotyku přírody naplno. Skrze architekturu, která přírodní krajinu respektuje a funguje v souladu s ní. Třeba i tím, že pro stavbu volí udržitelné stavební postupy a obnovitelné…

REKLAMA