REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Architektka kritizuje své kolegy: Přes estetiku ztrácíme respekt k životnímu prostředí

Architekti by už jednou provždy měli přijmout odpovědnost za to, co světu činí. A nejde zrovna o krásu a estetiku, kterou jejich práce lidem přináší. I když vlastně ano, právě ta je častou příčinou problémů. Podle architektky Christiny Murray by nad estetikou měla konečně zvítězit etika. Ve svém ostrém prohlášení, uveřejněném na webu Dezeen kritikou kolegů rozhodně nešetří.
Zdroj: Michael Moran

Stavební průmysl je odpovědný za 50 % globálních emisí, je polovinou veškeré emisí produkce, kterou se překotně v boji s klimatickými změnami snaží zbytek světa regulovat. Stavitelé staví, protože to je jejich práce: jsou to ale především architekti, kteří rozhodují o podobě, materiálu, provedení stavby. A právě od nich by měla vzejít iniciativa, nebo aspoň snaha dělat věci lépe a udržitelněji. Stavby v průběhu své existence emitují do okolí 55 % emisí obsažených v zabudovaném materiálu a produktu. O tom, kolik jich vlastně bude, rozhodují architekti. A ti samí architekti mohou ovlivnit i to, jestli emisní bilance stavby bude o 10 % vyšší, když si zvolí stavební materiál s nutností daleké přepravy, nebo o 9 % vyšší, pokud sáhnou po oceli. Činí tak? Nikoliv.

Čtvrt miliardy na „hezkou věc“? Žádný problém

Jaké poselství tedy posílají světu? Že jsou nad věcí, a elegance je důležitější, než životní prostředí. Murrayová se nebojí zacílit palbu na konkrétní cíl: „Jaké poselství nese schodiště do nebes, naprosto samoúčelná stavba The Vessel od Thomase Heatherwicka?“ Je to legrace za 250 milionů liber, která nemá praktický význam. Ano, je vizuálně strhující, ale prakticky k ničemu. Znamená tedy, že klimatické změny nejsou problém, a my máme čtvrt miliardy liber v práci i materiálu, jen tak na hlouposti? Architekti jsou prý na školách údajně vedeni k tomu, aby navrhovali projekty se stoletou životností a v největší možné udržitelnosti. Což je prý nesmysl. Za pětadvacet let totiž bude svět vypadat naprosto jinak, nikde není znát, že by na to architekti reagovali.

Reakce na problém? Nula

Počet ničivých požárů v Kalifornii se má v následujících 25 letech zečtyřnásobit. Ve Velké Británii se 1,5 milionu domácností ocitne v záplavových oblastech, 100 000 dalších domácností na pobřeží si vezme moře. Reaguje na to nějak architektura? Staví se lépe, odolněji, udržitelněji a rozumněji? Odpovědí je prostý zápor. Stavební emise rostou, projekty se stávají úchvatnější a senzačnější, nákladnější, ale nikoliv lepší. Architekti prý pozbývají profesionalitu, když se klientům snaží předkládat jen velmi omezenou nabídku materiálů a tvarů provedení. Řešení pro budoucnost: od úsporných toalet, vododržných systémů, inteligentní vzduch-čistící fasády, prosákavé dlažby jsou považovány za těžký nadstandard, a přitom by měly být součástí samozřejmé reakce na klimatické změny. Nejsou.

Murrayová tepe pochybnou originalitu rezidenčních projektů 57 % projektů do značné míry kopíruje projekty předchozí (včetně materiálové sestavy) a 16 % realizací je přímo „kopírovat a vložit“, přesných kopií. Tenhle proces ale znamená, že se architekti sami nechtějí učit a rozvíjet. Ztrácejí schopnost reakce, a opakují totožnými projekty stále dokola ty samé chyby. Řešení jsou přitom jasná: pokud sáhnete po recyklovaných materiálech, snížíte uhlíkovou bilanci stavby o 20 %. O další pětinu můžete bilanci snížit, pokud sáhnete po lokálních, hospodárných materiálech. A celých 15 % emisí tkví v té estetice navíc, ve zbytečnostech hezkých na pohled, ale bez významu. Reaguje na to moderní architektura nějak? Pokouší se dělat věci eticky, a ne jen esteticky? Náznaky jsou, ale rozhodně netvoří hlavní proud zájmu.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Zdroj: o.s.Baobaby‎ - Natural Homes Conference 2018

Stavby z přírodních materiálů představila konference se zahraniční účastí

Tradiční třídenní konference s názvem Stavby z přírodních materiálů se konala již popáté a ani tentokrát nezklamala. Účastní se jí pravidelně okolo pěti set návštěvníků z tuzemska i ze zahraničí. Za místo setkávání volí pořadatel opakovaně kulturní zařízení Domovina v pražských Holešovicích a termín shodný s prvními…

Zdroj:  Vincent Callebaut Architectures

Stromy na výškových budovách jsou líbivé, jsou ale reálné?

Vizualizace stavebního projektu a následná realita se mnohdy liší. Vize z prvotních studií, jaké architektonické kanceláře vypustí do tisku, se ne vždy daří v praxi naplnit. Vizualizace není projekt ani skutečnost, je to jen druh prezentace, reklamy, představení myšlenky. Někdy má však umělecký záměr vážné trhliny.…

REKLAMA