Redaktor portálu ESTAV.cz se vydal prozkoumat tento fenomén do malého města mezi Orlickými horami a Krkonošemi na Náchodsku. Již z lokality je asi patrné, že morfologie terénu (tedy pahorkaté území mezi dvěma pohořími) zde určovala v historii trasy, kterými lidé krajem putovali. Na křižovatkách těchto cest často vznikala poutní či obchodní místa, osady nebo celá města. Tyto trasy se nezměnily dodnes.
Poslechněte si rozhovor:
Automobilová doprava spolkla prostor mezi krásnými budovami
Co se změnilo je styl dopravy. Ta se zrychlila, stala se více individuální, více hlučnou, nebezpečnou pro chodce, vyžadující více prostoru ve městě. A hlavní slovo v plánování města měli dopravní inženýři. A tak se v Červeném Kostelci z náměstí, které bývalo živým místem setkávání (a poklidného vyhýbání se) různých typů dopravy, stala křižovatka pěti stýkajících se cest, motající hlavu nejen čerstvým absolventům autoškol. Kde jsou auta, tam nejsou lidé. Těm zbyly jen úzké chodníky po okrajích prostoru, dnes nazývaného náměstí T. G. Masaryka. Napříč prostorem projít nelze, míst k setkávání je zde poskrovnu.
„Náměstí kvůli tomu neplní svoji funkci,“ zmiňuje základní fakt městský architekt Lukáš Ehl v rozhovoru pro ESTAV.cz, který si můžete pustit ze záznamu výše.
Co se také jen málo změnilo jsou budovy okolo. Za pozornost stojí především monumentální barokní Kostel svatého Jakuba Většího, na kterém se úzce podílel i slavný Kilián Ignác Dientzenhofer nebo historická radnice, která dodnes slouží jako sídlo starosty.
Tento stav je ale dlouhodobě neudržitelný, náměstí projde v následujících letech spíše kosmetickými úpravami, bez nutnosti zasahovat do dopravní situace. Rozšíří se plochy zeleně, zajistí se bezpečnější pohyb chodců, vytvoří alespoň malé pobytové plochy. To vše s ohledem na poměr cena/výkon, do doby, než bude jasné, jak s náměstím naložit v delším časovém horizontu.
Město chystá architektonickou soutěž
„Město má zájem na vyřešení tohoto prostoru. Je to dlouhodobý problém, o kterém se ve městě léta diskutuje a každé vedení ho více či méně posouvá vpřed. Ve spolupráci s městským architektem chystáme nyní architektonickou soutěž,“ komentuje starosta města Rostislav Petrák.
Lukáš Ehl doplňuje: „Bude se jednat o speciální typ architektonické soutěže. Na základě zaslaných portfolií architektonických ateliérů budou účastníci přizváni k tvorbě zadání. S nimi bude teprve konzultováno zadání celé soutěže, jelikož se jedná o velmi náročnou urbanistickou situaci. Teprve na základě takto generovaného zadání budou ateliéry soutěžit návrh.“
Proč je situace takto speciální? Proč má město zájem na revitalizaci zdánlivě beznadějného prostoru? Jaký názor má městský architekt a starosta? Poslechněte si celý rozhovor redakce ESTAV.cz.
Spolupráce s kvalitními architekty se městu vyplácí
Červený Kostelec, byť se jedná o malé příhraniční město, dlouhodobě spolupracuje s městským architektem a zakládá si na vypisování architektonických soutěží. Do soutěží v Červeném Kostelci se hlásí i zvučná jména české scény.
Není pravda, že by se v architektonických soutěžích muselo jednat jen o velké stavby. V Kostelci soutěží i parkové úpravy nebo v této době dokončovaná realizace drobné kavárny, nové stavby do revitalizovaného parku. Poslední dokončenou soutěží s vybraným vítězem je pak projekt revitalizace Smetanových sadů, kde se pořádá tradiční mezinárodní folklórní festival. Tradice dobré architektury je v Kostelci znát a je dobře, že nezamrzla jen u Dientzenhofera. O tom, jak pracuje městský architekt na malém městě jsme si povídali v předchozím rozhovoru.
Sdílet / hodnotit tento článek