REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Studie: Ceny kamene a písku se zvedají kvůli nedostatku kamenolomů

Cena stavebního kamene se v průměru meziročně zvedla o desítky korun za tunu. V posledních pěti letech narostla cena písku o více než čtvrtinu. Důvodem je nedostatek kamenolomů a zvýšená spotřeba těchto stavebních materiálů za posledních deset let o 37 procent.
Studie: Ceny kamene a písku se zvedají kvůli nedostatku kamenolomů

Cena stavebního kamene se v průměru meziročně zvedla o desítky korun za tunu. V posledních pěti letech narostla cena písku o více než čtvrtinu. Důvodem je nedostatek kamenolomů a zvýšená spotřeba těchto stavebních materiálů za posledních deset let o 37 procent. Informovala o tom Těžební unie ve své studii. Stavební kámen a písek se využívá hlavně při výstavbě dopravní infrastruktury. V tomto segmentu by se podle analytické společnosti CEEC Research měl do budoucna zvýšit počet stavebních prací, a to hlavně díky rekordnímu objemu peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury.

Z 216 aktivních kamenolomů a 155 aktivně činných pískoven skončí podle studie České geologické služby vytvořené ve spolupráci s Těžební unií a Sdružením pro výstavbu silnic a dálnic do deseti let polovina ložisek. Od roku 1989 se neotevřel žádný nový kamenolom.

Některé kraje přitom podle ložiskového geologa Josefa Godányho z České geologické služby nemají dostatek kamene a písku ani přes jejich dovoz z jiných lokalit. "Zlínskému kraji nepomohly ani dovozy ze Slovenska, krátkodobě zde dokonce musel fungovat přídělový systém. Velký nedostatek panuje také v Královéhradeckém kraji, a proto se kamenivo na stavbu dálnice D11 z Trutnova do Polska bude vozit z daleka a bude to drahé. Těžba štěrkopísku je pak podmíněna povodím velkých řek, takže třeba Vysočina už nemá jedinou pískovnu," dodal Godány. Alternativní materiály a recykláty mohou podle něj krizi zmírnit, ale v žádném případě vyřešit.

Studie pracuje s plánovanými stavbami Ředitelství silnic a dálnic do konce roku 2026. Jde o téměř 290 kilometrů dálnic, včetně šesti úseků D7 o 43 kilometrech nebo sedmi úseků D35 o 66,7 kilometru. Dále promítá do plánované spotřeby kameniva i stavby Správy železnic v železniční infrastruktuře do roku 2032. Naopak studie nezohledňuje regionální stavby, opravy místních komunikací, soukromé a developerské projekty či velké energetické stavby.

"Na stavbu kilometru dálnice potřebujete 45 až 50 tisíc tun kameniva. Na jednu stranu mám radost, že po letech opatrnějšího rozvoje máme před sebou perspektivu dostavby základní sítě dálnic do konce dekády. Na druhou stranu mám při pohledu na dokončenou studii pochybnosti, zda budeme mít z čeho stavět,“ řekl jednatel Sdružení pro výstavbu silnic Petr Svoboda.

Podle studie je třeba zrychlit povolovací proces, který v případě pískoven trvá průměrně pět až deset let a v případě kamenolomů osm až 12 let. Mezi největší překážky patří nepřiměřené podmínky odvodů za odnětí půdy ze Zemědělského půdního fondu při využívání ložisek nevyhrazeného nerostu, nemožnost získat závazné stanovisko k posouzení vlivů na životní prostředí na celou dobu plánovaných záměrů, nepochopení úřadů ohledně historického rozdělení ložisek na výhradní a nevýhradní nebo přehnaná ochrana vodních zdrojů, uvádí studie.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA