„Máme blízko k hudbě a naším žánrem je free design. Potřebujeme svobodu. Zajímá nás funkce věcí v 21. století a středobodem naší práce je (a vždycky byl) člověk, jakožto imaginární zaměstnavatel. Za hlavní cíl si klademe zpříjemnění a zjednodušení života lidí obohacením o design a umění,“ vysvětlují designéři při příležitosti udělení loňské ceny Designblok za nejlepší bytový doplněk, za vázy PSYCHEE a sklenice INNATURA. Objekty a kolekce skla vytvářejí speciální technikou foukání skla do forem z lokální směsi mycelia a bukových pilin, což je materiál, jehož vývoji a zpracování se dlouhodobě s úspěchem věnují.
Inspirováno přírodou a houbami
Designéři Eva a Marcel Mochalovi sídlí v Turnově, v srdci Českého ráje, kde se sklářskému řemeslu a brusičství drahých kamenů vždycky dařilo; zakládají si na kvalitní řemeslné práci inspirované našimi předky a na imaginaci nového digitálního věku s velkým důrazem na ochranu přírody – však také jedno z jejich produktových alb se jmenuje příznačně GAAIA (bohyně Země). Pracují převážně s recyklovanými materiály, mnoho produktů je svým tvarem inspirováno přírodou a jejich pracovním nástrojem jsou nejčastěji formy z mycelia.
„Českou, ale i naší velkou vášní je houbaření. Snad proto se věnujeme zdokonalování designu pomocí největšího organismu na světě – mycelia. Nejsme první ani poslední, kdo experimentuje s myceliem, s biologickou technologií, která doslova roste pod našima nohama, ale naše postupy jsou, troufám si říci, jiné,“ podotýkají zakladatelé studia LLEV, ukazují jednotlivé produktové řady i samotné místo zrodu vysoce ceněného designu u nás i v zahraničí.
Hudba a světlo pro interiér
Z prezentace jistě zaujme kolekce stolů MOODE s policovou rodinu HOOP vyrobená ve spolupráci s HPL Service, s českým dodavatelem materiálů z celého světa, a holandskou značkou Resim by Planq, která vyvinula speciální povrch z recyklovaných drcených oděvů. Celou kolekci představují v zajímavě řešeném interiéru s nástěnnými papírovými hodinami GAAIA a nástěnnými věšáky SHELL. „Tyto předměty denní potřeby jsou odrazem v zrcadle naší představivosti. Stačí vše vnímat a případně také používat. I to je důvod, proč děláme design,“ vysvětlují a dále ukazují kolekci svítidel SYMBIOOSA.
Vytvořili ji pro společnost Lasvit a představili poprvé na veletrhu v Miláně, kde sklidila velký úspěch. Stolní a podlahové lampy jsou inspirované přírodou, obohaceny novými technologiemi, které dokáží simulovat přirozené změny světla v průběhu dne. Umožňuje to dvoukanálový systém s možností nastavení stmívání; podle potřeb lze volit spektrum bílého a žlutého světla, nastavit intenzitu nebo složení světla, které je vhodné pro ranní, odpolední či večerní svícení.
„Umělé osvětlení nám už po staletí prodlužuje den, ovlivňuje chod celé společnosti i každého jednotlivce. Aby světlo nenarušovalo přirozený životní rytmus, ale naopak jej podporovalo, je důležité vědět, že stejně jako venku v přírodě, mělo by mít i uvnitř v místnosti v každé části dne jinou barvu. Není dobré trávit večery s bílým světlem. Naše svítidlo dýchá v rytmu dne a umožňuje vytvořit optimální světelné podmínky pro každou denní dobu,“ upřesňují Eva a Marcel Mochalovi a dodávají, že velkou inspirací v použití světla je pro ně český světelný expert Hynek Medřický.
Z prezentace je patrné, že příroda se prolíná každým detailem předváděné kolekce; tvůrci dle svých slov počítají i s tím, že bude vytvořena pro „experimentální, utopisticky realistické interiéry, které budou zelené jako zimní zahrada, eklektické, ale i elegantní, extravagantní, stejně jako intimní.“ Hlavním cílem tvůrců je propojit běžný život obyvatel daného prostoru s okolní přírodou.
Klobouky lamp jako houby
Designéry inspirují nejenom plody, ale i samotné mycelium – živý organismus, který roste v symbióze s rostlinami a stromy; plody mycelia pak jako houby s jejich základním charakteristickým tvarem, který pak přenesou do asymetrické formy. Viditelné je to asi nejlépe v kolekci svítidel. „Spousta hub v noci světélkuje. Existují pokusy, které zaznamenaly jemné zvukové vlny hub. Lze doložit, že jde o jedinečné živé tvory. Nemají sice vlastní mozek, ale jsou součástí obrovského centrálního napojení – mycelia. Naše svítidla jsou velmi chytrá stvoření…,“ popisují s jemným smyslem pro humor svá díla autoři a ukazují na oválný tvar svítidel, který je z každého úhlu pohledu trochu jiný. „Je to přírodnina, které nevadí občasné vychýlení tvaru. Nedokonalost je zde dokonalostí. Ne všechny houby jsou krásně rovné, některé se kroutí a jiné sklání, další jsou tvarově roztančené a jiné zdeformované,“ dodávají.
Vidíme zde i nápojový set, kde se při foukání skla využilo formy vyrobené z mycelia. Jedná se o kolekci SYMBOLL, která prý vznikla jako stručná a jasná odpověď na otázku spojení člověka s přírodou. Sklenice jsou podle této teorie plodem harmonie, výrobní receptury za využití formy z mycelia a precizního sklářského uměleckého řemesla. Nápojový set je takto dílem přírody a prastaré lidské zručnosti. A jako takový využívá procesy růstu mycelia na bukových pilinách, jež jsou odpadem výroby nábytku či sklářských forem. „Díky této technologii výroby je každá sklenice opravdu jedinečná. Otisk skla je neopakovatelným originálem, neboť každá forma vyroste s jinou strukturou. Myslíme si, že chyby mohou být i krásné, stávají se přirozenou podstatou práce s přírodními materiály. Finální design vzniká sám díky přírodním procesům a samozřejmě také působením ohně, jenž je matkou i otcem každého skla,“ vysvětlují designéři proces vzniku kolekce.
Design přizpůsobený vůli přírody
Při technologii foukání do forem vyrobených z mycelia a odpadních bukových pilin se sklo mění, prorůstá při kontaktu s ohněm a žhavá sklovina vytváří jedinečný otisk; forma pomáhá sklu růst do skutečně originálních struktur. Designéři říkají, že příroda se takto podílí na vzniku nových věcí za pomoci přirozených procesů růstu mycelia na odpadních bukových pilinách. Myceliové formy se totiž nevyrábějí strojně, jsou dle jejich popisu symbolem změny nejen výrobních postupů, ale také použitých surovin, mezi něž kromě mycelia patří i dřevitý odpad vznikající při výrobě tradičních sklářských forem. Následná likvidace forem se poté provádí rovněž ekologickým způsobem – kompostováním. Tímto postupem vznikl i výše zmíněný nápojový set, který je unikátní nejen svým tvarem, ale také technologickým prvenstvím použití mycelia při výrobě skla.
„Mycelium je kořenový systém hub ukrytý v zemi a patří k největším organismům žijícím na planetě Zemi. V přírodě tedy nejde o žádnou novinku, ovšem jeho využití v designu a zejména při výrobě skla je velmi výjimečné. Výroba produktů z mycelia je ekologický způsob výroby. Využití přirozeně rostoucího materiálu i odpadu ze zemědělských plodin nebo pilin z truhlářství je jedinečným příkladem recyklace a etické výroby, která je udržitelná a citlivá k životnímu prostředí,” dodávají designéři s tím, že původní asymetrický design sklenic nakonec zjednodušili, aby podpořili jedinečnost výroby a nechali pracovat přírodu. „Pochopili jsme, že v jednoduchosti je síla a o ostatní se postará přirozený výrobní proces, který modifikuje strukturu skla u každého kusu do originálního reliéfního povrchu,“ dodává autorská dvojice a vrací se k nápojové kolekci, která zahrnuje sklenice na víno i vodu, sklenice na whisky, dále na pivo či long drink a nechybí ani váza a svícny.
Foto: LASVIT, LLEV PRODUCT DESIGN, Eva a Marcel Mochalovi; https://llev.cz
Sdílet / hodnotit tento článek