Kancelář generálního komisaře vyhlásila v prosinci roku 2022 otevřenou architektonickou soutěž o návrh českého národního pavilonu pro EXPO 2025. Přihlásilo se 38 soutěžních týmů, z nichž odborná porota vybrala v březnu 2023 vítěze. Stal se jím návrh z dílny studia Apropos Architects, které spojilo nosnou dřevěnou CLT konstrukci s originální fasádou z uměleckého skla ve tvaru skleněné spirály.
Pavilon má k dispozici plochu téměř tisíc metrů čtverečních na vyhledávaném místě hlavní promenády. Bude obsahovat stálou poznávací expozici, multifunkční auditorium, zázemí pro obchodní jednání, restauraci, VIP lounge a odpočinkovou zónou s výhledem na moře v Ósackém zálivu na umělém ostrově Yumeshima. EXPO 2025 bude trvat šest měsíců od dubna do října a organizátoři očekávají vysokou návštěvnost osob (až 30 milionů) z celého světa.
Česko by se v Ósace mělo prezentovat nejen tím, co Japonci dobře znají a dlouhodobě obdivují, například českým sklem a vážnou hudbou, ale také výzkumem, inovacemi či nanotechnologiemi. Koncepce programu má název Talent a kreativita pro život.
Přípravné práce pro stavbu českého národního pavilonu. Foto: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025
Stavba ve spolupráci s japonskými kolegy
Generální komisař Ondřej Soška podepsal zhruba rok před zahájením světové výstavy smlouvu s japonskou stavební společností Daisue a oslovil ke spolupráci také české firmy. Podpis smlouvy doprovázel slavnostní obřad jichinsai (položení základního kamene a slavnost uklidnění božstev země) a následně již probíhaly přípravné práce související s bezpečnostní oporou pro případná zemětřesení a tajfuny.
Oficiálně se začalo stavět v polovině května a zhruba od poloviny září probíhá montáž dřevěné konstrukce. První kontejnery se dřevem odcestovaly do Japonska 1. července, další zhruba čtyřicítka kontejnerů odjela během léta, přičemž ty poslední byly naloženy počátkem září. Veškeré dřevo se do Japonska přepravuje lodní dopravou. Z Čech kontejnery zamířily do přístavu v Hamburku, odkud pluly několik týdnů do japonské Ósaky. České dřevo je v Japonsku velmi ceněné; generální ředitel a prezident společnosti Daisue Kazunori Murao při podpisu smlouvy poznamenal, že pavilon bude skvělou referencí pro zákazníky. S Českou republikou chce do budoucna otevřít širší spolupráci v budování složitějších modelů dřevostaveb.
Příprava základu pro český národní pavilon. Foto: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025
„V současné době je dokončena montáž celého suterénu, instalace vnitřního jádra budovy a podlahy v auditoriu. Po necelém měsíci práce na instalaci dřevěné konstrukce je hotovo asi 40 procent hrubé stavby,“ komentuje postup Ondřej Soška a představuje českého subdodavatele společnost A2 Timber. „Jedná se o společný montážní tým, hlavního dodavatele a českého subdodavatele, což je v Japonsku poměrně netradiční spolupráce, jelikož místní trh je značně protekcionistický a cizince do takovýchto projektů obvykle nepouští. I přes značné odlišnosti ve způsobu organizace práce realizace národního pavilonu postupuje rychle kupředu. Japonci z dosavadního průběhu spolupráce získávají přesvědčení, že Češi opravdu vědí, co dělají a jsou mile překvapeni rychlostí a efektivitou postupu stavby,“ dodává generální komisař.
Specifika montáže v prostředí ohrožením tajfuny a zemětřesením
Jedním z hlavních důvodů, proč byla vybrána jako generální dodavatel japonská firma, bylo to, že české firmy nemohly dostát přísným požadavkům. Japonská legislativa a potažmo i pořadatelé vyžadují, aby stavební firma disponovala tamní stavební licencí. Vybraná společnost Daisue má navíc i zkušenosti s technologiemi proti zemětřesením, které dlouhodobě aplikuje při renovacích a modernizacích budov tak, aby odpovídaly nejnovějším seismickým normám. Od české strany si Japonci vyžádali testování spojů nosné konstrukce; musela se rovněž prokazovat tvrdost českého dřeva.
Úprava základu pro český národní pavilon. Foto: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025
„Vzhledem k tomu, že se výstavba provádí mimo územní platnosti Eurokódů, je konstrukční tým sestaven z české a japonské skupiny. Česká skupina designérů připravila data, výpočty a výkresy pro japonskou část týmu, která je odpovědná za projednání konstrukce s japonským stavebním úřadem a certifikačními orgány. Vzhledem k náročnější a tvarově složitější konstrukci nestačí pro získání stavebního povolení pouze předložení autorizované dokumentace na stavební úřad. Japonský stavební úřad požaduje prověření výpočtu a návrhu certifikačním orgánem. Tento orgán od začátku návrhu konstrukce definuje podmínky a způsob, jakým bude bezpečnost konstrukce prověřena,“ upřesňuje ve svém textu Lukáš Krbec, který se specializuje na statické výpočty a dřevěné konstrukce a je spolumajitelem společnosti A2 Timber.
Kolega z týmu A2Timber stavbyvedoucí Martin Povala, který je přímo na místě, pak dodává, že přístup japonských partnerů k inženýrskému procesu je velmi specifický a určitě i oboustranně přínosný. Česká dřevěná konstrukce se pro Japonce ukázala být až překvapivě inovativní, což přineslo týmu řadu nových výzev. „Bylo nutné najít shodu s naším japonským kolegou, který je ve smyslu japonského práva zodpovědným inženýrem. Při instalaci v prostředí, kde jsou běžná zemětřesení a tajfuny, je klíčová naprostá preciznost naší práce. Japonci toto chápou lépe než kdokoliv jiný a poskytují nám veškerou součinnost při běžných organizačních záležitostech i tehdy, když je něco potřeba rychle zajistit,“ dodává a dále popisuje běžný den na stavbě.
Podlaha multifunkční auditorium. Foto: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025
Na stavbě operuje dle záznamů českého týmu každý den šest Čechů a čtyři Japonci. Práci začínají v šest hodin ráno a končí mezi pátou a šestou odpolední. Pracují šest dní v týdnu, jeden den odpočívají. Práce je velmi náročná, v Japonsku stále panují vysoké teploty, ale vše probíhá podle domluveného harmonogramu. Stavbyvedoucí musí práce plánovat i s ohledem na počasí.
Vzhledem k velikostem panelů není možné montovat, pokud hodně prší nebo fouká silný vítr. Pro plánování využívá tým českou aplikaci Windy. Na průběh stavby osobně dohlíží generální komisař EXPO 2025 Ondřej Soška, který na místě řeší i případná nedorozumění. Český národní pavilon bude první dřevostavbou svého druhu bez ocelové konstrukce v Japonsku. Je vyráběn převážně z českých materiálů – dřeva z českých lesů a českého uměleckého skla.
Více informací naleznete na webových stránkách české účasti na světové výstavě EXPO 2025, také na Twitteru, LinkedIn, Facebooku, Instagramu a na YouTube.
Sdílet / hodnotit tento článek