REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Moderní poezie starých továren

Ateliérové bydlení s důrazem na velký otevřený prostor je symbolem svobodného životního stylu. Rakouský designér a výtvarník Peter Kogler navazuje na osobitou poetiku let šedesátých.

Podle mínění komentárů se mu podařilo nejenom navázat na šedesátá léta minulého století, kdy se začaly stavět první loftové byty, ale i posunout soudobé aspekty na experimentální tvorbu. Peter Kogler řeší problémy velkých měst s nefunkčními průmyslovými objekty a bývalými továrními halami, hledá pevné body naší existence a hraje s námi hru na virtuální a skutečný prostor. Tím posouvá moderní architekturu a design do zcela nových dimenzí.

Něco je za dveřmi

Lofty představují podle slov Petera Koglera celou řadu možností, které nebývají vždy plně využity. Bývalé tovární haly mají svoji specifickou atmosféru, stropy vyšší než pět metrů, prostor lze podle potřeby dělit příčkami, můžeme přistavovat galerie, patra, schodiště, instalovat nejrůznější skulptury a libovolná zařízení. Otevřený prostor je místem pro imaginaci.

Peter Kogler říká, že svět se enormně zrychlil, zdokonalil, ale zároveň přinesl celou řadu nových pochybností a rozporů. Ve svém protestu proti umělému světu se sám stává jeho nedílnou součástí.

Bořitel tradičních hodnot

Rakouští umělečtí kritici ho nazývají bořitelem tradičních hodnot a staví ho jako protipól kontroverzního výtvarníka Hemanna Nitsche. Podle rakouského tisku se chce kriticky vypořádat s vídeňským akcionismem, s komerčním působením Nitscheových krváků a nesmyslných orgií, které pomocí vizuálních prostředků upozorňují metodou šoku na nenormální stav současného světa. Zatímco Nitsch zpochybňuje vůli člověka cokoli na daném stavu změnit, Kogler odmítá pasivitu a chce naopak změnit vše. Má potřebu bojovat s destruktivním nábojem současného světa a hledá namísto krutosti a orgií, jak sám říká, „harmonickou poetiku pro jednadvacáté století.“

Nakolik se mu to daří, záleží na posouzení každého, nicméně faktem zůstává, že jeho díla odrážejí nespornou tvůrčí erudici a velmi dobře se prodávají. Totéž platí i o jeho konfrontačních postojích a filosofickém potenciálu. Koglerova architektura a design se tak stávají pevnou součástí jím kritizovaného rozporuplného moderního světa a bývají hrdou součástí obydlí slavných (i méně slavných) lidí, kteří přece „nemohou Koglera nemít...“

„Obrazy ztrácejí auru tak, jak to přinesla doba mechanické reprodukovatelnosti, filmu, xeroxové a digitální kultury,“
Peter Kogler

Inspirace a magie moderního světa

A co lze najít v ateliéru slavného rakouského multimedialisty? Motivy výrazně připomínající strukturu lidského mozku, lesklé tištěné spoje a také tapety s velkými červenými mravenci, které jsou pro Koglerovu tvorbu typické. Podivné trubky, nesmyslně vedoucí elektrické vodiče, rozprostřené organické formy, mozek, cévy i žíly – to vše budí dojem ztraceného iluzorního světa, který si autor troufá složit v jeden harmonický celek.

Rozehrává tak pozoruhodnou hru na virtuální a skutečný prostor – otevření vnitřního světa a rozprostření duše, jak sám na vysvětlenou říká. „Prostorové instalace rozbíjejí architektonický prostor a iluze bývá dokonalá, i když velmi často matoucí. Tlak virtuálního prostoru je někdy tak veliký, že nás ovládne a donutí, abychom se s ním spojili. Prostor pak vypadá, jako by se v něm otevřel náš vnitřní svět se všemi pochybnostmi, fobiemi, sny a fantastickými obrazy. Je to pohled do sebe, spojení s vnitřní zkušeností, které nám dovolují obstát ve virtuálním prostředí,“ vysvětluje v tisku autor.

Umělé a skutečné světy

Koglerovy interiéry bývají často chápány i jako určitá metafora vnímání umělého světa, včetně destrukční síly, která přichází s celou řadou nových uměleckých disciplín. Autor staví do této podivné transformace světa často i sám sebe. Ani on nemůže vnímat zmnožené obrazové znaky ve stavu soustředěného rozjímání a zaměření se na jeden z nich, ale podobně jako v architektuře je odsouzen ke komplexnímu vnímání v pohybu, ke sledování mnohavrstevnatého uměleckého představení. Jeho koncentrace jakožto pozorovatele je značně roztříštěná. „Obrazy ztrácejí auru tak, jak to přinesla doba mechanické reprodukovatelnosti, filmu, xeroxové a digitální kultury,“ podotýká Kogler.

„Obrazy ztrácejí auru tak, jak to přinesla doba mechanické reprodukovatelnosti, filmu, xeroxové a digitální kultury,“ podotýká Kogler. Hledání symbolického řádu je podle něj velkým cílem současné architektury a designu. Sítě znaků mohou být chápány i jako jisté varování, mají velký asociační potenciál, stejně jako častokrát zobrazovaný lidský mozek.

„Síla obrazů pokrývajících stěny je tak velká, že doslova odpálí pevný neprostupný rámec architektury a designu. Současně simulují realitu a vytvářejí svůdnou iluzi její věcné existence – a to tak přesvědčivě, že jsme je od skutečnosti sotva schopni odlišit,“ hodnotí magii Koglerových prací rakouské odborné časopisy a chválí kromě architektury a designu také autorův filozofický potenciál. Ani komerční sféra nezůstává lhostejná a to zejména kvůli movité klientele, která si jej velmi oblíbila. Zájem o něho kontinuálně vzrůstá společně se zájmem o prostorné ateliérové bydlení a o digitální média.

Peter Kogler

Se narodil v roce 1959 v rakouském Innsbrucku a patří mezi nejvýznamnější, mezinárodně proslulé architekty a designéry střední generace. Podobně jako jeho vrstevníci pracuje s uměním jako s jazykovou strukturou, kterou je třeba analyzovat coby systém v nejširších souvislostech a v komplexu více uměleckých oblastí – architektury, designu, užitého umění či divadla.

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Pavilon FLOW - venkovní městský prostor pro každou příležitost

Pavilon FLOW - venkovní městský prostor pro každou příležitost

Jednoduchý a nenáročný nápad na výstavbu víceúčelového otevřeného pavilonu pro mládež v jiho-asijském univerzitním městečku je inspirací pro řadu podobných projektů po celém světě. „Dejme studentům prostor, oni už budou vědět co s ním,“ zněla teze architektů. A tak se stalo. Městský prostor, jehož účel tvoří lidé…

Začala ražba tunelu Považský Chlmec na dálnici D3

Začala ražba tunelu Považský Chlmec na dálnici D3

Slavnostním posvěcením a osazením sošky sv. Barbory odstartovala výstavba tunelu Považský Chlmec na stavbě dálnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno. Úsek dálnice buduje sdružení firem EUROVIA SK (člen Skupiny EUROVIA CS), HOCHTIEF CZ a SMS. Objednatelem je Národná diaľničná spoločnosť.

O evropskou cenu za architekturu bojuje již jen 5 staveb

O evropskou cenu za architekturu bojuje již jen 5 staveb

Nadace Mies van der Rohe dnes v Londýně sdělila finalisty prestižní Evropské ceny za architekturu. Z jedenácti českých nominovaných staveb se do užšího výběru bohužel nedostala ani jedna z nich. Ve finálové „pětce“ jsou stavby z Německa, Dánska, Itálie, Polska a Velké Británie.

Nový ročník soutěže Fasáda roku 2015

Nový ročník soutěže Fasáda roku 2015

Patnáctý ročník soutěže Fasáda roku očekává vaše zdařilá díla, zhotovená z materiálů Baumit a  dokončená v roce 2014 na území České republiky, a to nejpozději do 15.března 2015!

Organická sauna na břehu jezera

Organická sauna na břehu jezera

Saunování v divoké přírodě je požitek sám o sobě. V kombinaci s moderní architekturou však nabízí mnohem víc. Příkladem je sauna připomínající jeskyni, ve které je možné spočinout na vlnách z cedrového dřeva. Odvážný projekt u jezera Grotto v kanadském Torontu je dílem tvůrců z ateliéru Partisan.