REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Podél evropských břehů vznikají stovky větrných elektráren ročně

To má své opodstatnění, na moři fouká silnější a stabilnější vítr než na pevnině a současně není třeba řešit případné problémy související s nespokojeností místních obyvatel, hlučností elektráren nebo narušením rázu krajiny. Do roku 2020 by tak evropské větrné farmy měly produkovat 40 GW elektrické energie.

Výhody mořských větrných parků jsou však vykoupeny jejich podstatně komplikovanější instalací a servisem

Při provádění pravidelného servisu větrné elektrárny na moři nezbývá technikům nic jiného, než se k elektrárně vydat buď lodí, nebo vrtulníkem. Stejným způsobem se musí dopravovat veškeré vybavení a díly potřebné k odstranění případných závad. Vzhledem k umístění elektráren se ale jedná o časově náročnou a nákladnou akci a díky neustále rostoucímu počtu obtížně dostupných větrných farem na moři je tento způsob provádění údržby do budoucna neudržitelný. Společnost Siemens proto uvedla do provozu dvojici speciálních lodí, jež jsou určeny výhradě pro servis mořských větrných elektráren.

Speciálních lodě pro servis mořských větrných elektráren

Pro každé z plavidel, které pro Siemens vyprojektovala dánská společnost Esvagt, je charakteristická nejen zářivě červená barva, ale i netradičně tvarovaná příď. Díky svému designu mohou lodě dosahovat poměrně vysoké rychlosti (zhruba 25 kilometrů za hodinu), současně si ale dokážou zachovat vysokou stabilitu i na neklidném moři. Lodě totiž nejsou primárně určeny jako dopravní prostředek pro dopravu personálu a materiálu, mají sloužit především jako plovoucí servisní středisko.

Na každém plavidle je možné ubytovat na dobu několika týdnů až čtyři desítky techniků, kteří mají k dispozici tisíce náhradních součástek všeho druhu uskladněných v podpalubí v šesti dvacetistopých kontejnerech. Nejdůležitější součástí lodi je však 25 metrů dlouhá lávka zajišťující bezpečný přechod z lodi na elektrárnu. Lávka je totiž umístěna na speciálním počítačově řízeném hydraulickém systému, který neustále zajišťuje její stabilní polohu vůči turbíně, a to i za rozbouřeného moře. Technici tak mají zajištěný snadný přístup k elektrárně, přičemž cesta do práce jim zabere doslova jen pár minut.

V tom také spočívá hlavní přínos lodí – díky své soběstačnosti umožňují servis elektráren bez zbytečných prodlev spojených s dopravou techniků a materiálu. Celý proces je tak nesrovnatelně efektivnější a snižuje intervaly, během nichž nemohou turbíny vyrábět elektřinu, na minimum.

Servisní lodě se jmenují Esvagt Froude a Esvagt Faraday. Plavidlo pojmenováné po anglickém inženýrovi a námořním architektovi Williamovi Froudeovi, který se mj. podílel na pokládání prvního transkontinentálního kabelu, bude provádět servis na větrné farmě Baltic II v Baltském moři, loď nesoucí jméno anglického chemika a fyzika Michaela Faradaye bude servisovat větrnou farmu Butendiek v Severním moři. Každá ze sesterských lodí je dlouhá 83,7 metrů a široká 17,6 metrů. Plocha paluby je 305 m2 a k ubytování i práci slouží celkem 60 kajut. Pro posádku jsou k dispozici dvě kina, posilovna nebo palubní knihovna.

Siemens v současné době provádí servis a údržbu pro více než 1 400 větrných elektrárnách o celkovém výkonu více než 4,8 GW. Jako jediná firma nabízí kompletní řešení pro větrnou energetiku: výrobu větrných elektráren, vyvedení výkonu, instalaci, uvedení do provozu, servis i  financování.

Siemens, s.r.o.

logo
Siemensova 1
155 00 Praha 13

telefon: 233 033 402, fax: 233 033 640
e-mail: michal.bassy@siemens.com

web: www.siemens.cz/hvac

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Články

Zdroj: redakce

Jak na tepelná čerpadla?

Jak správně chápat topný faktor a sezónní topný faktor tepelného čerpadla? A co je lepší? Splitové systémy a monobloky? Náš kolega z portálu TZB-info Ing. Josef Hodboď odpovídal v dalším dílu pořadu V kostce seriálu ČEZ Akademie.