Libeňský most je v havarijním stavu a je na něm omezen provoz. Plánovanou přestavbu ovšem provází protesty. Podle odpůrců bude most při opravě zbořen, přitom je architektonicky vzácný.
V porovnávaných parametrech odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT upřednostnili stavbu nového mostu na stávajících pilířích v deseti parametrech, ve čtyřech podpořili rekonstrukci současného mostu a v jednom případě dopadly obě varianty stejně. Odborníci ve své zprávě rovněž zamítli možnost stavby repliky mostu v rozšířené verzi, tedy v šířce 26 metrů s jakou počítá varianta navrhující stavbu nového mostu. Ten současný je široký 21 metrů. Podle zprávy by takové rozhodnutí bylo neekonomické a "z hlediska zachování autenticity materiálů postrádá smysl".
Pro stavbu nového mostu podle odborníků z ČVUT hovoří například doba trvanlivosti prací - zatímco po opravě bude moci most bez zásahů fungovat 20 let, při stavbě nového je to 100 let. Stejně tak náklady na údržbu budou v případě nové stavby nižší a také rizika, že se stavba protáhne nebo se neočekávaně zvýší náklady jsou podle nich v případě stavby nové mostu nižší.
Naopak pro zachování mostu a jeho rekonstrukci hovoří podle odborníků zachování současného vzhledu, který je cenný, a rovněž dopravní omezení v průběhu prací bude nižší. Z architektonického a historického hlediska také dojde k zachování autentického materiálu, ze kterého byl most ve 20. letech postaven.
Opravu chystá město řadu let. V roce 2009 vydaly úřady stavební povolení, o čtyři roky později jeho platnost prodloužily do konce letošního roku. Stavět se ale stále nezačalo. Podle předloňské zprávy Technické správy komunikací je Libeňský most v nejhorším stavu ze všech pražských mostů.
Proti možnému zbourání se postavila občanská sdružení i radnice Prahy 7. Petici podepsaly stovky lidí. Proti plánu, podle kterého měl být most rozšířen na 26 metrů a některé jeho části zbourány, stojí i Česká komora architektů.
Od roku 1928, kdy byl most uveden do provozu, nebyla ani jednou opravena jeho nosná konstrukce. Kvůli velmi špatnému stavu byl v roce 2009 zakázán vjezd vozům těžším než 7,5 tuny. Navíc byla snížena rychlost tramvají na 20 kilometrů za hodinu a přímo na mostě se nesmějí potkat protijedoucí tramvaje.
Autory Libeňského mostu, který spojuje Holešovice a Libeň, jsou architekt a kubista Pavel Janák a konstruktér František Mencl.
Sdílet / hodnotit tento článek