Pořizovací náklady představují počáteční investici do topného systému, která se skládá z ceny kotle, topných těles, spojovacího materiálu, izolací a také instalace a zprovoznění kotle. Pořizovací náklady musíte vynaložit, abyste vůbec byli schopni dům nebo byt začít vytápět. Druhé, často podceňované, náklady jsou provozní, které vznikají běžným provozem kotle. Zdaleka se přitom nejedná pouze o náklady na palivo. Každý kotel na pevná paliva nebo plyn by měl být pravidelně servisován v ročních intervalech. K tomu je nutné přičíst náklady na pravidelné čistění a revizi spalinových cest.
Podceňovat servis se nevyplácí
Podceňovat servisní prohlídky je častým nešvarem. Pouze pravidelně čištěný a seřízený kotel může pracovat spolehlivě a bezpečně. „Je to stejné jako například u osobních automobilů. Pravidelně servisovaný kotel má mnohem delší životnost. Cena za servis se navíc zpravidla několikanásobně vrátí v podobě paliva, ušetřeného efektivním fungováním vyčištěného kotle. Uživatelé by tak při koupi kotle měli myslet na dostupnost servisu, tedy sítě autorizovaných servisních techniků," uvedl Milan Kubíček, obchodní ředitel společnosti Thermona, která se výrobou kotlů zabývá již více než 25 let. „Dlouhá historie a renomé naší firmy je určitě výhodou. Protože navíc držíme veškerou výrobu v České republice, mají naši zákazníci a servisní technici jistotu, že nebudou dlouho čekat, než jim dodáme například nějaký náhradní díl," dodal Kubíček.
Vsaďte na osvědčeného výrobce
Zejména u servisu starších kotlů mívají menší výrobci potíže s dostupností náhradních dílů. Životnost kotle se většinou počítá na desetiletí a tak se může v některých případech stávat, že kotel "přežije svého výrobce". To se týká zejména neznámých zahraničních firem, které zkouší prorazit na český trh mezi již etablované hráče. „I když jsme se začali orientovat na kotle využívající plyn nebo elektřinu a přestali jsme vyrábět kotle na pevná paliva, držíme stále velké skladové zásoby náhradních dílů na modely, které již řadu let nevyrábíme. Jejich servis je pro nás ale závazek, za kterým si stojíme. Chceme, aby si naši zákazníci pořizovali v budoucnu opět kotle Thermona, protože jim nabízíme nejen kvalitní výrobky, ale také profesionální pozáruční servis," uvedl Kubíček.
Sdílet / hodnotit tento článek