Rostislav Vaněk patří k osobnostem, které u nás formovaly grafický design a vizuální komunikaci jako disciplínu. V roce 1974 stál u zrodu sdružení Typo&, které v době normalizace udržovalo tuzemskými a zahraničními výstavami povědomí o významu grafického designu v soudobé kultuře, později inicioval založení mezigeneračního TypoDesignClubu a v posledních ročnících působil jako předseda Mezinárodního bienále grafického designu v Brně. Svou prací se do širšího povědomí zapsal jako autor informačního systému pražského metra, v devadesátých letech potom jako tvůrce prvních rozsáhlých manuálů korporátní vizuální identity českých aerolinek, Obchodní banky, zasedání Mezinárodního měnového fondu. V roce 2008 Rostislav Vaněk založil studio Signature Type Foundry, které pod jeho vedením vytvořilo řadu moderních písem klasické harmonie.
„Práce Rostislava Vaňka se vyznačují rozeznatelným grafickým rukopisem, systémovým komplexním pojetím, optickým perfekcionismem a čistotou v pozoruhodné plakátové tvorbě, logotypech nebo knižním designu. Schopnost citlivě vést druhé se plně projevila v pedagogické činnosti na pražské Uměleckoprůmyslové škole, kde působil jako vedoucí ateliéru Grafický design a vizuální komunikace a svým studentům předal nejen profesionální tvůrčí a koncepční postupy, ale i schopnost porozumět potřebám klienta a svou práci prezentovat, stejně jako nepřetržitou nutnost rozšiřovat obzory poznání i citlivosti prostřednictvím zahraničních cest a uměleckých děl,“ vysvětluje Iva Knobloch, kurátorka a předsedkyně poroty Grafický designér roku Cen Czech Grand Design.
Do síně slávy českého designu tak vchází silná osobnost, která obětavé nasazení pro pozitivní dění v oboru grafický design vnímá jako samozřejmost, vlastní práci jako maximální osobní odpovědnost a otevřenost ke kulturním pohybům jako základní podmínku radostné energie života a práce.
Sdílet / hodnotit tento článek