Kulturní rozmanitosti a znalosti různých prostředí se v tomto případě odrážejí hlavně v návrhové všestrannosti, v nesmírné pracovitosti, v zápalu pro věc i v osobitém způsobu provokace. Karim Rashid (podle svých vlastních slov) hluboce nenávidí černou barvu a unylou nudu. Miluje odvážné a hyperaktivní lidi, západ slunce a hlasitou hudbu. Preferuje čistotu v podobě bílé barvy, ctí přirozenou jednoduchost a pochvaluje si inspirativní japonskou architekturu. Vymýšlí originální tvary nábytku, navrhuje domácí spotřebiče, oblečení, hodinky, kosmetiku i světla; zabývá se návrhy celých interiérů a spolupracuje převážně s klienty zavedených značek (např. Umbra, Luxit, Magis, Edra, Sony, Gorenje, Armani). Vlastní také čestný doktorát z univerzity Art & Design v Ontariu a Corcoran College Art + Design Washington. Publikuje a přednáší na univerzitách po celém světě, pravidelně se účastní významných konferencí a veletrhů. Nedávný Milan Design Week 2017 nevyjímaje.
Zdroj: Karim Rashid – oficiální profil
Rozdílné koncepce bydlení
To, že dokonale rozumí novým materiálům a technologiím a umí s nimi pracovat, dokázal už mnohokrát. Komplexní výčet jeho realizací by byl skutečně obsáhlý. Co se týče koncepcí bydlení, připomeňme alespoň jeho práci pro firmu Gorenje. Tady, oproti svému kolegovi (francouzský designér Ora-ito), který pracoval převážně s černou barvou, domácí spotřebiče opravdu rozsvítil. „Je třeba vnést kulturu a umění do všech předmětů každodenní potřeby. Zbavme se starých, temných rituálů a uvažujme o věcech a lidech pozitivně,“ podotýká. Společné pro oba designéry jsou v tomto případě pouze minimalistický styl a osobitý cit pro technologie a materiály.
Zdroj: Karim Rashid – oficiální profil
Karim Rashid volí jako ústřední motiv kolekce spotřebičů barevný imaginativní pruh světla, Ora-ito vnímá černou barvu jako elegantní, aristokratickou a tajemnou substanci. „Záhadnou krásu domácích spotřebičů opravdu miluji. Vše musí být lehce ovladatelné a velmi jednoduché, aby vše zvládl i tak špatný kuchař, jako jsem já. S černou barvou se dá velmi dobře žít, podtrhuje originalitu, jednoduchost a eleganci,“ poznamenal Ora-ito u příležitosti představení vlastní vize kuchyně budoucnosti. Karim Rashid chce oproti tomu přinášet nové světlo do kuchyně, jež může měnit i lidskou přirozenost: „Pokud je lidskou přirozeností žití v minulosti, růžová je v mém pojetí nová černá. Dokládá to, že barva může být energicky zářivá a působivá. Zcela jistě dodává pozitivní sílu. Má spoustu variací a odstínů pro každou náladu i pro každou lidskou povahu. Růžová podle mě jasně sděluje myšlenku imaginativní nehmotnosti, je barvou pozitivní energie a silného optimismu,“ uvádí na vysvětlenou.
Zdroj: Karim Rashid – oficiální profil
Práce s materiály a technologiemi
Svůj inovační potenciál předváděl Karim Rashid i na svých přednáškách a workshopech v rámci letošního veletrhu designu v Miláně. Objevuje nové materiály biologického původu s možností recyklace, materiály snižující spotřebu energie (se zabudovaným tepelně akumulačním materiálem PCM a ekologickými složkami biologického původu), hovoří o integrovaných fotovoltaických modulech a o fóliích z netkaných textilií, preferuje materiály, které neškodí životnímu prostředí a zároveň splňují vše, co se od moderních materiálů žádá a sděluje svoji vizi: „Všechny prostory v domě – kuchyň, koupelna, ložnice, obývací pokoj či zahrada – budou pojednány tvůrčím způsobem a naplněny řadou elegantních řešení pro moderní, ekologické a inteligentní bydlení, v němž budou hrát roli hlavního aktéra a zároveň spojovacího prvku nové materiály a nanokompozity,“ vysvětluje a podotýká, že důležitou složkou celého procesu je především člověk, který s daným prostředím souzní. Dokládá to mimo jiné i vlastní vizáží: nápadné brýle zvláštních tvarů, barevné tenisky a pestré oblečení, jako by nám říkal – vše je dovoleno. Svět je otevřen každému nápadu a oceněn by měl být každý, kdo se alespoň o něco pokouší. „Měli bychom se osvobodit od svazujících rituálů minulosti. Moje opravdová touha je vidět šťastné lidi žijící současností. Pokud je lidskou přirozeností setrvávat v minulosti, pak říkám – přeměna světa je ve změně lidské přirozenosti...“ dodává na závěr Karim Rashid.
Sdílet / hodnotit tento článek