Další osud prvorepublikové funkcionalistické budovy se na Praze 3 řeší už roky. Původně měla ustoupit výstavbě společnost Žižkov Station Development, která vznikla spojením Českých drah a firmy Sekyra Group, z demolice však nakonec sešlo. Objekt je od roku 2013 kulturní památkou. V dubnu 2014 podepsali zástupci Českých drah, developera a radnice Prahy 3 memorandum, podle kterého má v budově vzniknout kulturní a společenské centrum. Od té doby se situace významněji neposunula.
Peníze na nákup město podle Kolínské vyhrazeno má. "V rozpočtu je rezerva na nákup nemovitostí. Už na začátku roku jsme se shodli, že chceme kupovat pozemky a budovy," řekla náměstkyně.
Hlavní město má ze zákona možnost požádat o nákup budovy od státu bez výběrového řízení za předpokladu, že budoucí využití bude obecně prospěšné. V koalici panuje podle Kolínské v otázce odkupu shoda. Podle plánu, který si před dvěma lety nechala zpracovat radnice Prahy 3, by nákup nádraží a jeho přeměna na společenské a kulturní centrum vyšla na zhruba dvě miliardy korun, samotná transformace by stála 1,1 až 1,7 miliardy korun bez DPH.
Společnost Žižkov Sation Development v areálu stále počítá s výstavbou nové městské čtvrti. Nádraží se má stát jejím centrem. Město nyní nechává zpracovat změnu územního plánu, bez které není kolem objektu možné stavět, protože pozemky jsou stále vedeny jako drážní. Změna by mohla být hotová za dva roky. V severní části nádraží plánuje na stavebních pozemcích rezidenční výstavbu firma Central Group, která loni odkoupila projekt britské Discovery Group a nyní ho přepracovává.
Stavba nákladového nádraží z 30. let 20. století patřila podle odborníků k nejmodernějším svého druhu v Evropě jak z hlediska technologie, tak z hlediska architektury.
Sdílet / hodnotit tento článek