Další kapitoly tématu "Správní poplatky a stavební činnost“
- Správní poplatky a stavební činnost (I)
- Správní poplatky a stavební činnost (II)
U vybraných stavebních záměrů po novele zákona o správních poplatcích nejde o malé částky, mnohdy mohou dosáhnout desítek tisíc korun, což může způsobit velké finanční ztráty. Znalost správních poplatků však není nutností jen pro projektanty. Rovněž stavebník by v rámci cenové kalkulace měl mít přehled, na kolik ho vyjdou vedlejší nutné výdaje, které s sebou realizace stavby nese. Hovoříme-li o nutných nákladech je třeba poukázat na skutečnost, že bez zaplacení správního poplatku ve vyměřené výši, nedojde k vydání příslušného oprávnění ze strany stavebního úřadu.
Právní úprava a její změny
Prvního ledna loňského roku nabyla účinnosti velká novela zákona č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (Stavební zákon) provedená zákonem č.350/2012 Sb. Tímto zákonem došlo zprostředkovaně i k novelizaci zákona č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, který s účinnosti od 1.1.2013 zavedl zpoplatnění vyššího okruhu správních úkonů ze strany stavebních úřadů v oblasti územního rozhodování a povolování staveb, které dosud zpoplatněny nebyly, např
- poplatek za vydání souhlasu s ohlášenou stavbou
- poplatek za vydání souhlasu se změnou stavby před dokončením
- poplatek za vydání rozhodnutí o předčasném užívání stavby,
- poplatek za vydání rozhodnutí o povolení zkušebního provozu
Nové sazby se zavádí i pro změny již vydaných rozhodnutí či prodloužení doby platnosti povolení, a to výše poloviny původní sazby.
Nově je zpoplatněna i žádost o vydání rozhodnutí o povolení výjimky z obecných technických požadavků na stavby nebo z obecných technických požadavků na bezbariérové užívání staveb, a to ve výši 5000 Kč.
U stávajících zpoplatněných úkonů (jako bylo vydání územního rozhodnutí, vydání stavebního povolení) došlo k jejich někdy podstatnému navýšení , např.
- u stavebního povolení došlo k navýšení z 300 Kč na 5000 Kč,
- u staveb pro bydlení s nejvýše 3 byty nebo ke stavbám pro rodinnou rekreaci, u staveb pro bydlení s více jak 3 byty došlo k navýšení z 1000 Kč na 10 000 Kč
K nevyššímu nárustu poplatků došlo u všech ostatních staveb, které nesouvisí s bydlením - stavby neuvedené v sazebníku přílohy k zákonu č. 634/2004 Sb., u položky č. 17, které nejsou zahrnuty pod písmeny a-e), výše poplatku za vydání územního rozhodnutí činí 10.000 Kč a následně stavebního povolení 20.000 Kč, což investorům mnohdy zvýší náklady zejména u malých staveb.
Zásady pro vybírání
Poplatky vyměřuje a vybírá správní úřad příslušný k provedení úkonu - příslušný stavební úřad. Novelizací došlo i k úpravě nových zásad při vybírání poplatků, které rovněž navyšují náklady. Např. je-li jedním územním rozhodnutím nebo územním souhlasem nebo veřejnoprávní smlouvou umisťováno více staveb, které jsou uvedeny pod různými písmeny položky, vybírá se poplatek ve výši součtu sazeb poplatků stanovených v jednotlivých písmenech této položky.
A obdobně je tomu i při povolovací fázi, tzn. je-li jedním stavebním povolením nebo veřejnoprávní smlouvou povolováno provádění více staveb, které jsou uvedeny pod různými písmeny této položky, vybírá se poplatek ve výši součtu sazeb poplatků stanovených v jednotlivých písmenech této položky. V případě vydání dodatečného povolení stavby vybere správní úřad poplatek ve výši součtu sazeb poplatků.
Sdílet / hodnotit tento článek