REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Pohled za oponu multikina Chodov: Jak se řeší akustika promítacích sálů?

Nejnovější multikino v Praze s 18 kinosály najdete nyní v OC Chodov. Kina zde nejsou v jedné rovině, jak jsme u většiny podobných zařízení zvyklí, ale rozkládají se hned ve čtyřech patrech nad sebou, od nejmenších pro VIP zákazníky, až po největší kina v nejvyšším podlaží. Běžný návštěvník však nikdy neuvidí to, co se skrývá za světelnými rampami, členitými podhledy a barevnými stěnami. Vlastní konstrukce kinosálů, na kterých vlastně záleží nejvíce. A to je důvod, proč se podíváme za oponu a ukážeme pohled na skutečnou stavbu.

Co je vlastně na stavbě současných kin tak složitého? Vždyť to jsou jenom takové velké krabice se sedačkami a plátnem, kde je tma... Skutečnost je ale trochu jiná.

Do kina chodí každý rád, staří – mladí i ti nejmladší

Ale už jenom ti starší si pamatují dobu, kdy byly v kinech řady překližkových sedadel se sklopným sedákem, před filmem běžel týdeník a uprostřed filmu byla přestávka, protože promítač měnil kazetu s druhou částí filmu. Na podobné prostory, vhodné hlavně pro dvojice na prvních schůzkách, zbyla dnes už jen vzpomínka. Dostali jsme se do doby, kdy už člověk nejde do jednoho kina, ale do místa, kde je kin hned několik najednou a může si vybrat, jaký film zvolí a v jaké kvalitě. Jestli 2D, 3D, nebo dokonce 4D, kde se budou pohybovat sedačky a možná mu bude i pršet na hlavu. Také již nestačí reproduktor ukrytý za plátnem ozvučující prostor z jednoho místa.

Dnes už chce zákazník prostorový zvuk

To znamená zvuk, který ho bude obíhat podle toho, co se zrovna na plátně děje. Prostě zvuk, který emotivně dokresluje děj, působí na nás velice silně, a proto je také pěkně nahlas. A to s sebou nese samozřejmě i nemalé problémy při stavbě samotných kinosálů, protože diváci nesmějí být při hlasité reprodukci rušeni filmem z vedlejšího sálu. A aby to nebylo tak jednoduché, pod hledišti kin, v restauracích, také nechce nikdo slyšet zvuky promítaného filmu. To znamená, že akustické nároky se kladou nejen na obvodové stěny samotného kinosálu, ale i na podhled pod hledištěm, který je ještě k tomu šikmý. Stropy kin mají podobné nároky jako obvodové konstrukce, aby nebylo slyšet hluk o patro výš, případně aby nevnikal do prostoru hluk z venkovního prostředí. Na všechny konstrukce jsou už v projektu vypsány hodnoty vzduchové neprůzvučnosti, kterých musí být následně v konstrukci dosaženo, protože jinak je prostor kin k ničemu a pro původní účel zcela nepoužitelný.

Vše se oplášťuje nejen kvůli akustice,ale i kvůli protipožární ochraně Bezpečnost je na prvním místě (Knauf RED Piano)

Základní konstrukcí pro kinové příčky se stal typ Knauf 145 Diva

Knauf 145 Diva je příčka s dvojitým roštem spojeným akustickými spojkami. Pouze tato konstrukce totiž dokáže vykázat hodnotu vzduchové neprůzvučnosti RW 79 dB. Díky skutečnosti, že byl zhotoven statický výpočet na tuto atypickou konstrukci, a to jak studený, tak teplý, lze ji pak použít do nestandardních výšek a lze u ní i počítat s požární odolností. Dalším akustickým prvkem, který brání šíření hluku pod hlediště kin, jsou podhledy montované na přímé závěsy přímo na prefabrikované stupně. Tam je požadovaná hodnota vzduchové neprůzvučnosti nižší, a proto je konstrukce akustického podhledu tenká v porovnání s obvodovými stěnami. Pod ním bude ještě jeden podhled, který bude tvořit to celkové „krásno“. Samotný interiér kin bez okras vypadá trochu jako reaktor na výrobu atmosféry na Marsu z filmu Total Recall nebo jako mimozemská kolonie na planetě LV 426, kde se zrodil vetřelec. Jde o kombinaci válcované oceli v horizontální i vertikální podobě, košický plech a beton stojící na ocelových nohách. To vše relativně neuspořádaně, chaoticky, někde bez pravého úhlu a v několika výškových úrovních. Při realizaci byl docela velký problém se zde pohybovat, protože fungovala pouze nouzová schodiště, eskalátory ještě nebyly na svých místech a u veřejných schodišť chybělo zábradlí. Jen těžko si lze představit dopravu takového ohromného množství materiálu v takto členitém terénu. Obdiv si proto zaslouží koordinátor stavby společnost PM Group a generální zhotovitel Build-Tec, a. s. Ve zdánlivém chaosu a hemžení se postupně stavěly obvodové příčky kinosálů, některé nebyly založeny ani na podlaze, ale stojí ve vzduchu na konzolách hlediště. Teprve po dokončení hlavních akustických konstrukcí se pokračovalo v dodávce vnitřních konstrukcí tvořících pozlátko zakrývající vše důležité. To dnes samozřejmě není vidět, takže zůstaly pouze fotografie a pocity, o které se v tomto článku se čtenáři dělíme.

Základním konstrukčním prvkem všech kinosálů je konstrukce Knauf 145 Diva – příčka s dvojitým roštem spojeným akustickými spojkami

Nyní už můžeme porovnat prostory „za oponou“ s hotovým interiérem a jenom si představovat, co všechno předcházelo současnému stavu. Je na každém návštěvníkovi, aby posoudil, jak se to celé povedlo a zda kinosály fungují dle očekávaných představ.

Podle všech měření a akustických zkoušek to vypadá velice nadějně. Tak uvidíme.

Více o akustických vlastnostech sádrokartonu Knauf.

Knauf Praha s.r.o.

logo
Mladoboleslavská 949
197 00 Praha 9 - Kbely

telefon: 272 110 111
zelená linka: 844 600 600
e-mail: info-cz@knauf.com

web: knauf.com/cs-CZ/knauf-gypsum

Více o firmě Vyžádat další informace

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA