Projekt tzv. Konzervatoře (Conservatory) je dílem izraelsko-kanadského architekta, Moše Safdieho. Vzniká v nově budované moderní čtvrti Čchung-čchingu, přezdívané Raffles City. Cílem ambiciózního a vizuálně bezpochyby strhujícího projektu je „navrátit velkoměstům jejich horizontální rozměr“, aniž by ale došlo k omezení kapacitního využití prostoru. Zní to logicky a současně protimyslně. Výstavba nahuštěných mrakodrapů totiž zabere výraznou plochu, a o zbytek povrchu se podělí dopravní komunikace. Přízemní horizontála tedy lidem patřit už nemůže. Ale ve výškách? To už je jiná.
Safdie se rozhodl vytvořit „Konzervatoř“ jako vyvýšený otevřený horizontální prostor, usazený v úrovni střech čtyřech ze šesti velkých mrakodrapů na samé špici výběžku Raffles City. „Není to jen pouhé rozšíření prostoru, je to zprostředkování extrémního zážitku,“ vysvětluje Safdie. Skutečně. Tři stovky metrů dlouhý tubus spojovacího tunelu bude instalován ve výšce 250 metrů nad zemí. A několik dalších skleněných mostů bude spojovat dvě vyšší. Propojeno nakonec bude všech osm výškových budov sestavy Raffles City.
Konzervatoř bude navazovat na budovy funkčně tím, že jejich obyvatelům nabídne to, co jim nahuštění zástavby „na zemi“ vzalo. Zahrady a parky, vyhlídkové plošiny, „nekonečné“ bazény, běžecké tratě. Mrakodrapy přitom nejsou primárně určeny jen pro obývání, bude to spíš pestrý mix prostor různého využití (komerce, administrativa, bydlení). A celá sestava přitom bude podle projektové dokumentace vyhovovat požadavkům na zlaté hodnocení LEED. Zda na tento vysoký standard dosáhne, se teprve uvidí. Stavba by měla být hotova v polovině roku 2018, a veřejnosti přístupná by se měla stát na začátku roku 2019.
Hlavní „most Konzervatoře“ by se měl skládat z vnějšího ocelového skeletu (s odhadovanou váhou přibližně 12 000 tun), a jeho vnější obal by měl být tvořen 3200 kusy skla a 4800 hliníkovými panely. „Proces výstavby je rozdělen do devíti fází. Čtyři segmenty mostu budou vznikat přímo in-situ, na čtyřech věžích. Tři spojovací články budou sestaveny na zemi, a vyzvednuty na místo hydraulikou.“ Technickou rozvahu proveditelnosti stavby vypracovává společnost Arup, protože celý Čchung-čching leží v seismicky aktivní zóně. „Bezpečnost tu pochopitelně bude na prvním místě, říká Safdie.
Sdílet / hodnotit tento článek