REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Moderní hotel skvěle zapadl do památkové zóny UNESCO

Zbourat a postavit nové? Takový přístup se pekingským architektům nezdál v památkově chráněném městě vhodný. A tak raději využili čtveřice starých domů jako základu pro celý působivý ubytovací areál. Dali si přitom hodně záležet, aby si místo uchovalo historizující charakter, a přitom mu nechyběl moderní komfort.

O pekingském studiu Tsutsumi & Associates je i ve velké Číně slyšet. Vděčí za to hlavně rozmanitosti své práce. Jednou to může být umělecká instalace rozšiřující optickou iluzí prostor tanečního studia (ANZAS Dance Studio), jindy návrh futuristické domu v divoké přírodě (Hainan Club House), anebo kreativně pojatý administrativní komplex (Longmen Building). Nezříkají se ani designu, což dokládají ocenění JCD Design Award a první místo z výstavy v Shibuya. Své tu dělá fakt, že kormidelníkem tohoto studia je Yoshimasa Tsutsumi, který je tu prý „cizincem ve velkém světě“.

Smysl pro detail, cit pro původnost

Pochází totiž z Japonska, a čínské reálie studuje do detailu. Výsledkem pak je, že dokáže z tradičních konceptů vytáhnout to nejpodstatnější, a přepracovat je do velmi přitažlivé podoby. Je prý mistrem „rozmístění, zavěšení a pohřbení“. Možná to zní trochu katovsky, ale tento pracovní postup skutečně můžeme v jeho díle objevovat stále dokola. Samozřejmě i v jeho poslední dnes silně diskutované realizaci z rok z 2017, při tvorbě nového hotelového komplexu ve starém městě Li-ťiang.

Foto – Hiromatsu, Yuming Song (Beijing Ruijing Photo)

To se nachází v severo-západní provincii Jün-nan, v silně hornaté a zalesněné oblasti. Přírodní podmínky, zastoupené vysokými skalnatými věžemi a úzkými údolími na úpatí Hor nefritového draka, dopomohli celému kraji ke značné izolaci. Historicky se tu vyvíjela svébytná kultura, projevující se v umění i architektuře. I zdejší obyvatelé jsou „jiní“, a počítají se k tzv. komunitě Naxi. Předměstí Li-ťiangu, Tsingpu, prefekturní město s historií sahající osm století před náš letopočet, je díky tomu považováno za stavební klenot a mimořádnou ukázku dávných dovedností.

Hotel pro skanzenové město?

Od roku 1997 je také součástí Světového dědictví UNESCO. A právě tady lidé řešili, jak vytvořit ve svém tolik ceněném skanzenu nové ubytovací podmínky pro rychle se rozvíjející turistický ruch. V sídle, které si zakládá na původnosti, by totiž klasický moderní hotel udělal více škody než užitku. Tradičními materiály tu jsou dřevo a kámen, kterým je vyhrazen exteriér i interiér. Záležet si tu dávají na zdobených krakorcích převislých střech, na tesařské práci s absencí pevných spojů. Jak tohle uchovat, a přitom vytvořit něco nového?

Foto – Hiromatsu, Yuming Song (Beijing Ruijing Photo)

Tsutsumi & Associates byli přizváni k zajímavému řešení: v centrální části Tsingpu byla totiž připravována demolice čtyř objektů, kamenných domů. Neměly už nějakou dobu majitele, hrozilo jejich sesutí a tyto ruiny znehodnocovaly charakter města. Jejich odstraněním se měl uvolnit prostor pro vybudování ubytovacích patřičných kapacit. Architekti ale plánovanou demolici zrušili. Rozhodli se domy zakonzervovat v jisté podobě, a tu pak volně přenést na vznikající hotelový komplex. I ten je ale uchopen poněkud netradičně.

Areál, který vytýčily ruiny

Nejprve jsme zvažovali, že odhalíme pouze dřevěné struktury obsažené v těchto budovách,“ říká Tsutsumi. „Postupně jsme ale tento záměr rozšířili. Chtěli jsme, aby dřevěné trámy vystoupily z domů, a staly se součástí celé plochy. Domy se tak otevřely, a celá plocha se stala domem. Přispělo to k harmonizaci celého místa s okolním prostředím. Ze čtyř domů se staly čtyři sekce, které expandovaly do celé plochy. Z opomíjených domů na spadnutí se tak stal ústřední motiv celé stavby.“

Foto – Hiromatsu, Yuming Song (Beijing Ruijing Photo)

Čtyři zakonzervované domy se staly základem sítě, která prorostla celým ubytovacím areálem. Ten nabyl podoby uzavřeného komplexu, do kterého se vstupuje zdobenými branami. Dřevěné rámové konstrukce pak lemují zdejší cesty, jako pomyslné prodloužení těchto bran. Areál čtvercového půdorysu je po svém obvodu ohraničen zdmi přístaveb, které na původní domy navazují. Není to právě malý prostor, pokrývá celkem 2485 metrů čtverečních.

Tím se dostáváme k charakteristickým rysům Tsutsumovy práce, na které už dříve bylo upozorněno. Rozhodl se totiž rozbít jednolitou plochu areálu tím, že jednotlivé jeho části vyzvedl či pohřbil kamennými terasami. Tyto bloky pak se schodišti, balkóny a bazény dodávají místu vysoký stupeň členitosti. Možná tím trochu imitují horskou krajinu celého Jün-nanu. Nevytvořil ale chaos, jen přísně logické seskupení, které ubytovaným zajišťuje dostatek soukromí a přitom je nezbavuje možnosti výhledů na Hory nefritového draka.

Foto – Hiromatsu, Yuming Song (Beijing Ruijing Photo)

Tradiční materiál, netradiční zpracování

Protože by ale masivní bloky kamenných teras působily příliš surově, rozhodl se jejich vyznění „zjemnit“ s pomocí dalšího tradičního stavebního prvku, kamenných stěn wu-hua. Jsou to překládané stěny s dutinami, které vytváří fyzickou bariéru, ale provívá jimi vzduch. Ve zdejším kraji jsou stále velmi časté, a to bylo součástí záměru. Tsutsuma chtěl vytvořit areál, který se bude od okolní historické zástavby lišit mírou poskytovaného komfortu a dostupností moderních vymožeností, ale jinak bude plně ladit se starým městem.

Při pohledu zvenku tak ubytovací komplex TsingpuBaisha působí dojmem opevněného středověkého sídla čínského velmože. Brány i hradby, věže v rozích. Vše kopíruje původní uspořádání, včetně detailů, kamenných sošek ochránců nebo ozdobné tesařské práce na převislých střechách. Za branou vás ale čeká recepce, a cesta do jednoho z jedenácti apartmánových pokojů. Každý je to značné míry svébytným teritoriem, protože stojí na trochu jiné úrovni teras. Uvnitř areálu se nachází velká restaurace s kuchyní, malé fitko i relaxační lázně.

Foto – Hiromatsu, Yuming Song (Beijing Ruijing Photo)

Nostalgie se snoubí s účelností

Civilnější rozměr obydlím dodává dřevěné obložení, a spojení mezi vnitřním a vnějším prostředím zajišťují masivní trámy vystupující ze zdí. Nechybí samozřejmě ani zdobené paravány a zástěny z papíru donba, které ladí prostor směrem k minulosti.

Tím, že jsme dodali danému místu nové myšlenky a funkci jsme umožnili zachování starých vzpomínek. Ke staré dřevěné konstrukci a masivním kamenným zdem jsme přistoupili se skoro až nostalgickou úctou, a snahou o jejich záchranu. Původní objekty, které jsme zakonzervovali, směřovali vývoj plánu celého areálu. To z nich se odvíjel celý plán. Je to jako forma spojení minulosti s budoucností, spirála, která překrývá čas a prostor architekturou.“

Foto – Hiromatsu, Yuming Song (Beijing Ruijing Photo)

Údaje o projektu

Název projektu: Tsingpu Baisha Retreat
Typ projektu: konzervace historických budov, výstavba hotelového resortu
Architektonické studio: Tsutsumi & Associates
Lokalizace: Baisha Village, Lijiang, Yunnan, Čína
Vedoucí projektu: Yoshimasa Tsutsumi
Projektový tým: Siming Li, Weiwei Shi, Lin Song, Jun Cu
Dodavatel stavby: Yunnan Lixiang Zhuangshi Sheji Gongcheng Youxian Gongsi
Infrastruktura: Beijing Dongzhouji Technical Consultation
Strukturální design: Beijing Yanhuang International Architecture & Engineering
Materiál: PG
Osvětlení: Lightmoment (Keigo Tanaka, Yoshihiro Kanamori)
Rok dokončení (finalizace): 2017
Klient: město Tsingpu
Zastavěná plocha: 2482,0 m2

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

REKLAMA