Zamiloval si hory a dřevo. Takřka ve všech projektech využívá materiály z místních zdrojů, pečlivě studuje místní folklór a snaží se co nejlépe zasadit stavbu do kontextu dané lokality. V rozhovoru na loňském Salonu dřevostaveb řekl, že právě dřevo může nejlépe vyjádřit charakter místa a reflektovat lokální tradice a zvyklosti. Ve své prezentaci to ukázal nejenom na tomto impozantním hotelu v jižním Tyrolsku, ale i na další oceněné stavbě v italských Dolomitech. Ve spolupráci s Pavolem Mikolajčakem zde navrhl horskou (trojdílnou) dřevěnou chatu s restaurací, s přímou návazností na sjezdovku a s výhledem na tři nejvýznamnější vrcholy (Drei Zinnen). Specifická hybridní konstrukce vyrůstá ze svahu jako strom s trojicí hlavních větví, nosné konstrukční prvky chaty a obklady interiéru jsou smrkové, obklady fasád z modřínu a nábytek z dubu, což jsou pro místní oblast typické dřeviny.
Horský hotel v obci Maranza v souladu s krajinou
Kraj horských pastvin, vesnice obklopená loukami a lesy, v zimě ráj lyžařů na Gitschberg Jochtal s nádhernými výhledy do údolí Eisacktal a Pustertal. Celá lokalita se vyznačuje jedinečnou přírodní scenérií, kterou dotvářejí mohutné horské masivy italských Alp, Dolomity. Další objevné místo pro talentovaného architekta Petera Pichlera. Malá alpská obec v nadmořské výšce 1 414 metrů s osmi sty padesáti obyvateli, několika vleky a třemi lanovkami. A to už je pořádný kus umělecké inspirace. „Je to malá alpská vesnice s velkým zemědělským zázemím,“ připomíná architekt při představování stavby. „Zakřivený tvar fasády vnějšího pláště je totiž inspirován vidlemi, které používají místní farmáři,“ dodává, ukazuje na fotografie budovy hotelového komplexu rozčleněného do čtyř odstupňovaných objemů a dále vysvětluje rozložení celkového rozměru stavby tak, aby respektovala přísné měřítko okolní zástavby.
Foto: Gustav Willeit, Daniel Zangerl, Jörgen Camrath
Kompozice je viditelně inspirována lidovou architekturou regionu s klasickou dřevěnou stodolou, která je přizpůsobena modernímu stylu hospodářství. Interiéry v alpském stylu jsou jednoduché a funkční. Využívá se jasanové dřevo v kombinaci s typickými zelenými lodenovými textiliemi. Vnitřní prostor se tak stává útulným a svými barvami navazuje na malebnost okolní krajiny. „Dřevo je klíčovým materiálem projektu, a to jak zvenčí, tak zevnitř. Je zde využito kontrastu mezi venkovním černěným a vnitřním světlým dřevem,“ upřesňuje závěrem architekt a připomíná i své další horské stavby, kde je vnitřní prostor utvářen komplexní zakřivenou dřevěnou konstrukcí, která ze stropu postupně přechází do stěn, kde tvoří takzvané intimní kapsy. „Tento prostorový princip může být i novodobým výkladem klasické Stube (něm. světnice) známe ve zdejší oblasti,“ dodává Peter Pichler.
Chvála hybridním konstrukcím, ekologii a udržitelnosti
Přestože ve svém ateliéru preferuje „čisté dřevo“, nevyhýbá se ani hybridním konstrukcím a nejrůznějším inovacím. V rozhovoru označuje hybridní konstrukce za konstrukce budoucnosti a naznačuje i budoucí směr rezidenčních budov. Učil se u těch nejlepších. Než založil svůj vlastní ateliér, prošel celou řadou významných zahraničních společností (Zaha Hadid, Patrik Schumacher, Delugan Meissl či Rem Koolhaas). V případě svého vlastního ateliéru si ovšem zakládá na ryze osobitém stylu, k němuž se váže rovněž studium krajiny, místního folklóru a soužití s přírodou. Říká, že nechce s přírodou bojovat, chce ji svými stavbami pomáhat; chce vracet lidem přirozený prostor k žití, vytvářet harmonii a symbiózu; správným výběrem materiálu pak vyjadřovat charakter místa a reflektovat lokální tradice a zvyklosti.
Foto: Gustav Willeit, Daniel Zangerl, Jörgen Camrath
Pevně věří, že tradice je jádrem vývoje: „Tradici je třeba doplnit o poznatky toho, co již existuje. Reinterpretací tradičních prvků, výzkumem lidové architektury a místních způsobů života můžeme převést zvláštnosti kultury do našich návrhů,“ uvádí ve zmíněném rozhovoru a svěřuje se, že jeho snem je vytvořit kvalitní soběstačný rezidenční projekt s pestrými vnitřními zahradami, které produkují vlastní jídlo. „Myslím si, že budoucnost jde tímto směrem. Půjde o kvalitu života. Sklizeň vlastního jídla bude jeho součástí,“ dodává na závěr architekt.
PETER PICHLER studoval architekturu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové (die Angewandte) ve Vídni a University of California. Promoval s vyznamenáním v mistrovském ateliéru Zahy Hadid a Patrika Schumachera. V roce 2015 založil společně se Silvana Ordinas samostatnou praxi Peter Pichler Architecture. V březnu minulého roku zavítal do Prahy, aby prezentoval práci svého ateliéru na festivalu současné dřevěné architektury Salonu dřevostaveb.
Projekt: | Hotel Milla Montis |
Architektura: | Peter Pichler Architecture |
Lokalita: | Maranza, Jižní Tyrolsko, Itálie |
Rok: | 2020 |
Plocha přízemí: | 3 500 m² |
Počet pokojů: | 30 |
Dřevěná konstrukce: | Brida |
Elektroinstalace: | Studio E-Plan |
Projektový management: | Michaeler & Partner |
Sdílet / hodnotit tento článek