Některé oblasti architektury a plánování měst si o revoluci přímo říkají. Jednou z nich nepochybně je i segment parkovacích domů a krytých garáží. V čem spočívá jejich zastaralost? Především v lidech, kteří jim ubírají úložného prostoru, a lidském faktoru, který je činí rizikovými.
Pochozí koridory, kterými uvnitř nadzemních nebo podzemních garáží může člověk dorazit ke svému vozu. S tím spojený požadavek na alespoň minimální klimatizaci. A také osvětlení, protože vlastní auto mezi cizími by se potmě hledalo špatně. Nehledě na pojížďky při hledání místa. A také pořádná hrstka problémů, vyplývajících ze zabezpečení celého prostoru, nemluvě o riziku škod. Promáčklý plech nebo oškrábaný lak přitom patří mezi ty hodně frekventované. Cožpak to neumíme lépe?
Parkování bez lidí? Úspora času i místa
Pokud při parkování vynecháme lidský faktor, zjistíme jednu zajímavou věc: o celých 60 % se zvýší kapacita parkovacích domů. Což je docela silný argument, proč přenechat proces parkování na automatizaci. Svůj vůz jen odstavíte na robotické rampě, a ta jej už distribuuje přímo na parkovací místo. Bez nehod a rizik. Pokud se k autu může dostat jen robotický podavač, a nikoliv člověk, nevzniká potřeba po klimatizaci, odsávání par a výparů, osvětlení. A riziko krádeže? S platným parkovacím lístkem minimální.
Právě proto se do této inovace pustil už v roce 2015 Schmidr Hammer Lassen, a zatím je třeba konstatovat, že jeho projekt Dokk1 v dánském Aarhusu pracuje bez chyby. Ke spokojenosti všech parkujících. Projekt alternativního, plně automatizovaného parkování, tu vznikl na ploše starého a nevyužívaného skladiště. Po úpravách činí jeho využitelná plocha 35 000 metrů čtverečních. Zafixovaná auta jsou tu uložena jako knížky v knihovně, a robotická rampa je distribuuje tempem dvou metrů za sekundu. To znamená, že své auto zaparkujete za méně než minutu.
Efektivní? Rozhodně! Výrazná byla i úspora stavebních materiálů. V zásadě totiž stačilo jen zajistit konstrukci distribučních kolejnic podavačů. Loni před vánoci si v Aarhusu nadělili dárek, překonanou metu v podobě jednoho milionu zaparkovaných vozů. Což je slušná bilance, vzhledem k tomu, že tu nezaznamenali žádnou nehodu, poškození nebo krádež. Systém přitom pracuje v nepřetržitém režimu, bez přestávek. Strojům bez lidí jde prostě parkování o něco lépe. Je to prostě dobrá inspirace i pro ostatní města, nejen v Evropě, ale i v Asii a ve Spojených státech.
Sdílet / hodnotit tento článek