Fáze 1 – příprava
Kromě toho, že se makléř osobně seznámí s nemovitostí a pomůže prodávajícím určit reálnou tržní cenu, měl by zjistit také důvod prodeje, situaci a potřeby prodávajících, aby mohl efektivně nastavit prodejní strategii a následně doporučit nejvhodnějšího kupujícího. Měl by klienty seznámit s celým procesem, aby věděli, jak vše bude probíhat, co bude třeba kdy zajistit z jejich strany a co obstará makléř. Měl by prodávající upozornit také na případná rizika a možné komplikace, které mohou za určitých podmínek v průběhu prodeje nastat.
Před prodejem je třeba zkompletovat dokumenty jako je nabývací titul, list vlastnictví, PENB, technická inspekce (stav nemovitosti), náklady na provoz, hospodaření SVJ apod. Na místě je i prověření právního stavu, případně odstranění nesouladu, aby prodej proběhl hladce.
Velmi důležitá a často podceňovaná je příprava samotné nemovitosti tzv. home staging a zpracování kvalitní prezentace nabídky. Pěkné fotografie a video upoutají pozornost možných kupujících. Dobří makléři proto nešetří na profesionálním fotografovi, nechají zpracovat i video prohlídku, virtuální prohlídku 360°, dispoziční plánek/půdorys, připraví poutavý popis nemovitosti, marketingové materiály do tisku i online prezentace, brožuru nemovitosti pro poptávající klienty na prohlídky a často zpracují i vlastní prodejní webové stránky nemovitosti.
Zdroj: AdobeStock.com - alfa27
Fáze 2 – vyhledání kupujícího
Inzercí na realitních serverech osloví makléři jen určitou skupinu lidí, která již aktivně nemovitost hledá. Ale díky propagaci v tištěných médiích, letácích, online marketingu vč. placených reklamních kampaní na sociálních sítích (Facebook, Twitter, Instagram, YouTube), Google a Sklik jsou schopni oslovit daleko širší skupinu možných kupujících – těch, kteří o koupi teprve uvažují.
Samozřejmostí by měla být selekce zájemců o prohlídku. V zájmu makléře ani prodávajících nejsou zbytečné prohlídky se zájemci, kteří nekoupí. Makléř by měl zjistit, zda je u poptávajících reálná koupě dané nemovitosti a teprve potom sjednat termín fyzické prohlídky.
Makléř by měl vést a koordinovat prohlídky, měl by dokázat ustát požadavky kupujících na slevu a obhájit prodejní cenu, vyjednat podmínky prodeje a doporučit či vybrat prodávajícím nejvhodnějšího kupujícího podle jejich potřeb a situace. S tím souvisí také prověření bonity kupujících před uzavřením rezervace, případně v rámci hladkého průběhu obchodu pomoc se zajištěním financování koupě.
Fáze 3 – administrativa prodeje
Zajištění vyhotovení smluvní dokumentace advokátem specializujícím se na realitní právo, úschovy kupní ceny (advokátní, notářská nebo bankovní), vypracování a podání návrhu na vklad vlastnického práva do katastru nemovitostí, případně vyhotovení a zpracování dalších dokumentů potřebných k danému obchodnímu případu.
Fáze 4 - poprodejní servis
Kontrola stavu převodu v katastru nemovitostí, protokolární a fyzické předání nemovitosti, pomoc s převody energií a médií na kupující apod.
A to nejdůležitější – makléř by měl být s prodávajícími v neustálém kontaktu a průběžně je informovat o tom, jaké kroky k úspěšnému prodeji jejich nemovitosti podniká, jaké jsou reakce potenciálních zájemců, informovat/konzultovat případnou změnu strategie atd. Měl by být prodávajícím oporou, rádcem a průvodcem po celou dobu prodeje.
Kolik za práci makléře zaplatíte?
V závislosti na lokalitě, ceně a náročnosti prodeje se provize realitních makléřů pohybuje v rozmezí tří až šesti procent z prodejní ceny nemovitosti + DPH. Na první pohled se tato částka může zdát vysoká, ale ve výsledku je to investice, která se vyplatí. Je třeba si uvědomit, že provizi makléři neplatíte za zveřejnění inzerátu, ale především za know-how. Za ověřené postupy, znalosti, kontakty a umění vyjednávat, které získal několikaletou praxí a studiem. Svěřením prodeje své nemovitosti do rukou odborníka se vyhnete spoustě nepříjemností a přešlapů, které vás mohou stát v lepším případě jen čas a starosti, v tom horším i nemalé finanční částky.
Sdílet / hodnotit tento článek