Domácí práce mají různé nároky na množství i kvalitu vody
Podle sdružení RHYME, pro čtyřčlennou domácnost dokáže toaleta s duálním splachováním snížit spotřebu až o 2160 vody měsíčně, tedy asi 200 korun. Úsporná sprchová hlavice za měsíc pro stejnou rodinu ušetří 4600 litrů vody, tedy přibližně 440 korun a perlátor za měsíc asi kubický metr vody, tedy 94 korun.
Různé nároky na vodu mají domácí práce – praní, příprava jídla, úklid, mytí nádobí, starost o zvířata nebo zalévání rostlin
„Mezi nejoblíbenější způsoby šetření patří duální splachování pro WC, která jsou samozřejmostí u všech novějších staveb a rekonstrukcí. Atraktivní jsou úsporné sprchy, které šetří vodu bez jakékoliv újmy na pohodlí. Svoji cestu do českých domácností si nacházejí také bezdotykové vodovodní baterie, které zajišťují, že voda teče jen ve chvíli, kdy je potřeba,” říká Václav Kužílek Marketing Activation Manager CZ/SK společnosti GROHE.
Mění se také důvody, proč lidé sahají k šetrnějším technologiím
Opatrné zacházení s vodou má na životní prostředí dalekosáhlejší dopad, než jen ochrana a udržitelnost vodního zdroje.
„Ochrana přírody už má stejnou váhu jako finanční úspora. Lidé si stále více uvědomují, že ke zdrojům pitné vody se musí chovat šetrně,” vysvětluje změnu chování lidí Václav Kužílek.
„Důležité je uvědomit si, že při výrobě nejde jen o její množství jako takové, ale i o vynaloženou energii a chemické procesy, které ji doprovází. A není to jen voda, která teče z kohoutku, vodní stopou je zatížena i produkce potravin, oblečení a elektrické energie. Tato vodní stopa však nemá přímý dopad na sucho v České republice, ale jedná se o celosvětovou bilanci vody,” doplňuje Ondřej Rychecký předseda spolku RHYME.
Voda Limited - kampaň GROHE
Každá ušetřená kapka se počítá! Proto se zrodila kampaň společnosti GROHE s názvem Voda Limited. Jejím cílem je upozornit na problematiku nedostatku vody a možnosti její úspory. V rámci kampaně se může každý zapojit do záchrany vody a zkusit si, po vzoru ambasadora projektu Karla Kováře alias Kovyho, jaké to je vystačit si se 70 l/den. Výzvu najdete na sociálních sítích pod hashtagem #zachranvoduchallenge.
Web a sociální sítě k projektu:
- oficiální web: voda.ltd
- facebook.com / www.facebook.com/GROHECZSK/
- Instagram / www.instagram.com/grohe_czsk/
- YouTube / www.youtube.com/channel/UCnFX6Du70uiQT5BOwXr3oYQ
- www.grohe.cz/cs_cz/jak-setrit-vodou/
- oficiální hashtag: #zachranvoduchallenge
Příklady porovnání spotřeby vody
Velkým změnám předcházejí malé krůčky, se kterými se dá začít okamžitě. Nebojte se a zachraňte vodu!
Koupání se ve vaně, nebo zpívání si ve sprše?
Při mytí v plně napuštěné vaně spotřebuje člověk zhruba 100 l vody, kdežto při sprchování jí proteče mezi 20 a 60 litry.
Běžná hlavice vs. úsporná - zatímco klasická sprchová hlavice může mít průtok až 15 litrů za minutu, úsporná hlavice začíná třeba už na již 8,5 litrech. Vezmeme-li si, že při šesti minutovém sprchování lze ušetřit až 39 litrů pitné vody - je to skutečně k zamyšlení. Pokud se budeme s úspornou hlavicí sprchovat dvakrát denně, za týden se tak dá ušetřit až 546 litrů vody! Ocení to příroda i peněženka.
WC s duálním splachování versus klasická nádrž
Notoricky známé nádržky u záchodů uvolní na jedno spláchnutí 9 litrů vody. Výměnou za duální splachovací systém dostáváte na vybranou mezi 9 litrovou klasikou, nebo úspornější 4,5 litrovou variantou.
Čištění zubů s kelímkem
Používáním kelímku s vodou místo otevřeného kohoutku ušetříte až 25 litrů vody na jedno mytí zubů.
GROHE EcoJoyTM
Všechny výrobky GROHE EcoJoy jsou systematicky navrženy pro úsporu vody a energie. Výrobky vybavené technologií EcoJoy tak dokáží snížit spotřebu vody až o 68 %, aniž by snižovaly prožitek z vody.
GROHE SilkMove® ES
Technologie GROHE SilkMove® ES podporuje zodpovědné zacházení s energií a vodou. V režimu studené vody a střední pozici páky se ES aktivuje, eliminuje otevření baterie ve smíšeném režimu horké a studené vody a předchází zbytečnému ohřívání vody.
Sdílet / hodnotit tento článek