Stavba nové lávky začala v listopadu 2019. Letos v dubnu stavebníci dokončili založení lávky a všech pět pilířů, mostovku začali osazovat na začátku června. V srpnu pak namontovali nosné ocelové konstrukce a začali skládat dřevěné části mostovky a zábradlí. Lávka za 150 milionů korun je proti zřícené širší i vyšší. Je 256 metrů dlouhá a čtyři metry široká, takže se po ní dá nejen chodit, ale i jezdit na bruslích nebo na kole. V případě nutnosti po ní projede i záchranka.
Stará lávka byla postavena takzvanou předpjatou konstrukcí, kdy jsou například lana zalita v betonu. Nová lávka má obloukový spojitý nosník z ocelového profilu s potrubím o průměru 913 milimetrů. Při povodni se u jejích pilířů nebudou nedělat víry. Také má sklopné zábradlí, přes které voda v případě nutnosti lépe přeteče.
Stará lávka se zřítila. Kdo za to může?
Zřícení lávky řešilo nejen město, které vedle stavby náhrady odškodnilo zraněné 50.000 korunami (další odškodnění v nezveřejněné výši vyplatila pojišťovna), ale také policie. Ta v březnu obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti projektanta lávky Jiřího Stráského a správce, bývalého vedoucího oddělení mostů Technické správy komunikací (TSK) Antonína Semeckého. Obžaloba padla letos v únoru, soud se případem začal zabývat v polovině září. Oba obžalovaní vinu odmítají.
Také zástupci České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT) letos v červnu řekli, že obvinění projektanta a správce je diskutabilní. Projektant podle nich nemá žádné nástroje, jak ovlivňovat provozování konstrukce a její údržbu. Správce mostu zase musí zpravidla spoléhat na výsledky práce jiných odborníků.
Pohed do historie
Zřícená lávka byla zprovozněna 7. července 1984 na místě, kde původně fungoval přívoz (na zimu nahrazovaný pontonovým mostem) a v polovině 70. let vojenský montovaný most pro pěší. Ten byl v létě 1977 vážně poškozen lodí, utrženou během povodní, a platil na něj zákaz vstupu, který ovšem místní příliš nerespektovali. Lávka v tomto stavu je k vidění v jednom z dílů seriálu 30 případů majora Zemana (Rukojmí v Bella Vista). V červenci 1981 pak poškozený most strhla další povodeň.
Po pádu lávky následovala revize mostů
Stejnou konstrukci a stejného autora jako lávka v Troji mělo i přemostění Labe v Nymburce z roku 1985. Necelé dva týdny po pádu pražské lávky vedení Nymburka stavbu uzavřelo a od června 2018 pod ní nesměly plout lodě. Provoz na řece byl obnoven po dvou měsících, mezitím byla lávka stržena. Od září 2018 v Nymburce funguje přívoz. Návrh na novou lávku připravila společnost SHP - Stráský, Hustý a partneři. Autorem návrhu je opět Jiří Stráský, lávka by měla být hotová příští rok.
Podle dokumentu, který loni vypracovali odborníci z Kloknerova ústavu ČVUT, je v hlavním městě 275 mostů zařazených do kategorie takzvaných předpjatých mostů (tedy obdobné konstrukce jako trojská lávka). Více než polovina z nich není v dobrém stavu. Jedním z problémů předpjatých mostů je koroze lan. Nejstarším mostem, který je v seznamu, je devítimetrové přemostění na Folimance z roku 1952. Stav jeho nosné konstrukce je špatný. Naopak nejmladší je zhruba dva roky stará Lávka Waltrovka, která je v bezvadném stavu.
Sdílet / hodnotit tento článek