„Přesun soutěže do online prostředí jsme pojali jako výzvu a příležitost pozvat do poroty slovutné architekty a designéry ze zahraničí. Nemuseli cestovat osobně do Prahy, ale byli přítomni takřka permanentně. Letošní Olověný Dušan byl online a bez hranic…,“ říká na úvod zástupce pořadatele soutěže Spolku posluchačů architektury (SPA) při FA ČVUT Emma Wald a představuje hlavní téma, kategorie, porotu i vítěze.
Letošní ročník bez hranic
Společně s přesunem do virtuálního prostoru bylo nutné upravit i některá již vžitá pravidla a využít co nejvíce možností internetu. Spolek se rozhodl pozměnit ustálený koncept vyhlášení výsledků, upustil od elitního pojetí soustředěného na galavečer a zaměřil se na více na přátelskou a inspirativní atmosféru, poskytl širší prostor pro sdílení praktických zkušeností všech přihlášených i samotné poroty, která navíc nabídla sérii zajímavých přednášek pro studenty i širší veřejnost (jsou ke zhlédnutí na facebookové stránce události akce).
„Akce v nekontaktní formě se uskutečnila vůbec poprvé, a to s sebou samozřejmě neslo i spoustu úskalí. Naopak velkou výhodou bylo to, že jsme mohli expandovat za hranice naší republiky. Vzdálenost není ve virtuálním světě žádný problém, a tak jsme oslovili porotce ze zahraničí, kteří by na klasického Dušana jinak mohli dorazit jenom stěží. Pomohla tomu i nově zřízená online galerie projektů naší školy, kde si mohli porotci jednotlivé práce studentů volně procházet. Organizace našich akcí je ale vždy spojená s vytvářením živé a inspirativní komunity, a proto se nemůžeme dočkat, až se vrátí do starých kolejí obohacena o nové mezinárodní kontakty,“ dodává za SPA Martin Sýkorský.
Kategorie soutěže, porotci a studenti
Soutěž je vypisována každoročně v zimním semestru a probíhá ve všech studijních oborech FA ČVUT. Je rozdělena do dvou okruhů: Architektura a Design. Soutěže se automaticky účastní každý student, který v daném semestru odevzdá a vystaví ateliérový projekt včetně týmových projektů. Vyloučeny jsou diplomní projekty, projekty v rámci předmětů prvního ročníku a projekty členů SPA přítomných u hodnocení. V letošním roce zasedli v porotě za oblast Architektura: Filipa Dias (stu.dere/Portugalsko), Benjamin Iborra (Mesura/Španělsko), Rozálie Kašparová (IPR Praha/CZ)), Marek Obtulovič, (ODDO architects/Vietnam) a Andrej Olah (Grau Architects/Slovensko); pro oblast Design: Iza Rutkowska (Forms and Shapes Foundation/Polsko), Adam Tureček a Kristina Ambrozová (Adam & Kristina Praha/CZ) a Simon Busse (Studio Simon Busse/Německo). Zatímco složení poroty se letos zásadně mění, soutěžní kategorie zůstávají. Odborná porota tak jako každý rok ocenila nejlepší projekty a ateliéry v kategoriích Architektura (zahrnuje studijní obory Architektura a urbanismus, Krajinářská architektura) a Design (zahrnuje vše od průmyslového designu přes produktový, interiérový až po experimentální design). Zázemí pro pořádání závěrečného vyhlášení výsledků poskytlo stejně jako v případě minulého ročníku Centrum architektury a městského plánování (CAMP) pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR), odkud byla akce živě streamována. Udělená cena, legendární soška Olověného Dušana, zůstává také stejná. Je hlavním symbolem soutěže.
Výsledky soutěžní kategorie Architektura
Mezinárodní porota do užšího výběru nominovala dva krajinářsky zaměřené ateliéry, cenu Olověného Dušana nakonec získal ateliér Salzmann-Bečvářová, který na škole působí teprve druhým rokem. Z desítky nominovaných individuálních projektů si sošku odnesl Jan Trpkoš se svým projektem troj.(o)ko.lí Krajina památná Stará Plaská cesta. Propojuje v něm významná místa v krajině pomocí nových, zaniklých nebo stávajících struktur a hledá dialog mezi duchovní a zemědělskou krajinou.
„Přestože mám na fakultě vlastní ateliér teprve krátce, myslím si, že krajinářská architektura je mojí životní misí. Je to skvělý pocit předávat studentům to, co o ní vím. Zvláště pak, pokud se o problémy krajiny hluboce zajímají. Krajinářská architektura a klasická architektura jsou na fakultě propojeny a studenti mohou o těchto tématech přemýšlet a snít společně…“, uvedla Klára Salzmann.
Porota ocenila právě již zmíněný celostní přístup: „Projekt není jenom o jednotlivých objektech, ale sleduje vše v celém svém velkém měřítku. Stejně jako se zabýváme problémy ve městech, měli bychom se zajímat i o problémy naší krajiny. Velice významná je zde analýza a příběh. To je také jeden z důvodů, proč jsme letos nominovali tolik krajinářských projektů, u nichž byla tato analýza a hluboké poznání pozadí projektu nutností,“ uvedla porota s tím, že vybrat nejlepší projekt z pěti favoritů bylo opravdu náročné, ale nakonec se shodli na výše uvedeném projektu s jemným a citlivým přístupem ke krajině: „Projekt měl duši, a to je pro dané prostředí velmi důležité. Jako architekti dnes často ztrácíme propojení s ručním kreslením, při vytváření projektu se rychle přesouváme k počítači, je ale důležité kreslit a své myšlenky formovat skrze kresby,“ dodávají.
Jan Trpkoš v reakci na vyzdvihnutí jeho výtvarných ručně zpracovaných vizualizací poznamenal: „S počítačem toho tolik neumím, tak jsem raději zůstal u vytváření obrázků ručně. Myslím si, že to je teď už jistý rukopis mých prací. Práce byla letos obzvlášť náročná, chyběl nám kontakt se spolužáky, možnost probírat všechny aspekty návrhu bezprostředně s vyučujícím nebo s kamarády v prostředí ateliéru. Rozděleni u svých počítačů jsme nemohli všechno sdílet tak, jak to normálně v ateliéru a u piva po práci děláme…“
Výsledky soutěžní kategorie Design
Ani porota pro kategorii Design to neměla jednoduché. Nakonec se porotci shodli na nominaci dvou ateliérů, z nichž se poté stal vítězem ateliér Fišer-Nezpěváková, který se tento semestr věnoval návrhu objektů tvořených technologií 3D tisku betonu a návrhu sedacího nábytku pro mezinárodní soutěž Andreu World International Design Contest 2020. Jako vítězný individuální projekt porota vybrala Rope_ky, což jsou boty z jednoho kusu lana, jejichž autorem je student Tadeáš Cienciala.
„Odpad ze starých horolezeckých lan lze využít i ve formě obuvi. Boty si můžete vyrobit sobě na míru, mají odlehčenou podrážku elegantně napojenou ve čtyřech bodech. Jsou kompaktní a ohebné, u paty jsem zvětšil styčnou plochu a pro palce je prostor díky koncům lana v okách,“ uvedl Tadeáš Cienciala, ukázal vše v praxi a poněkud posmutněle dodal: „Práce v tomto semestru byla ze začátku těžší z důvodu distanční výuky, ale chtěl bych moc poděkovat mým ateliérovým vedoucím Filipovi Streitovi a Tomášovi Polákovi, s jejichž pomocí jsem mohl vytvořit koncept, který pak následně fungoval i v reálném světě…“
Na ateliéru Fišer-Nezpěváková porota ocenila hlavně kvalitu a dotažení prací v ateliéru, poctivý výběr materiálů a nápady, několik projektů z ateliéru bylo také nominováno na cenu v kategorii jednotlivci. Porota dále zmínila důležitost prezentace projektu a vyzývala studenty k vytváření své vlastní vizuální identity. Na projektu Rope_ky pak ocenila jednoduchost a využití jednoho druhu materiálu a důraz na ekologii. „Je to opravdu produkt vysoké kvality, určitě by se dal najít někdo, kdo by ho vyráběl ve větším měřítku…“, uvedli zástupci poroty.
Další nominovaní a vítězové přehledně v tabulce, včetně záznamu vyhlášení výsledků Olověného Dušana. Přednášky poroty, vítězné projekty a více informací o soutěži a Spolku posluchačů architektury (SPA) naleznete na http://olovenydusan.cz/.
Sdílet / hodnotit tento článek