Dokonalá produkce si žádá totiž dokonalý prostor. Zajistit jej, dodat potřebný rozměr i atmosféru, zachovat akustické kvality – to je pak práce pro architekty. Kteří musí efektivně vyhodnotit řadu specifických konstrukčních detailů. Přirovnání koncertních sálů a filharmonií k fotbalovým stadionům (které jistě dráždí příznivce vážné hudby i sportovní fanoušky) je ale přiměřené: stadiony řeší diváckou kapacitu, výhled na hřiště. Projekty filharmonií nemusí posouvat kapacitu k extrémům a tolik řešit výhled, ale musí najít odpovídající provedení pro akustiku.
Koncertní sál ve tvaru krabice nabízí ideální limity pro dozvuk, ale vzdálenosti musí být propočítány na základech fyziky šíření zvukových vln. Dekorativní prvky interiéru umožňují tříštění zvukových vln, to, aby na posluchače dopadaly z různých úhlů. Povrchy ale nesmí zvuk pohlcovat - pokud jej mají odrážet, musí být opláštění tvrdé. Organické tvary a křivky roznáší chvění, vyvýšené stropy stimulují paprskovité šíření zvukových vln, poloha pódia a jeho ohrazení může zvyšovat dosah i hlasitost zvuku, zakroužený tvar napomáhá tomu, aby posluchači slyšeli dozvuky ze tří stran. Geometrické zlomy rozptylují zvuky o vysokých frekvencích.
Současně musí být zajištěno to, aby se sami muzikanti slyšeli, a nadměrné hlukové zatížení jim neztěžovalo život ani společnou produkci. Jejich rozložení, rozmístění pozic orchestřiště, to je pak samostatná kapitola. A nástavbou k těmto funkčním provozním složkám vlastní produkce je dostatečně vznosná podoba prostoru, jeho vzhled. Takový ucelený projekt architektů je neskutečně náročný, neobejde se bez řady technických studií a pečlivého výběru materiálu. Jen takový ale zajistí, že dílo architektury bude schopné úspěšně nést díla hudební.
Komu se to povedlo a které koncertní sály a filharmonie patří mezi vynikající ukázky správné praxe?
Harbin Opera House / MAD Architects
Přišla vám Chobotnice architekta Kaplického extrémní? V čínském Harbinu jich v roce 2015 vznikla celá kolonie. Usadila se na pobřeží řeky Songhue, a v organických tvarech tohoto rozsáhlého objektu Velkého divadla, které současně hostí i místní operu, je snadné se ztratit. Nabízí se tu 79 000 metrů čtverečních užitného prostoru, dvě divadla a koncertní sál, dohromady s kapacitou 2000 posluchačů a diváků. Od proscénia až po balkon mezipatra poskytuje velký sál díky použití jednoduchých materiálů a prostorovému uspořádání prvotřídní akustiku. Hlediště je částečně osvětleno subtilním světlíkem, který spojuje diváky s exteriérem a plynutím času.
Harbin Opera House / MAD Architects Zdroj: Adam Mork
Elbphilharmonie Hamburg / Herzog & de Meuron
Dílo, které vzniklo na břehu řeky Labe před šesti lety, nabízí na ploše 5 745 metrů čtverečních zastavěné plochy přes 125 000 metrů čtverečních užitného prostoru. Objekt Labské filharmonie sahá až do výšky 108 metrů, a disponuje prosklenou fasádou, designově uzpůsobeným prosklením stropů „kruhovými okenními plástvemi“. Je to nová dominanta Hamburku. Jak se tu s místem nakládá? Komplex filharmonie vyniká svéráznou logikou, která dokáže vměstnat až 2700 posluchačů do komplikovaně členěného sálu (který může být dvěma sály), jímž dokonale rezonuje každý tón. Architektura tu podněcuje vizuální vnímání hudby, jak u účinkujících, tak u publika.
Elbphilharmonie Hamburg / Herzog & de Meuron Zdroj: Iwan Baan
Foro Boca / Rojkind Arquitectos
Monumentální masiv, souvrství hrubých bloků. Vypadají, jako by je na pobřeží Boca del Río zformovala geologická síla, která má spíše vůli ničit. Geometrické útvary objektu, pokrývající plochu 5140 metrů čtverečních, jsou však dokonale propracovaným koncertním sálem. Ve svém nitru nabízí potemnělé dómy a jeskyni, která představuje umělecko-technický klenot akustiky, izoptiky a divadelní mechaniky. Je to nejsofistikovanější koncertní sál v celém Mexiku. Kromě toho, že je zázemím pro 966 posluchačů a 120 členů souboru, je současně i hudební školou pro děti z chudých rodin. To nejlepší tu tedy dostávají i potřební.
Foro Boca / Rojkind Arquitectos Zdroj: Jaime Navarro
Walt Disney Concert Hall / Frank Gehry
Walt Disney, to nejsou jen pohádky pro děti. Proslavený i lehce kontroverzní producent a majitel filmových studií byl i velkým podporovatelem umění. A v duchu této tradice postupuje celá jeho rodina. V roce 1997 tak na připravovaný projekt koncertní haly pro Los Angeles přispěla Lilian Disney sumou 50 milionů dolarů. Proto dílo, navržené architektem Frankem Gehrym, nese její jméno. Pět sálů propojeného komplexu v ocelové kůži je zasvěceno umění, hudbě a kultuře. S celkovou kapacitou 2265 míst neusiluje o rekord. Toho se ale dobírá skrze zakřivený formát příček koncertního sálu, kde vlnící se strop funguje jako součást akustického systému a zároveň nenápadně odkazuje na sochařský jazyk exteriéru. Objekt vyniká jednou z nejlepších akustik na světě.
Walt Disney Concert Hall / Frank Gehry Zdroj: public domain
Walt Disney Concert Hall / Frank Gehry Zdroj: Los Angeles Philharmonic Association
Xiqu Centre / Revery Architecture + RLP
Na sutinách lidského mraveniště, hongkongského Kowloonu, vznikla v roce 2018 stavba, která zvenčí šálí zrak a zevnitř sluch. Na ploše 28 164 metrů čtverečních tu vyrostlo dílo připomínající svou fasádou lucernu skrytou za korálkovým závěsem. Skládá se z modulárního systému šupin ploutví vyřezaných CNC, hliníku a vetkaných kovových panelů. Posluchači v koncertním sále (pro 1073 lidí) sedí 27 metrů nad zemí, zatímco zvuk orchestru se na ně zespoda valí jako lavina. To zajišťuje organicky zvlněný strop. Opláštění sálu strategicky izoluje hlediště od vibrací a vysokých hladin hluku okolní městské infrastruktury.
Xiqu Centre / Revery Architecture + RLP Zdroj: Ema Peter
Guangzhou Opera House / Zaha Hadid Architects
Kolos o rozloze 70 000 metrů čtverečních, připomínající rozevřené lastury vynesené na břeh vlnami Perlové řeky. Křehký na pohled a přitom nezdolný. Projekt, na jehož realizaci se pracovalo 7 let a byl dokončen v roce 2010, neusiloval jen o vytvoření unikátního místa pro produkci filharmonie, ale o vytvoření celého nového segmentu dynamicky se rozrůstající metropole. Architektura tu pracovala s topografií terénu i erozí. A uvnitř? Sál Opery disponuje kapacitou 1 800 míst je vybaven nejmodernější akustickou technologií.
Guangzhou Opera House / Zaha Hadid Architects Zdroj: Virgille Simon Bertrand
Heydar Aliyev Center / Zaha Hadid Architects
Když už jednou dosáhnete takové úrovně profesionality, že zvládnete komplikovaný projekt, dá se očekávat, že o zakázky nebudete mít nouzi. I proto se tu Zaha Hadid Architects objevují podruhé, aby znovu překvapili. O zřízení budovy filharmonie se v hlavním městě Ázerbájdžánu hovořilo vlastně už od roku 1969, ale teprve po osmatřiceti letech se tu přistoupilo k práci. Zaha Hadid tu navrhla stavbu, která svým pojetím překonává čas a prostor. Parametry jako 57 500 metrů čtverečních, 1000 míst k sezení, náklady čtvrt miliardy dolarů ani zdaleka nevystihují to, co tu vzniklo. Kaskádovitý koncertní sál vyniká přirozeně dokonalou akustikou.
Heydar Aliyev Center / Zaha Hadid Architects Zdroj: Helene Binet
Harpa Music Centre / Henning Larsen Architects
Od roku 2011 je „Harfa“ ozdobou pobřeží islandského Reykjavíku. Dílo ze skla, betonu a oceli je společnou prací rozsáhlého týmu: sešli se nad ním umělci, designéři a architekti snad z celé Skandinávie. Výrazné geometrické struktury stavby (28 000 metrů čtverečních zastavěné plochy) jsou inspirované místními čedičovými útvary. Při pohledu z foyer tvoří čtyři navazující haly horský masiv. V jádru tohoto seskupení leží největší hala, hlavní koncertní sál. Žhne temně rudými barvami, připomíná nitro sopky. Sídlí zde islandský symfonický orchestr i státní opera.
Harpa Music Centre / Henning Larsen Architects Zdroj: Henning Larsen Architects
Sdílet / hodnotit tento článek