To, co je pro jiný materiál nemožné, hliníkové prvky PREFA v kombinaci s šikovným klempířem hravě zvládnou. I to byl jeden z důvodů, proč byla v Basse-Goulaine upřednostněna právě falcovaná šablona 44 × 44. Jedině s ní bylo možné vytvořit identický design střechy a fasády a získat tak vícenásobně zakřivený povrch s jednolitým vzhledem. I když jsou zakřivené plochy na všech stranách budovy tvořeny stejným konstrukčním principem, poloměry a úhly se zde mění. Přes 120 000 stříbrných šablon přispívá na jedné straně k homogenitě velké plochy fasády, avšak na straně druhé jejich povrch odráží oblohu a neustále se měnící denní světlo, díky čemuž budova působí pokaždé jinak. Jednoduchý trik se skvělým účinkem.
Dynamický jako kus strečového materiálu
Je to střecha, nebo fasáda? Místní tělocvična vznosného tvaru jako by měla klobouk s hadí kůží. S tolika tisíci šablonami vypadá ucelený a souvislý obvodový plášť dynamicky jako kus natažené strečové látky přes netradičně tvarovaný skelet budovy. „Pro mě jako pokrývače byla tato sportovní hala skvělým projektem s výzvami v oblasti plánování i řemeslného zpracování,“ popisuje Olivier Collet, který tělocvičnu pokrýval. „Technicky vzrušující bylo pět konkávně zaoblených rohů, které se směrem nahoru pohledově kónicky zužují. Náročný byl i konvexní přechod ze střešní do fasádní roviny. Vše na sebe muselo navazovat. Bezešvě vypadající plášť haly jsme plánovali téměř šest měsíců nejprve pomocí 3D programů, prototypů a modelů do posledního detailu a pak i fyzicky šablonu za šablonou. Téměř vše jsme vytvořili pouze pomocí standardních PREFA falcovaných šablon. Flexibilita je jejich ohromná přednost,“ říká Collet. Výsledkem je souvislá plocha bez mezer, která spočívá na bednění z předem ohýbaných dřevěných latí zpracovaných podobným způsobem jako dřevěný lodní trup. V kombinaci s hliníkovou fasádou dává podkladová konstrukce původně obdélníkové tělocvičně mnohonásobně zakřivený tvar. O tom, zda a do jaké míry je vizuálně přesvědčivá, rozhoduje několik detailů. Kosočtvercové šablony jsou osazeny přes hrany budovy, které jsou nejblíže lidskému oku, zatímco zakončení fasády ve výšce více než devíti metrů bylo vytvořeno ostrým profilovým dílem, který vyznačuje jakýsi začátek směru plynutí kosočtvercových šablon. Collet dodává, že způsob pokládky byl totožný se starou břidlicovou technikou, kterou znal ze svých učňovských let u Les Compagnons du Devoir.
Sdílet / hodnotit tento článek