S rozšířením rozhlasu a televize vznikl závažný problém – co dělat s pořekadlem "lže jako když tiskne"?
Původní gotická parcela je obtížným úkolem v každé době
Původní gotická parcela obytného domu dala po jeho demolici za vnik obchodnímu domu s nábytkem Franze Kleina. Úzká a hluboká dispozice je oříšek v každé době a bylo tomu i v roce 1911. Tvar parcely není zdaleka jenom obdélníkem, ale protáhlým šestiúhelníkem, kdy podobnost úhlů i stran budete hledat marně. Jinak řečeno nepravidelný hexagonální půdorys o nestejných úhlech i stranách. Takový oříšek v oříšku. Inspirace vídeňskou architekturou a jeden z prvních železobetonových skeletů v Rakousku-Uhersku vyřešila tento architektonický rébus velmi zdařile. Po škodách způsobených válkou secesní bohatě prosklená fasáda seznala změn, kdy v doznívajícím funkcionalizmu byla obložena keramickým obkladem, v pokusu o stylovou čistotu oproštěnou od cizích vlivů. Nánosy vrstev pozdějších zásahů byly výzvou pro Atelier 38 s. r. o.
Snaha byla o zachování viditelné nosné struktury domu a udržet celistvost cenného centrálního prostoru. To vše v provázanosti se současnými technologiemi a mantinely norem. Z možností tvaru pater a skeletu vznikl provoz studií doplněný o akustické požadavky. Objekt se nachází v centru Olomouce v městské památkové rezervaci, což je úkol v úkolu. Nicméně původní budova, která ztratila své opodstatnění, našla ve svém skomírání šanci na druhý život. Plnohodnotný, esteticky zdařilý a plný nové energie. Jak jinak, když je to budova rozhlasu. Ten tvar parcely mi připomíná významnou funkcionalistickou památku Brna, bývalý hotel Avion od Bohuslava Fuchse. V Lublani jsem navštívil dům zvaný Žehlička od Jože Plečnika, takže je jasné, že takové nevšední úkoly občas potkávají architekty a jsou jim velkou výzvou.
Jak se dokázali popasovat s obtížným zadáním v Olomouci se můžete podívat v našem povídání. Z mého pohledu je tato konverze zdařilá, jednoduchá fasáda má svoji krásu a vnitřní otevřený prostor s osvětlením horním proskleným světlíkem, jednoduchým technickým osvětlením umělým, je více než unikátním. Jednoduchá krása přiznaného skeletu, subtilní zábradlí, prosklení, přiznané rozvody v barvě vkusně rozehrávají prostor společně s lávkami spojujícími části po stranách centrálního atria. Posuďte sami…
Pohled z ptačí perspektivy Foto: BoysPlayNice
Konverze obchodního domu s nábytkem z roku 1911 v městské památkové rezervaci Olomouce na budovu Českého rozhlasu.
Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu
Na původní úzké a hluboké gotické parcele byl v roce 1911, po demolici obytného domu s obchodním parterem, postaven obchodní dům pro obchodníka s nábytkem Franze Kleina. Autorem projektu byl architekt Christoph Glaser, který se inspiroval obchodním domem Gerngross/Herzmansky ve Vídni.
Průhled světlíkem do atria Foto: BoysPlayNice
Z původního právovárečného domu byl před demolicí snesen novověký kamenný vstupní portál, který byl zkrácen o spodní část a nově osazen v interiéru prvního podlaží. Po válce byl portál, pravděpodobně kvůli nápisům v němčině, zazděný. Znovuobjevený byl až při přestavbě ve druhé polovině 80. let minulého století.
V roce 1911 se jednalo o konstrukčně, provozně a prostorově progresivní stavbu, jednu z prvních realizací monolitického železo-betonového skeletu nejen v Olomouci, ale i v celém Rakousku-Uhersku. Od roku 1937 až do poválečného znárodnění patřil obchodní dům brněnským Spojeným UP závodům.
Řešení 1.NP Foto: BoysPlayNice
Původní celoprosklená secesní fasáda byla po válečném poškození v roce 1946 v duchu pozdního funkcionalismu purizována a opatřena keramickým obkladem dle návrhu architekta Jaroslava Česala. Loubí v prvním podlaží bylo prolomeno. Na rozdíl od těchto změn se sošný „sakrální“ centrální prostor atria s prodejními ochozy a s horním osvětlením zachoval.
V době komunistického režimu a v 90. létech minulého století dům sloužil svému původnímu účelu. Přelom tisíciletí přinesl změnu ve způsobu nakupování a v domě bylo pro prodej využíváno pouze 1. NP. Na zasklívací vodorovnou ocelovou konstrukci ve třetím podlaží byla z tepelněizolačních důvodů položena minerální vlna – bylo tak popřeno horní osvětlení.
Objekt bylo nutno kromě nového provozu Českého rozhlasu přizpůsobit současným statickým, požárním, tepelně-technickým a hygienickým normám. V průběhu projektování jsme se úporně snažili zachovat viditelnou nosnou strukturu domu a nezničit celistvost a sošnost centrálního prostoru.
Veškeré instalace jsou vedeny viditelně, jsou zkoordinovány a tvoří výtvarně-technologický dialog s původní nosnou strukturou, aniž by ji potlačily. Technologie jsou barevnou vrstvou ve striktně monochromatickém prostoru.
Prostor ochozů byl v maximálně možné míře rozčleněn prosklenými stěnami, aby i nadále volně plynul a byl ve vzájemné interakci s centrálním prostorem atria.
V 5. NP se zachovaly původní teracové dvojbarevné podlahy, tmavá barva reflektovala trámy železobetonového skeletu propsané do podlah. S tímto principem jsme pracovali i u nových podlah v ostatních nadzemních podlažích.
V čelní fasádě byly vyměněny výplně otvorů – v patrech jsme zvolili členění na třetiny. Tento rytmus se do fasády prokresluje z nosného trojtraktu budovy a je pro ni i po poválečné přestavbě signifikantní. Parter jsme zpětně posunuli na uliční čáru a velkoplošně prosklili, keramická fasáda byla očištěna a sloupy v parteru byly obloženy travertinem.
Studia vstup Foto: BoysPlayNice
Vodorovné nosné konstrukce domu musely být staticky posíleny, podlaha prvního podlaží byla v centrální části provedena nově. Byly repasovány zámečnické konstrukce. Původní konstrukce světlíku neumožňovala zasklení trojsklem. Aby působila co nejsubtilněji, je nová konstrukce svařená z pásoviny do T profilů, táhla jsou reminiscencí na původní.
Tvar a proporce vysílacích studií, režie a samoobslužných studií vzešel z možnosti vestaveb do stávající skeletové konstrukce. Design a materialita studií jsou podřízeny potřebám prostorové akustiky. Jako v celém objektu i zde převládá bílá barva s pásem modré noční oblohy – éteru, kterým se šíří radiové vlny.
Před kontrolním bodem ve vstupním podlaží jsou prostory obchodu a marketingu. Kontrolní bod je zároveň vstupním bodem do centrálního atria, které bude využíváno i pro pořádání komorních představení, výstav a koncertů pro veřejnost. V prvním podlaží je umístěno záložní vysílací studio s režií a zasedací místnost.
Ve druhém podlaží jsou umístěny provozy související s hlavním vysílacím studiem, ve třetím provozy produkčního studia s režií, které budou realizovány v následující fázi. Čtvrté podlaží je manažersko-administrativní. Páté patro zůstává kromě plynové kotelny jako rezervní pro budoucí vestavbu studií a služebních bytů. Podzemní podlaží je technické se strojovnou VZT s rekuperací, dieselagregát je umístěný na střeše v prostoru bývalé strojovny výtahu.
Až do fáze projektu pro stavební povolení jsme pracovali s variantou odstranění zadní části budovy za centrálním prostorem atria. Vzniklý prostor měl umožnit výstavbu nahrávacího sálu s pentagonální režií v prvním podlaží a v patrech umístění studií s režiemi v ideálních proporcích a tvarech pro prostorovou akustiku a s konstrukcemi ideálně řešícími akustiku stavební. Tuto variantu jsme ale z finančních důvodů museli opustit.
V průběhu stavebně-technických průzkumů, projekčních prací i při vlastní realizaci bylo fascinující odkrývat, na jak vysoké úrovni byl technický, estetický a řemeslný um našich předků. A na kolik bylo jejich činění před více než sto léty svobodnější, oproštěno od množství dnešních předpisů.
Zakoupením budovy bývalého obchodního domu Českým rozhlasem a jeho přestavbou získal objekt novou důstojnou funkci a šanci na druhý život. V historickém jádru Olomouce bylo „prázdné místo“ se skomírající energií nahrazeno novým symbolickým objektem.
Doplňující informace
Studio | Atelier 38 s.r.o. |
Autor | Ing. arch. Tomáš Bindr, Ing. arch. Martin Struhala, Ing. arch. Hana Staňková, Ing. arch. Pavel Malček |
Umístění projektu | Pavelčákova 2/19, Olomouc |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2019-2020 |
Rok dokončení | 2022 |
Zastavěná plocha | 642 m² |
Užitná plocha | 2270 m² |
Plocha pozemku | 642 m² |
Rozměry | 12324 m3 |
Náklady | stavba 69 000 000 Kč, interiér 6 000 000 CZK |
Klient | Český rozhlas |
Fotografie | BoysPlayNice |
Spolupráce | Statika: Marpo s.r.o. [Ing. Radan Sležka, Ing. Martin Sležka] Akustika stavební / prostorová: AVT Group a.s. [Ing. Martin Vondrášek / Ing. Karel Motl] Silnoproud / slaboproud: Elektro projekce s.r.o. [Ing. Ondřej Křemen, Ing. Hana Matušková] Zdravotechnika: Atelier 38 s.r.o. [Ing. Lukáš Onderka] VZT, chlazení: Mario Design s.r.o. [Ing. Marek Nos] Vytápění, plyn: CM Projekt s.r.o. [Marek Cabal] PBŘ: JaK-Fire s.r.o. [Ing. Jaroslav Kutač] MAR: Petr Pawlas |
Sdílet / hodnotit tento článek