REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Restaurace v jižním křídle barokního komplexu v areálu Broumovského kláštera

Restaurace U Tří růží historicky navazuje na hostinec, který byl v Broumovském klášteře od 17. století až do počátku 20. století. Dlouhodobá práce atelieru ADR s.r.o. se podílí na postupné revitalizaci areálu a citlivým přístupem pokračuje v díle ikon barokního stavitelství a umění.
Foto: BoysPlayNice
„E-knihy jsou asi taková změna, jako když na mnichy, kteří po klášterech iluminovali rukopisy, přišel Gutenberg s knihtiskem.“
Petr Sís

Ocitáme se v tak trochu kdysi pozapomenutém Broumovském výběžku

Broumovský klášter, ač je nesporně barokním klenotem, byl donedávna trochu opomíjený. Mluvíme-li o pokladu a architektonickém skvostu, máme na mysli jeho bohatou historii od 13. století, kdy byl založen Přemyslem Otakarem I. a věnován řádu Benediktinů. Po gotice přichází baroko, a tudíž byl klášter přestavěn mistry svého oboru jako byl Martin Alliem z Lowenthalu a hlavně architekty Kryštofem a jeho synem Kiliánem Ignácem Dientzenhoferovými. Ti se také podíleli na výzdobách interiérů společně s barokním štukatérem Bernardem Spinettim, malířem fresek Janem Karlem Kovářem, ale třeba i skvělým malířem, představitelem vrcholného baroka, Petrem Brandlem. Těch slavných jmen bylo pochopitelně daleko více. Proč byl takový cenný relikt baroka opomíjený?

Poloha v Broumovském výběžku byla nevýhodná, byť Broumovský klášter v dobách pohusitských získal větší věhlas než vypálený klášter Břevnovský. Doba po válce, komunisti a období normalizace obecně nepřálo církvím a památky paběrkovaly na okraji tohoto marasmu, lhostejno, zda se jedná o Břevnovský nebo Broumovský klášter. Řády byly rozprášeny, majetky vyvlastněny a jejich funkcí byly najednou ubytovny, školící střediska, sklady všeho možného, někdy i věznice. Konkrétně Broumovský klášter proslul jako internační tábor řeholníků a řeholnic, kteří zde žili v padesátých letech v nelidských podmínkách. Podle toho taky vypadal stav těchto smutných „památek“.

Druhý sál s výčepem Foto: BoysPlayNice

Naštěstí byl Broumovský klášter v roce 1990 navrácen v restituci břevnovským benediktinům a následně pro svou architektonickou a kulturní hodnotu byl od roku 1995 zapsán do seznamu národních kulturních památek České republiky. Posléze byl klášter zařazen do Programu záchrany architektonického dědictví České republiky. To už se ocitáme v době současné, v roce 2014 prošly revitalizací společně s klášterem i nádherné zahrady. Zde je ten Fénix, co povstal z popela, ještě příznačnější, protože část kláštera a města Broumov skutečně v roce 1549 vyhořela.

Vyjmout z památky takového věhlasu něco jednotlivě se nesluší, nicméně klášterní kostel sv. Vojtěcha je neskutečný kus historie, jež si po právu zahrál i ve filmech. Stejně tak knihovna se 17 000 svazky nebo refektář s kopií Turínského plátna jsou hodny obdivu. Pokud sem budete vážit cestu, odmění vás daleko více to, co vás k místu připoutá, a týden vám rozhodně nepostačí. Pochopitelně, že nádhera Broumovské vrchoviny vše rámuje svými poklady jako jsou Adršpašsko-teplické skály, Broumovské stěny, Ostaš, Polické stěny, Kočičí skály a další. Nehodlám suplovat cestovní kanceláře, ale zmíněná místa mám nachozena, včetně Broumovského kláštera, a to i za dob normalizačních i pozdějších. Ten rozdíl je markantní, a hlavně cíl vaší cesty se stává smysluplným. Chcete-li nějaký dobrý námět na dovolenou, máte ho tady.

Druhý sál s výčepem Foto: BoysPlayNice

Tahle restaurace a pivo v ní má zde své opodstatnění

Toto je průřez a dobový kontext, do kterého je zasazena dlouhodobá práce Atelieru ADR, který se podílí na postupné revitalizaci areálu broumovského kláštera a snaží se citlivým přístupem navázat na zmíněné ikony barokního stavitelství a umění. U Tří růží navazuje svým umístěním a názvem historicky na hostinec, který byl ve stejných prostorách broumovského kláštera od 17. století až do počátku 20. století. Název U Tří růží odkazuje ke znaku a symbolice benediktinského řádu. Restaurace doplněná o pivní tankovnu zde má hluboké opodstatnění, protože součástí kláštera byl kdysi pivovar, ale po jednom z požárů byl přesunut do přilehlé části Broumova, zvané Olivětín. Tudíž nikoho nepřekvapí, že jedno z piv se nazývá Originální klášterní pivo Olivětinský OPAT. Celá práce spočívá opět v citlivé autenticitě starých prostor s klenbami i autenticitě použitých materiálů a původního nebo repasovaného mobiliáře. Osvědčený recept na útulný prostor, který pochopitelně na fotografiích bez denního života, hostů, personálu a plných stolů vyhlíží trochu neúplně. Ale to se změní s prvním otevřením, že?

Návrh a projektová dokumentace restauračního zařízení do části komplexu kláštera v Broumově Řádu svatého Benedikta, který je od roku 1995 národní kulturní památkou České republiky.

Pohled na výčep restaurace Foto: BoysPlayNice

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Atelier ADR se již dlouhodobě podílí na postupné revitalizaci areálu Broumovského kláštera a snaží se citlivým přístupem navázat na mistrné dílo jeho stavitelů, mezi které se řadí i barokní mistři Kryštof Dientzenhofer a jeho syn Kilián Ignác. Po rozsáhlých úpravách klášterních zahrad zahrnujících stavbu multifunkčního kulturního objektu Dřevník, přes realizaci kavárny Dientzenhofer, přišla další výzva na revitalizaci Růžového dvora, návrh nového Návštěvnického centra, a především návrh restaurace U Tří růží do jižního křídla barokního komplexu.

Umístění restaurace do jižního křídla kláštera symbolicky odkazuje na prostory původního hostince, který v komplexu fungoval od 17. století až do počátku 20. století. Historická souslednost minulého století se na objektu podepsala zchátráním a sérií nevhodných stavebních úprav, které jsou pro přístup minulého režimu ke kulturnímu bohatství bohužel typické. Zadáním investora bylo obnovit tyto prostory a vrátit jim život ve svém původním účelu, tedy stravování.

Nejtěžším úkolem byl návrh funkčního rozvržení, které by respektovalo původní konstrukce a uspokojilo požadavky památkářů na maximální zachování autenticity dochovaných, historicky cenných prvků. Hlavní část restaurace je přístupná, stejně jako původní hostinec, z ulice Růžová a tvoří ho trojice vysokých křížových kleneb. V centru jižního křídla je umístěna kuchyně, na kterou navazuje i prostorný samostatně pronajímatelný sál tvořený čtveřicí klenutých polí s centrálním pilířem. Celé zařízení je funkčně propojeno chodbou, která umožňuje přístup na zahrádku s letním barem v Růžovém dvoře, přístup k hygienickému zařízení a také pro zásobování kuchyně.

Samotnému interiéru výrazně dominují ladné křivky původních klenutých konstrukcí. Koncept složení materiálu pro interiér se odvíjel od možnosti repasování původní prkenné podlahy a jejího dalšího využití, například pro obklad barových pultů. Dalším výrazným prvkem je odhalení původních vrstev výmaleb, které tvoří po obvodových stěnách restaurace přirozenou patinu. Mezi restaurací a kuchyní je pomocí tradičního strukturovaného zasklení s tabulkovým členěním možnost lehce nahlédnout do útrob kuchyně. Interiér dále lokálně doplňují repasované prvky jako například původní kamna, kamenná ostění, kompozice různých malých okének a dvířek tam, kde by je nikdo nečekal. Na chodbách je položena teracová dlažba české výroby ve výrazném šachovnicovém vzoru. Hygienické boxy jsou do klenutých prostor vloženy formou nízkých vestaveb, aby původní klenby zůstaly vzdušné a čitelné. Výrazným prvkem v interiéru je zachování původních špaletových oken a kazetových dveří s masivní obložkovou zárubní. Historicky cenné prvky jsou repasované a ostatní vyrobeny nově jako repliky. Osvětlení a další nezbytné pohledové prvky technického vybavení byly navrženy tak, aby do prostoru vizuálně vstupovaly co nejméně výrazně. Interiér dále střídmě doplňují prvky z mosazi. Obložení stěn a sedací nábytek je volený v nenápadné světle šedé barvě, doplněný dřevěnými dubovými stoly. Kontakt se dřevem a vychutnání pohledu do vzdušných střídmě zařízených klenutých prostor, může zprostředkovat návštěvníkům příjemný zážitek při vychutnání tradiční místní kuchyně.

Doplňující informace

Studio ADR s.r.o.
Autor MgA. Aleš Lapka, hlavní architekt, autor projektu
MgA. Petr Kolář, hlavní architekt, autor projektu
Spoluautor Ing. arch. Anna Matoušková
Umístění projektu Růžová 2, 550 01, Broumov
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2016-2017
Rok dokončení 2018
Užitná plocha 542 m²
Klient Agentura pro rozvoj Broumovska a.s., Baroque – place with taste s.r.o.
Spolupráce Konzultant, zpracovatel projektové dokumentace: AED project a.s., www.aedproject.cz

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Foto: BoysPlayNice

Znovuoživený kostel v Olomouci opět slouží lidem

Zrekonstruovaný Červený kostel a nový objekt, který je spojnicí mezi původní sakrální stavbou a objektem ředitelství knihovny tvoří smysluplný celek a jasně vytyčuje funkce jednotlivých částí. Vzniklá piazzetta oživila nově vytvořený prostor a otevírá pohled na tyto objekty.