Kubistický most otevřen k výročí Československé republiky
Libeňský most byl otevřen 29. října 1928 k desátému výročí vzniku Československé republiky. Pochází od Pavla Janáka (1882 až 1956), výrazného představitele české meziválečné architektury, a mostního stavitele a inženýra Františka Mencla (1879 až 1960). Stavba mostu byla zahájena na sklonku roku 1924. Jeho předchůdcem byl provizorní dřevěný most (1903), který sloužil na přelomu 19. a 20. století při výstavbě Mostu Legií.
Most během let několikrát změnil název: Libeňský most (1928 až 1938), Baxův most (1938 až 1940), znovu Libeňský (1940 až 1945), opět Baxův (1945 až 1952), poté Stalingradský most (1952 až 1962) a od 1962 opět Libeňský.
Samotná mostní konstrukce má délku 370 metrů, spolu se zemní rampou na holešovické straně 780 metrů. Most byl původně nejdelším silničním mostem v Praze. Jeho šířka je 21 metrů. Libeňský most má osm konzolově vyložených schodišť, které jsou spolu s mohutným zábradlím, členěním pilířů a osvětlovacími stožáry z betonu výrazným kubistickým znakem.
Libeňský most. Foto: Jakub Kopecký
Havarijní stav je důsledkem zanedbané údržby a povodní
Most je nyní v havarijním stavu, od svého vzniku neprošel žádnou zásadnější opravou. Již delší dobu na něj nesmí těžší auta a tramvaje mohly projíždět jen pomalu a s omezeními. Most byl poškozen i při povodních v roce 2002.
V roce 2004 se objevil záměr most radikálně přestavět (případně zbourat) a rozšířit. Odpor odborné i laické veřejnosti vyústil v žádost o prohlášení mostu za kulturní památku. Návrhy podal klub Za starou Prahu či iniciativa Libeňský most nebourat, nerozšiřovat. Proti bourání se postavila Praha 7 nebo občanská sdružení.
Kloknerův ústav Českého vysokého učení technického, který je znaleckým pracovištěm v oboru stavebnictví, most zkoumal s výsledkem, že betonové pilíře jsou poničeny korozí a mechanické vlastnosti betonu jsou nestálé. V prosinci 2017 vedení Prahy oznámilo, že opravu mostu zahájí i v případě, že ministerstvo nerozhodne o tom, že je kulturní památkou. Opravu zastupitelstvo schválilo již v roce 2016. Ministerstvo kultury v únoru 2018 oznámilo, že most mezi kulturní památky nezařadí.
Libeňský most. Foto: Jakub Kopecký
Bourat, či nebourat? Toť otázka
V lednu 2018 musel být Libeňský most zhruba na měsíc pro automobily a MHD uzavřen a následně podepřen. Pražští radní v dubnu rozhodli, že město most zbourá a postaví nový. Vedení města zdůvodnilo návrh zbourání mostu tím, že výstavba nového bude levnější a rychlejší než oprava. Proti se postavili někteří politici, občanská sdružení i gremiální rada pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR), naopak Česká komora autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT) zbourání mostu doporučila. Nová koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) se v říjnu 2018 shodla, že má být most opraven.
Loni v prosinci náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) a ředitel Technické správy komunikací (TSK) Jozef Sinčák oznámili, že pražští silničáři budou muset při rekonstrukci Libeňského mostu v jeho části přes Vltavu zbourat větší část, než se původně předpokládalo.
Zbydou pilíře, na kterých vznikne replika původního mostu. Důvodem jsou výsledky statických zkoušek. Některé původně plánované postupy pak zakazuje nová evropská legislativa. Cenu oprav, tedy 2,1 miliardy korun, by to podle Sinčáka změnit nemělo. Zcela novou konstrukci bude mít takzvaný inundační most na pravém břehu řeky. Inundační most slouží jako ochrana cesty před povodní.
Libeňský most. Foto: Jakub Kopecký
Libeňský most zčásti uzavřen v lednu 2024. Čeká se na provizorní zpevnění
Že je situace neudržitelná, o tom svědčí i nutná omezení provozu nebo dokonce uzavírky na mostě. Poslední v lednu 2024. Libeňský most v Praze zůstane v jedné ze svých částí uzavřený několik týdnů. Technická správa komunikací (TSK) vyprojektuje a nechá vyrobit konstrukci, kterou umístí pod most.
Takzvaný inundační most, který je součástí Libeňského soumostí, uzavřela TSK kvůli technické závadě pro veškerou dopravu. Závadu pravděpodobně způsobily silné mrazy. Přes most v celé jeho délce nejezdí tramvaje a na inundační most nesmí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přímo přes Vltavu ale uzavřen není. Kvůli havarijní uzavírce Libeňského mostu byl ale zastavený provoz tramvají mezi Palmovkou a Maninami.
Sdílet / hodnotit tento článek