REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Brána Pusteven: I autobusová zastávka a návštěvnické centrum může být kvalitní architektura

Nové návštěvnické centrum se zastávkou autobusu je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny v Moravskoslezských Beskydech. Jeho realizací je vytvořen kultivovaný uvozující nástup do významné a ikonické lokality, pomyslná brána Pusteven.
Foto: BoysPlayNice
Sen – zahradní brána duše.
Stefan Napierski

Pustevny patří svou bohatou historií i současností k mimořádným atraktivním a ikonickým místům

Pustevny, jedno z nejikoničtějších míst v Moravskoslezských Beskydech. Jeho atraktivita je v celoroční možnosti výletů na Radhošť a místa, kde v sedle, 1018 m n.m., po bývalé poustevně, vznikl soubor budov včetně konečné stanice lanovky. Beskydy a Radhošť se sochou pohanského boha Radegasta jsou zásadním symbolem Moravskoslezského kraje. Pochopitelně nelze opomenout realizace ubytovacích a stravovacích kapacit v sedle, tedy světoznámé a obdivované budovy od Dušana Jurkoviče, přezdívaného „básník dřeva“, provedené v takzvané lidové secesi. Jsou to Libušín a Maměnka. A jejich zpřístupnění se datuje k roku 1899. Horské hotely Tanečnice a Radegast následují v letech 1926 a 1932. V roce 2014 došlo k nešťastnému požáru útulny Libušín, který zásadně poničil nesmírně cennou část jídelny v pravé části budovy. Na serveru TZB-info jsme několikrát psali o rekonstrukci, která byla nesmírně nákladná, ale také inspirující a velmi zajímavá. V roce 2016 byla stržena, díky nevyhovujícímu stavu, horní stanice lanovky a nahrazena novou. Ta byla uvedena do provozu v roce 2017 a jejím autorem je architekt Kamil Mrva. Lokalita skýtá spoustu atraktivních míst včetně panoramatické Stezky Valašska z roku 2019 umístěné pod vrcholem Tanečnice. Z jejího nejvyššího místa, 22 m nad zemí, lze při dobré konstelaci spatřit Jeseníky nebo i Velkou Fatru. V každé roční době si zde najdete to, co hledáte. Zima kupříkladu nabízí běžecké trasy a skiareál s 11 vleky sedačkových lanovek. V zimě se zde koná atraktivní festival Ledové sochy na Pustevnách, kdy sochaři a řezbáři předvádějí své umění vytvořené z ledu.

Pohled jihovýchodní letecký. Foto: BoysPlayNice

Objekt jednoduchý, ale vcelku zásadní

Pochopitelně, že zájem o co? je zde celoročně obrovský, tudíž i návštěvnost velmi vysoká. Kapacity parkovišť a přístup do sedla nelze ponechat v původní podobě. Proto v místě malé zvoničky bylo vytvořeno nástupní místo s návštěvnickým centrem a zastávkou autobusu. Ta se ze sedla přesunula do horní části parkovacích kapacit, včetně točny autobusu. Tato trasa vede z Prostřední Bečvy. Stává se tak krásným kultivovaným nástupním pointem do této atraktivní lokality, a tudíž jakousi nepsanou Bránou do Pusteven. Do sedla se lze dostat více způsoby. Zmiňoval jsem novou stanici lanovky, vedoucí z obce Trojanovice za hřebenem, což je další z hlavních přístupových bodů. Pochopitelně, že dobrovolnosti se meze nekladou a pěší túra z kterékoliv strany sedla patří k dalším možnostem. Objektu pro doplnění infrastruktury dominuje vně zvonička, která zde plní duchoví rozměr místa a jakéhosi ukotvení v čase. Mimochodem není jedinou, v sedle výše nalezneme zvoničku od Dušana Jurkoviče. Celé centrum je maximálně prosklené s výhledem přes otevřenou terasu a slouží ve chvílích nepřízně počasí k občerstvení i odpočinku nebo posezení při čekání na odjezd. Nalezneme zde všechny nezbytnosti včetně kavárny a hygienického zařízení. Pokud počasí dovolí, pak z terasy vyhlídka umožní pohled na nádhernou horskou zalesněnou krajinu směrem k Čertovu mlýnu. Tudíž nám zde přibyla další tolik atraktivní vyhlídka. Objekt sám svým jednoduchým pojetím vybízí tak trochu k tradici útulen ve zdejší lokalitě. Materiály lokální se potkávají velmi vkusně s přírodním prostředím místa a nemají za úkol vzdorovat rázu okolí, ale občasné nepohodě a zároveň umožnit občerstvení a orientaci v tomto nádherném kousku přírody s úžasně bohatou historií. Je krásné sledovat, jak se některá místa postupně „vybrušují“ a získávají logický a vkusný rukopis místo zastaralých budek na parkovištích a podivných reliktů dřívějších časů. Ten smysl je estetický i technickoprovozní a dotváří zdejší přežitou infrastrukturu.

Pohled severovýchodní. Foto: BoysPlayNice

Základní popis

Nové návštěvnické centrum se zastávkou autobusu je jedním ze dvou hlavních přístupových bodů do horského sedla Pustevny. Prací s dopravním a přírodním kontextem zjemňujeme a zpříjemňujeme dříve pouze utilitární místo. Realizací vytváříme kultivovaný uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Autorská zpráva

Pustevny jsou významným horským bodem a turistickým lákadlem na hřebeni Beskyd. Nabízí škálu různorodých turistických, sportovních a rekreačních aktivit. Lokalita byla od sklonku 19. století postupně urbanizována ve spojitosti se vznikajícím turistickým fenoménem. V sedle vznikaly architektonicky hodnotné stavby. Příkladem jsou útulny podle návrhu Dušana Jurkoviče nebo výstupní stanice lanovky od Kamila Mrvy, reprezentující soudobé architektonické pojetí. Díky jednoduché dostupnosti ze severu pomocí lanovky z Trojanovic nebo autem či autobusem z jihu po silnici z Prostřední Bečvy je místo hojně navštěvováno. Původní charakter sedla s poustevnami odříznutého od okolního světa je již minulostí. Dnes jde o velmi rušné místo, které často navštěvují méně zdatní turisté nebo lidé s touhou vidět architektonické hodnoty Pusteven.

Pohled na prostor se zvoničkou. Foto: BoysPlayNice

Neúměrně bobtnající automobilová doprava, mnohdy kolizní s pěšími turisty v sedle Pusteven, byla impulsem k řešení nešťastné situace. Touha po zklidnění dopravy vedla k myšlence přesunutí původní autobusové zastávky ze sedla níže k parkovišti. Součástí projektu je proto nová zastávka a nová točna pro linkové autobusy.

Projekt řeší nástupní bod ze strany Prostřední Bečvy. Nachází se zde kapacitní parkoviště umístěné v brázdě svahu podél přístupové silnice. Součástí parkoviště je také odstavná plocha na náspu vzniklém historicky při budování silnice. Původně zde stál drobný objekt zázemí obsluhy parkoviště. Místo je spolu s budovou lanovky na severní straně významným nástupním bodem pro návštěvníky Pusteven.

Pohled severozápadní. Foto: BoysPlayNice

Návrh

Navržená kompozice objektů se rozprostírá po obou stranách příjezdové cesty do sedla. Na jedné straně hlavní stavba – dům – navazuje na parkoviště a zastávku autobusu s točnou, jako jejich zázemí a obohacení. Na druhé straně stojí nová zvonička a portál lesní pěšiny navazující na trasu k radhošťskému hřebenu. Zvonička symbolizuje přítomnost člověka v krajině a nese v sobě úlohu duchovního rozměru. Tím vlastně shrnuje celou podstatu historického i současného vztahu člověka a tohoto místa. Zvonička je také symbolem ukotvení vytvořeného místa v krajině. Dlážděné prostranství mezi zvoničkou a domem nabízí posezení pod vzrostlými buky. Vstupní objekt lokality integruje malé infocentrum s čekárnou–kavárnou, zázemí obsluhy parkoviště, přístřeší zastávky, toalety a terasu s vyhlídkou do krajiny. Je umístěn na hranu svahu, kde se otevírá směrem k výhledu na Čertův mlýn. Vnitřní čtvercový centrální prostor čekárny, info–café, je ohraničen z poloviny zastřešenou terasou a z poloviny pevnou hmotou vnitřní dispozice jednotlivých pomocných místností. Točna linkových autobusů přiléhá k objektu, který automaticky tvoří přístřeší k zastávce. Zároveň je umožněno při nepřízni počasí čekání uvnitř. Terasa s vyhlídkou utváří s interiérem propojený celek vhodný v letních měsících k posedávání.

Pohled severozápadní. Foto: BoysPlayNice

Dům je postaven na mikro-pilotách jako dřevostavba s rámovou konstrukcí a zastřešením z lepených vazníků tvořících šikmou střechu s diagonálním hřebenem. Šindelová fasáda odkazuje na místní tradiční stavební techniku, zelená střecha s místní horskou květenou navazuje na okolní louky. Pískovcové dlažby a zdi odhalují nitro kamenného hromadiska Beskyd.

Navržená dřevěná stavba na jedné straně, akcent vertikály zvonice na druhé straně, mezi nimi rozprostřený koberec kamenného dláždění a stávající vzrostlé buky vyrůstající z pevné plochy formují jednoznačný krajinný bod. Místo uvozující nástup do významné lokality, pomyslnou bránu do Pusteven.

Pohled severní. Foto: BoysPlayNice

Kontext – doprava a rozvoj obce

Zklidnění intenzity individuální automobilové dopravy je jedním z cílů v širším území. Obec proto významně podporuje hromadnou dopravu jako alternativu. Důležité je nyní její probíhající zintenzivnění. Obec dále pracuje společně s výstavbou nových cyklostezek na obnově a zbezpečnění jednotlivých autobusových zastávek na celém svém území. Projekt Brány Pusteven a navazující úpravy ostatních autobusových zastávek v obci je také nutné vnímat jako součást snahy o kultivaci a zatraktivnění hromadné dopravy. Zastávky jsou v návaznosti na nové stanoviště na Pustevnách řešeny v rámci společného architektonického konceptu. Jejich prostřednictvím tak obec dále pokračuje v utváření svého soudobého architektonického výrazu.

V posledních deseti letech se obec soustředí na zkvalitňování a budování veřejných prostranství a staveb s důrazem na architektonickou kvalitu. K těmto realizacím patří např. nová náves – revitalizace středu obce, výletiště Kněhyně a přístavba základní školy. V návaznosti na realizaci Brány Pusteven se připravuje projekt kultivace veřejných prostranství na Pustevnách.

Pohled východní. Foto: BoysPlayNice

Doplňující informace

Studio henkai architekti
Autor Daniel Baroš, Michal Vašek, Jan Šimíček
Umístění projektu Prostřední Bečva 768, 756 56 Prostřední Bečva
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2019–2022
Rok dokončení 2024
Zastavěná plocha 1 824 m2 celkem
293 m2 objekt
Hrubá podlahová plocha 186 m2 objekt
Užitná plocha 164 m2 objekt
Náklady 19,9 mil. CZK
Klient Obec Prostřední Bečva
Fotografie BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
Spolupráce Dopravní řešení: Milan Koňař
Statika: STATIC Solution [Tomáš Fremr, Martin Lecián]
Hlavní dodavatel: Navláčil stavební firma
Subdodavatel: Jiří Blažek
Interiér: Kraus Stolařství
Materiály Seznam použitých materiálů
kámen, pískovec – pojezdové a pochozí plochy
dřevo, smrkové – nosná konstrukce
valašský šindel, modřínový – obložení fasády
dubová prkna – podlaha interiér, podlaha terasa
dubové trámy – lavice
Značky Seznam použitých značek
vnitřní dveře – HSE
okna – Ponzio
čedičová dlažba – Eutit
Židle 2, Barová židle 822, Židle 822 – TON
peletková kamna HSP 6 – Haas+Sohn
O studiu/autorovi Bližší informace

henkai architekti se dali dohromady v roce 2012 po několikaleté pražské spolupráci pod hlavičkou Atelieru 111 architekti. Jsme rozkročeni mezi Prahou a Slovenskem, hlavní základnu máme na půl cesty v Rožnově pod Radhoštěm. Navrhujeme věci od velikosti židle po velikost města. Snažíme se naslouchat a měnit prostor stavbami a věcmi funkčními, logickými, jednoduše krásnými a postavitelnými.

Autobusové zastávky Prostřední Bečva

Rozlehlá obec prostřední Bečva, pro kterou je hromadná doprava důležitým prvkem mobility, v současné době pracuje na zvýšení jejího komfortu a bezpečnosti. Zadáním bylo vytvořit autobusovou zastávku pro Prostřední Bečvu. Zvolili jsme modulární konstrukci z dubových trámů, formu jednoduchého květináče na nožkách, která umožní drobné modifikace a přizpůsobení velikosti pomocí množení modulů krychle. Jednotlivé výplně stavby lze přizpůsobit konkrétním místům a pracovat s nimi jako s proměnlivým estetickým a orientačním prvkem. Jelikož se jedná o obec rozlehlou do několika údolí, je postupně uvažováno s dalšími etapami realizace zastávek v obdobné navazující architektonické formě.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
  • Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO HENKAI ARCHITEKTI a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Foto: Vassilis Makris

Krach developera. Dům si dodělali sami. Šetřili, kde se dalo. Výsledek ale ohromí

Ne vždy se všechno povede napoprvé. Naštěstí tenhle zvláštní apartmánový dům z centra Atén dostal druhou šanci, a ten pokus navíc se vyplatil. Obydlí sice neslouží tak, jak bylo původně rozplánováno – po jednotlivých podlažích – ale vcelku. Zato k úplné spokojenosti svých majitelů.

Zdroj: Muzeum města Brna

Brněnská Arnoldova vila má volně přístupnou zahradu

Téměř po dvou letech byla dokončena památková obnova Arnoldovy vily. Ožila i zcela revitalizovaná zahrada. Celková rekonstrukce může být dobrým příkladem péče o kulturní dědictví. Vila bude sloužit jako komunitní a kulturně-vzdělávací instituce se zaměřením na popularizaci brněnské architektury.

REKLAMA