Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Praha hlásí rekordní počet rozestavěných veřejných staveb, pamatuje i na veřejná prostranství

V pražském Centru architektury a městského plánování (CAMP) poodhalili zástupci Institutu plánování a rozvoje (IPR) přehled stavebních záměrů a investičních nákladů na území hlavního města, vyzvali k vyzkoušení mapového portálu prahazitra.camp (tam to všechno je) a doporučili osvědčený Manuál tvorby veřejných prostranství, který v současné době sbírá světová ocenění.
Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Mapový portál prahazitra.camp si může vyzkoušet každý, kdo má zájem o dění v Praze. Může buď navštívit CAMP nebo si vše prohlédnout online. Najde v něm základní přehled stavebních záměrů na území hlavního města Prahy, které lze vyhledávat na mapě, nebo podle názvu či filtrovat podle fáze realizace a městských částí. Každý projekt má svou vlastní kartu obsahující základní data, detailní zákres umístění projektu, obrazový doprovod a stručnou textovou anotaci.

Účelem mapového portálu je podle slov jeho autorů přinášet a systematizovat základní informace o územním rozvoji hlavního města, nikoliv hodnotit a posuzovat zobrazené projekty. V samostatné části (rovněž prezenčně i online) lze vyhledat Manuál tvorby veřejných prostranství a podívat se na vyhlášené pražské parky, ulice a náměstí.

Čelakovského sady. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Zahájení výstavby veřejných projektů za desítky miliard

Podle zveřejněných informací bude letošní rok rekordní v počtu zahájených veřejných staveb v Praze. CAMP ve své zprávě uvádí, že na více než desítce projektů z oblasti dopravní infrastruktury nebo veřejného prostoru se kromě hlavního města podílí jako investor také stát. Celkové investiční náklady jednotlivých projektů dosáhnou téměř 50 miliard Kč.

Jako urbanisté a plánovači jsme zvyklí na dlouhodobé horizonty. Léta plánování, složitých řízení, dohod a koordinací. Někdy je proto těžké vidět světlo na konci tunelu. Je radost pozorovat, když se obrysy z vizualizací konečně zhmotňují i ve městě. Na příkladu Štvanické lávky se ukázalo, že po nových veřejných stavbách je mezi obyvateli velká poptávka a letos konečně posuneme i další zásadní a strategické stavby,“ podotýká ředitel Institut plánování a rozvoje Ondřej Boháč a představuje některé důležité projekty včetně investičních nákladů.

Mariánské náměstí. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)

Záchrana nedostavěného torza radnice Prahy 8 a jeho transformace na centrum evropského kosmického výzkumu přispěje k rozvoji lokality. Hlavnímu městu přinese nová pracovní místa i zájem mezinárodních technologických společností.

  • Zahájení výstavby: léto/podzim 2024
  • Plánované dokončení: 2025
  • Investor: Hlavní město Praha
  • Investiční náklady: cca 2,5 mld. Kč

Smetanovo nábřeží. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Václavské náměstí

Revitalizace středu Pražské památkové rezervace byla v plánu od roku 2005, záměr byl doplněn o novou tramvajovou trať, která významně posílí pražskou tramvajovou síť. Na náměstí přibydou nová stromořadí a rozšíří se prostor pro pěší a cyklo dopravu.

  • Dokončení výstavby – dolní část: 2023
  • Zahájení výstavby – horní část: 2024
  • Dokončení výstavby – horní část: 2026
  • Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
  • Investiční náklady – horní část: 1,2 mld. Kč

Václavské náměstí. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Náměstí Jiřího z Poděbrad

Komplexní revitalizace náměstí, které bylo dlouhá léta i přes svou popularitu opomíjeno, přinese nová stromořadí, odolnou zeleň, systém hospodaření s dešťovou vodou, rozšíření předprostoru kostela a úpravy pěších vazeb.

  • Zahájení výstavby: leden 2024
  • Plánované dokončení: 2027
  • Investor: Hlavní město Praha
  • Investiční náklady: 478 mil. Kč včetně DPH

Náměstí Jiřího z poděbrad. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Negrelliho viadukt

Na kompletní rekonstrukci viaduktu Správou železnic navazuje projekt zasklení prvního z oblouků, které je dalším krokem k oživení mostu i celé lokality. Vliv testovacího provozu na stav kulturní památky bude hlavní město monitorovat v kooperaci s památkáři. Výsledky měření budou sloužit jako podklad pro získání stavebního povolení na revitalizaci zbývajících oblouků. Budoucí zasklené oblouky by měly následně sloužit k dlouhodobým komerčním a kreativním pronájmům, ale také ke krátkodobým pronájmům pro start-upy.

Masarykovo nádraží

Dostavba nádraží kromě rekonstrukce, rozšíření a nutné modernizace nástupišť zajistí i jeho lepší propojení s městem. Nad prostorem kolejiště a nástupišť vznikne platforma, která zásadně rozšíří prostupnost lokality.

  • Zahájení výstavby: únor 2024
  • Dokončení výstavby: 2027
  • Investor: Správa železnic
  • Investiční náklady: 3,4 mld. Kč

Masarykovo nádraží. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Terminál Smíchov

Smíchovské nádraží se promění v moderní dopravní terminál městské, příměstské i regionální dopravy. Správa železnic zahájila první etapu rekonstrukce nástupišť, v příštím roce započne i návazná městská výstavba.

  • Zahájení výstavby: únor 2023
  • Dokončení výstavby: 2030
  • Investor: Hlavní město Praha, Správa železnic
  • Investiční náklady: Praha: 8 mld. Kč, Správa železnic: 4,9 mld. Kč

Terminál Smíchov. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Metro D

Nová trasa pražského metra je klíčovou infrastrukturní stavbou a jedním z největších dopravních projektů, které v příštích desetiletích zasáhnou do života hlavního města. Nová 10,6 km dlouhá trasa spojí celkem deset stanic. Během nyní probíhající první etapy je stavěn úsek Pankrác – Olbrachtova.

  • Zahájení: 2023
  • Dokončení – 1. etapy: podzim 2029
  • Investiční náklady: 14 mld. Kč
  • Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy

Nádraží v Bubnech a železniční trať

Během posledních měsíců pokračuje výstavba budoucího nádraží včetně železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Projekt v budoucnu doplní i výstavba na přilehlém brownfieldu a výstavba Vltavské filharmonie. S ohledem na to vzniká i podjezd pod Negreliho viaduktem pro budoucí přeložku tramvaje.

Pražský okruh 511

Úsek leží mezi Běchovicemi a D1 náleží k dálniční síti, jeho výstavba je tedy rolí státu. Hlavní město přispívá k úpravě okolí, díky kterému stavba zapadne přirozeně do krajiny a nebude tvořit bariéru. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty.

  • Zahájení: konec 2024
  • Dokončení: 2027
  • Investiční náklady: 15,7 mld. Kč
  • Investor: Ředitelství silnic a dálnic

Libeňský Most

Během letošní roku započne dlouho očekávaná rekonstrukce inundačního mostu, který se doposud nacházel v dezolátním stavu. Projekt počítá s celkovým nahrazením konstrukce, ale také s revitalizací okolí.

  • Zahájení výstavby: 2024
  • Dokončení: 2025
  • Investiční náklady: 2,2 mld. Kč
  • Investor: Hlavní město Praha

Libeňský Most. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Dvorecký Most

Stavba Dvoreckého mostu se od založení jeho pilířů významně posunula a během roku 2024 budeme sledovat, jak propojí oba břehy. Následovat budou práce na dokončení mostovky a technologií. Most představuje nejen potřebné propojení Podolí a Smíchova, ale také zvyšuje potenciál plánovaných tangenciálních propojení tramvajové sítě. Kromě samotné dopravní funkce bude most nabízet i nově navržený veřejný prostor na obou předmostích. Na podolské straně vznikne kulturně-rekreační zázemí v podobě lezecké stěny, skateparku a amfiteátru. Na Smíchově vznikne park v podobě světelné zahrady, kam výtvarník Kryštof Kintera umístí pouliční osvětlení z celého světa.

  • Dokončení: 2025
  • Investiční náklady: 1,075 mld. Kč
  • Investor: Hlavní město Praha

Dvorecký most. Zdroj: Centrum architektury a městského plánování (CAMP)

Barrandovský most

Barrandovský most bude zrekonstruován s předstihem. Jeden z nejvytíženějších mostů v České republice přichází do závěrečné fáze oprav.

  • Dokončení: 2024
  • Investiční náklady: 0,75 mld. Kč
  • Investor: Hlavní město Praha

Manuál tvorby veřejných prostranství, který sbírá světová ocenění

Manuál pocházející z dílny Institutu plánování a rozvoje (IPR) ukazuje, jak by měl vypadat veřejný prostor. Je inspirativní nejenom pro Pražany, učí se z něj i další města, byl přeložen do několika jazyků a sbírá světová ocenění. Inspiroval například obdobný manuál v Lisabonu a dostal se do výběru příkladů dobré praxe Living Spaces zřizovaného Evropskou komisí.

Manuál tvorby veřejných prostranství je první pražská kuchařka kvalitních ulic, parků a náměstí, pomáhá od roku 2014 tomu, aby veřejný prostor kolemjdoucí neodrazoval, ale naopak jim lépe sloužil a lákal je k pobytu. Přináší principy, pravidla, doporučení a kritéria tvorby veřejného prostoru. Reaguje na dlouhodobě neřešené problémy a zabývá se nástroji ke zvyšování kvality veřejných prostranství od celku až po detail,“ vysvětluje Petr Hlaváček, náměstek primátora pro oblast územního a strategického rozvoje s tím, že o podobě veřejného prostoru by se měla vést neustálá diskuze nejenom v prostorách CAMP, neboť doba se rychle mění a každá generace obyvatel města má své požadavky. V manuálu se lze dočíst, že je závazný pro městské organizace a subjekty, stejně jako pro organizace čerpající finance z rozpočtu Prahy. Město se jím řídí ve všech připravovaných projektech. V souladu s ním bylo revitalizováno například Smetanovo nábřeží, dolní část Václavského náměstí nebo okolí Národního muzea.

Manuál tvorby veřejných prostranství je ke stažení zde.
Mapový portál prahazitra.camp

Sdílet / hodnotit tento článek

Mohlo by vás zajímat

Nový návrh Hlavního nádraží v Praze, historická fantova budova vlevo, uprostřed magistrála, vlevo část nového zastřešení. Zdroj: CAMP

Nová éra železnice v Praze: Proměny tří nádraží budí emoce

Změna je život. Proměnou procházejí též ikonické stavby hlavního města. Ne vždy se ovšem nápady renomovaných architektů těší veřejné podpoře. Pojďme se podívat na proměny Hlavního, Masarykova a Smíchovského nádraží.

Zdroj: TZ CAMP

Jak se plánuje výstavba nové čtvrti. Rohanský ostrov a jeho budoucnost

Rohanský ostrov: nový Karlín? Tak zní název výstavy v Centru architektury a městského plánování (CAMP), která ukazuje proměnu bývalého vltavského ostrova na novou pražskou čtvrť. Území Rohanského ostrova se nachází na pravém břehu Vltavy v sousedství Karlína, Libně a přes řeku Holešovic a v současné době je tento…

REKLAMA