REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Nejlepší důkaz kvality interiéru? Studenti jsou zde rádi. Pedagogická fakulta má nové ateliéry za přijatelnou cenu

Pedagogická fakulta získala v nových ateliérech nejen kvalitní architekturu za přijatelnou cenu, ale i prostředí, které odpovídá jejím ambicím a potřebám. Skutečnost, že studenti tráví v ateliérech daleko více času, než je nezbytné pro výuku, je největší pochvalou.
Foto: Studio Flusser
Umění výtvarné roste jenom ze solidního a velikého řemesla. A z úmorné každodenní práce.
Jan Bauch

Výtvarné dílo je vzácná disciplína, někdy úmorná, jindy povznášející

Bauchův citát zní jako povzdechnutí nad obtížným úkolem každého umělce, který čeká na zrod v estetických disciplínách výtvarného umění. Část pravdy v tom je, protože než se může začít umění rodit, žádá si to od autora jisté danosti, které je třeba obsáhnout. Zda a jak jich potom užije je otázkou zcela jinou. Nicméně mimo zmíněného solidního a velikého řemesla a každodenní práce je to taky obrovská radost a zadostiučinění, pokud se dílo zadaří a pokud se líbí nejenom autorovi, ale i dalším lidem. Pokud zůstane se svojí vizí sám nebo osamocený v kruhu nejbližších a dílo akceptujících, stává se tím dílem „úmorným“. Sám jsem trochu čichnul ke každému a nedá se srovnat. V tom druhém případě, kdy dojdete uznání až po smrti nebo vůbec, je dobré změnit těžiště obživy, protože vám hrozí hlad a nedostatek financí na obživu. Dějiny o tom ví své, ale podstata zůstává stejná. Tuším, že uznání in memoriam autora dostatečně nezahřeje a na láskyplné vzpomínky rozvaděných dědiců bych příliš nesázel. Pokud tahle práce, prodchnutá spektrem pocitů, vjemů a výsledných vizí, dává smysl a funguje, pak nelze než smeknout a držet palce. Než se však stane něco z toho, co jsem zde předestřel, je třeba nazbrojit, něco se dozvědět, něco vystudovat a pokreslit a pomalovat kilometry papírů či pláten. Pokud jste samouk políbený od Boha, pak některá z těchto částí může absentovat. Atributy získání zkušeností jsou rozmanité stejně jako výtvarné studium samo a výčet možností je takřka nekonečný a zdaleka ne uzavřený.

Průhled místností 2. patra. Foto: Studio Flusser

Kvalitní řešení místa pro kvalitní výuku

To, kde se tomuto umění lze učit za dopomoci zkušených, je taky pestrá plejáda míst. Jedním z nich je také pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně se svojí novou krásnou budovou s několika patry pro uměleckoprůmyslové obory, ale také pro nová média. Snoubí se zde prostory ryze industriální pro řezání, vrtání a svařování s ateliérem malby. Ateliér multimédií se nachází v posledním patře. Všechny místnosti mají své specifické požadavky jak na dostatek světla, tak i na možnost kompletního zatemnění. Celá budova se musela poprat se specifickými vstupními podmínkami, ale tohle patří zase k životu architekta. Budova s jednoduchými a čistými tvary bez konfrontace doplňuje okolní historickou zástavbu, dodává místu určitý náboj. Kompozičně i barevně se stává sourodým nekomplikovaným celkem s vzezřením galerie. Na pohled stísněným uskupením na nevelké parcele, vtisknuté mezi stávající zástavbu, vznikla kompozice dostatečně prosvětlená velikými okny a mimořádně prostorná. Pokud přistoupíme možný příměr s galerií, pak jsme zde správně, protože výtvarné umění si žádá důstojné místo jak pro výslednou adjustaci, tak i pro jeho tvorbu. Pokud se zakoukáte do řešení autora architekta Michala Palaščáka, dojdete k závěru, že vytěžil z daného místa maximum a dokázal vytvořit esteticky výrazné a hodnotné místo, odpovídající svému poslání. Domnívám se, že to je více než dobrá zpráva pro architekturu i ty, kdo zde budou snít své sny a tvořit svá díla.

Průhled místností 2. patra. Foto: Studio Flusser

Architektonickovýtvarné řešení a ideový záměr projektu

Autorská zpráva

Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity se dlouhodobě potýkala s nedostatkem kvalitních výukových prostor pro populární obor výtvarné výchovy. Tento problém vyřešil projekt nové přístavby ateliérů, který fakulta zadala k realizaci. Nové prostory byly navrženy tak, aby poskytovaly inspirativní prostředí pro budoucí učitele výtvarných disciplín, a to jak pro klasické uměleckoprůmyslové obory, tak i pro nová média.

Přístavba zahrnuje několik specializovaných prostor. Jsou zde dílny, ve kterých je možné provádět techniky jako řezání, vrtání i svařování, a také ateliér malby s kvalitním ateliérovým osvětlením. V posledním podlaží se nachází ateliér multimédií, který má vysoký strop a může být kompletně zatemněn. Tento prostor je navržen jako white/black box s proměnlivým podsvícením, což umožňuje jeho variabilní využití pro různé typy multimediálních projektů.

Průhled místností 2. patra. Foto: Studio Flusser

Všechny místnosti jsou intenzivně osvětleny a kompletně vymalovány bílou barvou, což jim dodává svěží a prostorný vzhled, podporující kreativitu a soustředění. Tímto způsobem fakulta zajistila, že studenti budou mít k dispozici moderní a inspirativní prostředí pro svůj rozvoj v oblasti výtvarného umění.

Navrhli jsme budovu s čistými a jednoduchými tvary, která v kontrastu s přilehlou historickou zástavbou vnáší do místa nový dynamický náboj. Nová stavba, která působí spíše jako galerie moderního umění než jako tradiční výuková budova, v uličním prostoru jasně vyjadřuje svůj účel. Tento design vytváří zajímavý dialog mezi neoklasicistními budovami okolí a velkorysými, kompozičně propracovanými ortogonálními tvary nové budovy.

Na místě stavby se původně nacházely tři objekty z různých období: pavilon bývalé střelnice katedry branné výchovy, trafostanice a nově přidaný výtah obsluhující sousední historickou budovu. Při návrhu nové přístavby jsme museli zohlednit nejen požadavky zadavatele, ale také celou řadu limitujících faktorů.

Průhled místností 1. patra. Foto: Studio Flusser

Jedním z hlavních problémů bylo zachování plného provozu rozvodné stanice během výstavby. Proto jsme zvolili kompaktní monolitickou železobetonovou konstrukci, která umožnila překlenout stanici a minimalizovat vliv na statiku štítové stěny historického objektu a tubusu výtahu.

Dalším důležitým faktorem bylo zachování hygienických standardů okolních staveb a zajištění dostatečného denního světla do hlubokých dispozic ateliérů, které nemohly mít boční okna. Horizontální posun jednotlivých podlaží umožnil vytvoření střešních světlíků, které přivádějí denní světlo do vnitřních prostor. Finální stavba byla navržena na základě studie denního osvětlení a vlivu na proslunění bytů v sousední historické budově.

Průhled místností 3. patra. Foto: Studio Flusser

Čistota ortogonální hmoty budovy je podtržena hladkou bílou broušenou omítkou a velkoplošným bezrámovým zasklením, které představují jediné prvky vymykající se běžné stavební produkci. Vzhledem k rozpočtovým omezením byla zbylá část stavby realizována s důrazem na utilitární přístup. Vnitřní betonové plochy jsou sjednoceny bílou výmalbou a epoxidovým nátěrem, což přispívá k jednotnému a svěžímu vzhledu prostoru. Veškerá infrastruktura byla napojena na stávající rozvody, čímž se optimalizovaly náklady a zajistila se funkční integrace s okolními systémy.

Velmi pozitivní zkušeností byl maximálně otevřený přístup zadavatele, který neváhal zvolit netradiční architektonické řešení, jež se vymyká běžnému designu vzdělávacích institucí a spíše připomíná prostorovou koncepci galerie. Pedagogická fakulta tak získala nejen kvalitní architekturu za přijatelnou cenu, ale i prostředí, které odpovídá jejím ambicím a potřebám. Skutečnost, že studenti tráví v ateliérech daleko více času, než je nezbytné pro výuku, považuji za největší pochvalu.

Průhled místností 3. patra. Foto: Studio Flusser

Doplňující informace

Studio DÍLNA
Autor Michal Palaščák
Spoluautor Karolína Burešová, Jan Flídr
Umístění projektu Poříčí 7, 603 00 Brno
Země projektu Česká republika
Rok projektu 2022
Rok dokončení 2023
Zastavěná plocha 141 m2
Hrubá podlahová plocha 320 m2
Užitná plocha 300 m2
Plocha pozemku 141 m2
Náklady 23 mil. CZK
Klient Masarykova univerzita
Fotografie Studio Flusser, www.studioflusser.com, info@studioflusser.com
Materiály Seznam použitých materiálů
beton – konstrukce stavby
organická jemnozrnná modelační omítka – fasáda
epoxidový nátěr – podlaha
Značky Seznam použitých značek
fasáda – STO
bezrámové zasklení – OBSIDIAN
okna – SCHÜCO
světla – ONE LIGHT
nábytek – BORA
koncové prvky – HAGER
vzduchotechnika – MULTIVAC
chlazení – LG
O studiu/autorovi Bližší informace

Dílna – od roku 2015 navrhujeme chaty, veřejné prostory, školky, bytové i parkovací domy – zkrátka vše.
Michal Palaščák – je samostatný architekt od roku 1996. Kromě vlastní praxe vede Ateliér navrhování na FA VUT Brno.

Použité podklady:

  • Citáty – http://www.citaty.net
  • Fotografie – Studio Flusser, www.studioflusser.com, info@studioflusser.com
  • Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO DÍLNA a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Přečtěte si více k tématu Architektura

Jak proběhla operace starého domu? Středověké srdce potřebovalo bypass

Jak proběhla operace starého domu? Středověké srdce potřebovalo bypass

Skoro jako v Krumlově, chtělo by se zvolat. Jenže tenhle dům vřazený do úzké ulice historického města ve skutečnosti leží v Carbonne, pětatřicet kilometrů od Toulouse. Problémy, spojené se středověkým charakterem zástavby nicméně sdílel během rekonstrukce podobné.

Foto: Kancelář generálního komisaře EXPO 2025

Náš pavilon obdivují i Japonci. Jak se staví český pavilon na EXPO 2025 ze dřeva. Od šesti do šesti, šest dní v týdnu

Do začátku světové výstavy EXPO 2025 v japonské Ósace zbývá zhruba půl roku. Poměrně složitá konstrukce českého národního pavilonu již nyní dostává jasné kontury. Dokazuje to exkluzivní fotogalerie i odborné komentáře z montáže česko-japonského týmu. Podívejme se do útrob ikonické stavby,…

Krásná vila na vulkanickém ostrově v Atlantském oceánu

Krásná vila na vulkanickém ostrově v Atlantském oceánu

Díky přísnému dodržování regulativů působí celý ostrov velmi harmonicky, pouze bílá architektura v lávově černé krajině a zeleni v podobě palem. Barevnost se stala ústředním motivem celého interiéru vily. Rekonstrukci vily z roku 2000 majitelé pojali i jako částečnou úpravu dispozice.

REKLAMA