REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Proměna pražské Florence. Čtyři městské bloky schovají magistrálu

Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) zveřejnil plány na proměnu pražské Florence a opět vyzval architekty z celého světa, aby se zapojili do soutěže na čtyři městské bloky v území mezi magistrálou a autobusovým nádražím Praha Florenc. Do čtyř soutěží se mohou přihlásit do 13. prosince 2024.
Vizualizace Nová podoba autobusového nádraží Florenc; zdroj: ONplan, 2024

Proměna pražské Florence a okolí probíhá v několika fázích. V roce 2021 byl na základě mezinárodní soutěže vybrán respektovaný urbanistický návrh od týmu UNIT architekti, A69 – architekti a Marko&Placemakers, který pro toto území počítá (kromě jiného) se vznikem dvou hlavních pěších ulic propojujících Nové Město, Karlín a Žižkov v místech kudy prochází magistrála a Negrelliho viadukt. V dalších fázích obnovy by na základě čtyř vyhlášených soutěží měla vzniknout architektonicky i funkčně pestrá živoucí čtvrť se sofistikovanými prvky moderní modrozelené infrastruktury.

Rozsáhlý brownfield v centru metropole

Institut plánování a rozvoje hlavního města (IPR) uvádí, že na území celé Prahy se nachází zhruba 1400 hektarů brownfieldů. Jedná se zpravidla o nevyužitá území s rozbořenými stavbami bývalých průmyslových areálů a skladů. Zájem developerů je enormní, plánují zde budovat nové městské čtvrti a vedení metropole spolu s urbanisty z IPR tuto výstavbu podporuje. Přestože je výstavba na brownfieldech v širším centru Prahy pro město výhodnější, získává podporu i tento rozsáhlý brownfield v centru metropole.

Chceme vybudovat opravdu výjimečný prostor pro bydlení, odpočinek, práci i podnikání. Proto jsme území rozdělili do čtyř soutěží, aby se na jejich podobě podílelo více týmů. Pro tvůrce je to velká příležitost – takto rozsáhlé brownfieldy se v centrech metropolí západní Evropy vyskytují jen ojediněle. Porota navíc bude moci v rámci jednoho bloku kombinovat návrhy různých týmů, aby se podpořila pro Prahu typická různorodost. Architektonické týmy z celého světa se mohou do soutěží přihlásit do 13. prosince 2024. Porota pak na základě ideového konceptu, referenčních projektů a zkušenosti týmu uchazečů vybere šest až osm účastníků pro každou soutěž. Vítězné návrhy budou známy na podzim roku 2025,“ uvedl Petr Hlaváček, náměstek primátora hlavního města Prahy a ukázal vítězný urbanistický návrh, na který bude možné navázat.

Vizualizace Nová čtvrť Florenc; zdroj: ONplan, 2024

Harmonická kompozice architektonických slohů

Z rozsáhlých plánů je patrné, že jednotlivé bloky mají různou velikost i různé funkční využití, celkově v území vznikne přibližně 85 000 m2 hrubé podlažní plochy (HPP), z čehož více než polovina bude využita pro bydlení, dalších přibližně 20 % obsadí administrativa; obdobný podíl prostorů připadá na maloobchod a služby, zbylé prostory pak zabere luxusní hotel, který bude umístěn v bloku při železnici.

Soutěže poběží souběžně a budou mít jednu společnou porotu. Mám tu čest vést porotu složenou z významných kolegů z různých koutů Evropy. Zadání soutěže formuluje očekávání vysoké architektonické kvality od investora i od města Prahy. Věřím, že z architektonického hlediska i udržitelných ekologických přístupů budeme moci společně najít nejlepší řešení pro každý z nových domů,“ uvedl předseda poroty architekt Stefan Behnisch a představil další členy týmu: V nezávislé části odborné poroty dále zasedne Italka Maria Alessandra Segantini, Holanďan Kees Christiaanse, Litevka Gilma Teodora Gylyte a laureát České ceny za architekturu Štepán Valouch.

Naším cílem bylo sestavit porotu z uznávaných architektek a architektů z různých částí Evropy tak, aby nám do soutěže přilákali své kolegy. Ambicí je, aby se v nové čtvrti navázalo na jedinečnou pražskou kvalitu, tedy na harmonickou kompozici architektonických slohů z různých koutů Evropy, které po staletí naše město obohacovaly,“ vysvětlil složení poroty Petr Návrat z plánovací kancelář ONplan, která je organizátorem soutěže.

Vizualizace Florenc u trati; zdroj: ONplan, 2024

Součástí poroty jsou také, kromě zadavatele společnosti Penta Real Estate, i zástupci hlavního města Praha, IPR Praha a městských částí Praha 1 a Praha 8. V pracovní skupině, která se podílí na přípravě zadání a bude se účastnit také všech soutěžních workshopů, jsou zástupci Národního památkového ústavu, Dopravního podniku Praha, Správy železnic, Národního technického muzea, nebo Muzea hlavního města Prahy, s jehož budovou bude nová čtvrť sousedit.

Do tvorby funkční, živé čtvrti se musí zapojit i veřejnost

V tomto případě se do hledání podoby nové čtvrti zapojila pražská veřejnost především formou dotazníku s mapovým podkladem a dále přímo v území, kde byl umístěn informační kontejner pro sběr podnětů. Lidé hodnotili současný stav území, jeho hodnoty, které by měly být uchovány a problémy, jež by měla revitalizace vyřešit. Urbanistický návrh nové čtvrti prošel i několika koly konzultace, zejména s památkáři, kteří hlídali výšky budov a prosazovali menší měřítko navazující na zástavbu Nového Města a Karlína.

V závěrečné zprávě byl jako hlavní problém území Florence zmiňován nedostatek zeleně, nízká kvalita veřejných prostranství, pěší neprostupnost, a to především v blízkosti severojižní magistrály a vestibulu metra Florenc. Území železničního brownfieldu mezi Masarykovým nádražím a ÚAN Florenc je vnímáno jako hluchý prostor bez využití, se severojižní magistrálou se pojí nadměrná doprava, hluk a prach. Příkladně je naopak vnímána cyklostezka podél Vltavy s navazujícím parkem na Štvanici. Kladně je také hodnocena blízkost centra a snadná dopravní dostupnost území.

Vizualizace Prostor Florenc Tišnov; zdroj: ONplan, 2024

Větší část řešeného území se nachází v městské části Praha 8. Její místostarosta Radomír Nepil věří, že revitalizace této části pomůže vylepšit obraz celé Florence. „Okolí stanice metra Florenc je pro nás opravdu bolavým místem. Připravené architektonické soutěže dávají naději na to, že se tento vytížený dopravní uzel stane důstojnou vstupní bránou do metropole. V oblasti Karlína, Invalidovny a Libně procházíme velkou proměnou v jednu z nejžádanějších čtvrtí města, impulz pro část na pomezí Prahy 8 a Prahy 1 dosud chyběl. Pokud vtisknou novou tvář této lokalitě ty nejlepší architektonické mozky, věřím, že se podaří najít neotřelou podobu nových budov, veřejných prostranství a prostupností, jež budou dávat dohromady funkční promyšlený reprezentativní celek,“ dodal místostarosta pro územní rozvoj městské části Praha 8.

Pro městskou část Praha 1 je důležité zejména napojení do Karlína. „Revitalizace Florence je skvělou příležitostí, jak propojit Prahu 1 a Prahu 8 s přilehlými čtvrtěmi, jako je Poříčí či Petrská čtvrť, a podpořit místní infrastrukturu a veřejná prostranství, která budou mít prospěch pro širší okolí. Díky tomu získá i tato část Prahy nový charakter, kde magistrála nebude bariérou, ale spíše začleněným prvkem nové městské struktury,“ uvedl radní Prahy 1 Karel Grabein Procházka.

Nutno dodat, že Florenc je odpradávna vysoce ceněné území, které má svůj historický význam i potenciál. Svůj název získalo po založení Nového Města pražského, kdy císař Karel IV. umožnil kupcům a řemeslníkům z oblasti italské Florencie, aby se v těchto místech usadili a podnikali. V současné době leží na pomezí několika městských částí a již řadu let tvoří vnitřní periferii města. Zároveň je jednou z klíčových rozvojových oblastí města a klíčovým uzlem městské, železniční i silniční dopravy, který zcela jistě zásadně ovlivní budoucí podobu a vnímání metropole v srdci Evropy.

Sdílet / hodnotit tento článek

Přečtěte si více k tématu Výstavba a rozvoj měst a obcí

Brno, ilustrační obrázek, zdroj: Fotolia aharond

Zastupitelé Brna schválili nový územní plán, platit začne od února

Nový územní plán Brna dnes schválili zastupitelé. Platit začne od února příštího roku. Pro hlasovalo 54 lidí, nikdo nebyl proti, zdržel se opoziční zastupitel Matěj Hollan (Žít Brno). Nový dokument, jenž umožňuje rozvoj města a zajišťuje ochranu vybraných lokalit, má Brno po 30 letech, usiluje o něj déle než 20 let.…

Nákladové nádraží Žižkov - zdroj: Fotolia.com, luciezr

Praha chce od Českých drah koupit Nákladové nádraží Žižkov za 1,43 mld. Kč

Praha plánuje od Českých drah (ČD) za zhruba 1,43 miliardy korun s DPH koupit budovu Nákladového nádraží Žižkov s přilehlými pozemky. Dnes to schválili městští radní, ještě o tom budou hlasovat zastupitelé. Město plánuje rozsáhlý památkově chráněný objekt zrekonstruovat a přeměnit na centrum s prostory pro kulturu,…

REKLAMA