
„Jsem český malíř české krajiny. Pro mě je velmi důležité, aby moje „krajiny domova“ byly obrazy právě české krajiny, kterou po staletí obývá a zvelebuje český národ, jehož jsem i já příslušníkem. Tento pocit nemůže být nikdy nemoderní – je aktuální vždy.“
Země plná historie, malebných vesniček, přírodních krás a vojenských újezdů
Pojďme si chvíli povídat o místu, kde se nachází tento projekt, a osvětlit si jeho historii. Z tohoto bodu, když vyjdeme, pochopíme směr a důvody toho, co zde vzniká a jak by se vše mělo nebo mohlo vyvíjet. Takřka na hranicích Středočeského a Libereckého kraje se nachází místo s malebným názvem Jabloneček. Patří mezi místa a obce, které byly srovnány se zemí, protože se ocitly v pásmu vojenského výcvikového prostoru Ralsko. Místo, jež sousedí s vzácnou lokalitou Máchova kraje. Okolí Doks, Kokořínsko, Máchovo jezero, Bezděz a spoustu dalších obcí naleznete v hojně navštěvované chráněné krajinné oblasti Kokořínsko-Máchově kraji. Že v roce 1950 vznikne nedaleko vojenský výcvikový prostor, je truchlivým předobrazem následného obsazení místa sovětskými vojáky a jejich rodinami po roce 1968. Obce na území byly srovnány se zemí a zbyla jen místa, kde podle zdevastovaných základů objektů bylo možné odhadovat krásné původní obce tohoto místa. Například Svébořice, Boreček, Horní Krupá, Hvězdov, Jablonec (lidově Jabloneček) jsou už jen prázdná místa na mapách. Před válkou zde žilo většinově německé obyvatelstvo, které bylo odsunuto, nicméně historie místa je neoddiskutovatelná. Většina těchto míst je zmiňována počátkem 14. století, nalezneme zde i pozůstatky z mladší doby kamenné i doby bronzové.
Sloupy agory. Foto: BoysPlayNice
Nádherná zvlněná krajina se známými místy, jako je Bezděz, hrad Houska, Helfenburk, nedaleká Česká Lípa, Mnichovo Hradiště, to vše zřejmě vybízí k vytvoření území bývalého Vojenského výcvikového prostoru o velikosti 250 km2. Jeden z neskutečných excesů, kterými se to u nás historicky hemžilo a bohužel stále ještě hemží. Výchozí bod po odsunu sovětských vojsk se dá výstižně pojmenovat spálenou zemí, kdy jizvy možná dokážeme postupně zacelit, ale tuším, že karma zde bude všelijaká. Ekologickou zátěž, devastaci krajiny, společenský, ekonomický a kulturní úpadek netřeba zmiňovat.
Od června 1991 uplynula spousta drahocenného času
Život se sem postupně navrací, příroda s naší vydatnou pomocí hledá opět své „místo na slunci“. Do takového rámce se rodí projekt nebo spíše koncepce více projektů s určitou návazností mezi sebou, a hlavně návazností na obnovu předešlých zvěrstev způsobených tomuto místu naší tupostí a militantním pojetím poválečného Československa pod taktovkou východního „bratra“. Podoba projektu se hledala přes 10 let. Výsledkem řady workshopů, ke kterým byli přizváni nejlepší architekti současné mladé generace, je projekt luxusního butikového resortu, který staví na symbióze špičkové moderní architektury a přírody. Revitalizace údolí započala obnovou hodnot místní krajiny podle ateliéru Partero. Právě z ní totiž čerpá kouzlo architektury budoucího resortu navrženého ateliéry CHYBIK + KRISTOF, Formafatal, Mjölk architekti a KOGAA.
Mystičnost i krása z nadhledu. Foto: BoysPlayNice
Pokud nevíte, zeptejte se
Landartová instalace sloupů Zelená agora je tedy symbolem obnovy zdejší kulturní krajiny, jež otevírá svou znovunalezenou náruč lidem. V místě, kde cesta do údolí končí a pokračují stezky pro pěší a cyklisty, vznikl přitažlivý prostor pro společná setkávání, který doplňuje velká kruhová instalace ze stavebních reliktů, sloužící jako ohniště. Na vysvětlenou pro případné tápající osvětlím několik výrazů, které se v projektu objevují. Agora bylo místo ve starověkých městech, kde se odehrával obchod, trhy, posléze synonymum veřejného prostoru určeného ke shromažďování občanů. Bylo to jakési srdce města. Většinově se nalézala v centru měst a byla předobrazem pozdějších náměstí. Tudíž řecky agora značí něco jako shromaždiště. Zároveň agora byla často doplněna nebo lemována krytým sloupořadím. Známe agoru například ze starověkých Athén a dalších světoznámých míst. V Athénách byla součástí agory svatyně a zároveň i budovy veřejného života. Sloupořadí i filosofie místa jsou předobrazem současné Zelené agory.
Ti, co se trochu orientují v angličtině, si briskně odvodí, že landartová instalace je „zemní“ umění, lépe zní zahradní nebo ještě lépe krajinné umění. Byl to jakýsi vzdor, umělecký směr 60. let v Americe, kdy jeho představitelé odmítli komerční umění galerií a muzeí a díla tvořili na přírodních místech v kontextu krajiny, s vyjádřením jednoduchými formami. Je to takový přechod z ateliérů do matičky přírody. Nic proti ničemu, pokud se příroda s takovou instalací potká.
Sloupy agory. Foto: BoysPlayNice
Vzhledem k tomu, že práce tohoto typu zde zachází i s širším rámcem krajiny, můžete narazit na další výraz „landscape“. Není to nic jiného než orientace řešení, vidění, obrazu, projektu nebo třeba fotografie na šířku.
Že tohle místo, jako jakýsi ideový předvoj pro zmíněný budoucí projekt bude velmi zajímavým symbolem, je vcelku nabíledni. Sloupy jsou velmi nevšedním a moderním řešením, které zatím nemá u nás obdoby. Rozhodně ne nezajímavým pojetím a mystičností řešení láká k návštěvě při cyklo či pěších výletech ve zdejší nádherné lokalitě a zároveň je příslibem „věcí příštích“. Vše je deklarováno ve filozofickém krédu projektu: „Bude se jednat o jedinečný koncept luxusního butikového rekreačního resortu, který propojuje člověka s přírodou skrze špičkovou architekturu.“
Vzhledem k tristní novodobé historii zdejší krajiny by věci logicky měly jít jenom k lepšímu. Snad se tak i stane. Mimo jiného je to náš dluh naší zemi a taky naše zodpovědnost.
Ohniště z artefaktů místa. Foto: BoysPlayNice
Základní popis
Landartová instalace Zelená agora je iniciační aktivitou při obnově kulturní krajiny údolí Jablonečku. Autorem koncepce krajinářské instalace je Atelier Partero, který na její realizaci spolupracoval se společností So Concrete.
Popis projektu
Zelená agora – sloupy pro Jabloneček
Údolí zvané lidově Jabloneček je přírodně, geologicky i historicky cenné území uprostřed chladivých listnatých lesů v Ralsku. Lidé zde sídlili po staletí, hospodařili na půdě přilehlých polí, luk, sadů a pastvin. Až nepřízní 20. století se malebné údolí Jablonečku proměnilo v tajemné a zapomenuté místo. Po zrušení vojenského újezdu byly pozemky zaniklé obce Jablonec, jako jediné ze sedmnácti v této lokalitě, určeny územním plánem pro rekreační funkce.
Landartová instalace sloupů Zelená agora je symbolem obnovy kulturní krajiny, která se znovu otevírá lidem. V místě, kde cesta do údolí končí a pokračují stezky pro pěší a cyklisty, vznikl přitažlivý prostor pro společná setkávání, který doplňuje velká kruhová instalace ze stavebních reliktů, sloužící jako ohniště.
Ohniště z artefaktů místa. Foto: BoysPlayNice
Oživené údolí
Obnovu údolí inicioval Serge Borenstein, který správnou koncepci hledal více než deset let. „Do údolí Jablonečku jsem podnikl nespočet cest a už ty byly pokaždé transformačním zážitkem,“ vzpomíná. „Bylo mi zřejmé, že přírodu zde nechceme využít, ale stát se její součástí.“ Výsledkem řady workshopů, ke kterým přizval nejlepší architekty současné mladé generace, je projekt luxusního butikového resortu, který staví na symbióze špičkové moderní architektury a přírody. Revitalizace údolí započala obnovou hodnot místní krajiny podle ateliéru Partero. Právě z ní totiž čerpá kouzlo architektury budoucího resortu navrženého ateliéry CHYBIK + KRISTOF, Formafatal, Mjölk architekti a KOGAA.
Sjednocujícím prvkem landscapingu je respekt k přírodě a historii místa. „Navrhujeme idylické a harmonické prostředí pro pozvolné znovu zabydlení tohoto údolí. V kulisách malebné romantické krajiny pak vyroste architektura reagující na přírodní i kulturní osobitost údolí,“ říká Jakub Finger z Atelieru Partero, který stojí nejen za návrhem krajinářské instalace, ale celkové revitalizace zdejší krajiny spojené s projektem budoucí výstavby.
Sloupy agory, večerní pohled. Foto: BoysPlayNice
Obnova kulturní krajiny
Koncept krajinářských úprav vychází z jedinečného rázu krajiny, který zahrnuje přírodní, geologické, technické, kulturní, archeologické i historické památky. Spouštěčem proměny je už pouhé vyčištění místa. Samozřejmá je kultivace půdy a obnovení prostředí pro půdní organismy, výsev květnatých luk, výsadba křovinných lemů a živých plotů a obnovení sadu starých odrůd ovocných stromů. Krajinu zpřístupní obnovené i nově vybudované stezky a pěšiny.
Obytná krajina bude synergií přirozeně působící výsadby, měkkého modelování terénu s využitím přírodních materiálů doplněných o landartové prvky. „Cílem je dosáhnout plynulého přechodu kulturní krajiny údolí v zalesněné kopce, což podpoří nejen vnímání přírody, ale také obnovu biodiverzity hmyzu, ptáků, drobných živočichů a rostlin na pomezí kulturní krajiny a lesa,“ uvádí Jakub Finger.
Mystičnost i krása z nadhledu. Foto: BoysPlayNice
Umění iniciace
Landartová instalace Zelená agora je prvním z uměleckých a společenských eventů, které kultivují a oživují zapomenuté místo a nasměrují pozornost k této divočině nedaleko Prahy, postupně se měnící v zahradu duševní i tělesné pohody. „Jedná se o landscape aktivitu, pomocí které je pozitivně aktivován prostor se schopností vzbudit v lidech úplně nové pocity, zájem a zvědavost, a současně navázat na historii místa. Vzniká nadějná atmosféra, zahajující novou budoucnost,“ vysvětluje význam Finger, který má s aktivačním potenciálem krajinářské instalace pozitivní zkušenost už z projektu galerie Plato v Ostravě.
Instalace současně předznamenává další vývoj údolí. Atelier Partero navrhl sloupořadí přímo do půdorysu fenomenální dřevostavby navržené Mjölk architekty, signifikantního objektu celého resortu, který doslova přemostí údolí. „Sloupořadí se stává krystalickým jádrem, manifestem budoucího architektonického rozvoje údolí, kde se přírodní materiály a struktury spojí s nejmodernějšími technologiemi,“ dodává.
Mystičnost i krása z nadhledu. Foto: BoysPlayNice
Inspirace přírodou
Sloupy bohatých struktur a probarvení byly vytvořeny 3D tiskem betonu ve společnosti So Concrete. „Projekty So Concrete mají k charakteru přírodních struktur velmi blízko, do podoby sloupu je doslova vtisknuto symbiotické spojení technologie a přírodních sil,“ přibližuje Finger spolupráci se So Concrete.
„Estetika sloupů je výsledkem parametrického designu, přičemž veškerý ornament má funkční opodstatnění, neboť vychází z přirozeného vedení statických sil,“ vysvětluje podobu struktury umělec Federico Díaz, který je kurátorem společnosti So Concrete. „Jako pozorovatel procesu optimalizace, ze kterého vycházejí tisíce generativních tvarů, intuitivně vybírám podle vlastního citu a zkušenosti ten pravý,“ upřesňuje svou roli v procesu parametrického designu. Estetiku technologie So Concrete označuje Díaz pojmem Digital Raw. Povrchy vyjádřené neopracovaností, jakousi přírodní hrubostí, považuje za novou formu luxusu, zdůrazňující krásu a přirozenou integritu. „Jednodušší a ryzejší formy upřednostňují skutečné kvality života nad povrchovým pozlátkem.“ Hrubé zpracování materiálů rovněž odpovídá požadavkům ekologie, která je v architektuře nového Jablonečku základní hodnotou soudobého luxusu.
Detail povrchu sloupu. Foto: BoysPlayNice
Doplňující informace
Studio | Atelier Partero [projekt revitalizace krajiny, autor konceptu instalace Zelená agora] So Concrete [parametrický design a realizace sloupů] |
Autor | Jakub Finger [Atelier Partero], krajinářský architekt Federico Díaz [So Concrete], kurátor parametrického designu |
Adresa studia | Atelier Partero, Elgartova 381/11, Husovice, 614 00 Brno, Česká republika So Concrete, Pobřežní 667/78, 186 00 Praha, Česká republika |
Spoluautor | Sixto Nieto, Pavlína Pírová [Atelier Partero], spolupráce na konceptu instalace |
Umístění projektu | Jabloneček, Ralsko |
Země projektu | Česká republika |
Rok projektu | 2023–2024 |
Rok dokončení | 2024 |
Klient | Serge Borenstein |
Fotografie | BoysPlayNice, www.boysplaynice.com, info@boysplaynice.com |
Spolupracovníci a dodavatelé | Osazení sloupů: Tomáš Kalhous [MY76] |
Materiály | Seznam použitých materiálů
ultra-vysokohodnotný beton (UHPC) – sloupy
|
Jabloneček – luxusní butikový resort
Jedinečný koncept luxusního butikového rekreačního resortu, který propojuje člověka s přírodou skrze špičkovou architekturu.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: KOGAA
Architektura
Atelier Partero: landscaping
CHYBIK + KRISTOF: masterplan, hotel, lesní spa
Formafatal: concierge, spa-dómy, chalety
Mjölk architekti: hotel, restaurace, parking
KOGAA: lesní chalety
So Concrete: parametrický design a realizace objektů z 3D betonu
Pozemky historické obce Jablonec (lidově Jabloneček) jsou jediné ze sedmnácti zaniklých obcí v této oblasti, které byly určeny krajským rozvojovým plánem k revitalizaci na rekreační oblast. V roce 2003 začal do pozemků bývalého vojenského újezdu v dnešním katastru Jablonečku investovat Stanislav Ludvík, který následně inicioval založení geoparku Ralsko pečujícího o zapomenutou historii a o přírodní a krajinné kvality bývalého újezdu.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: Mjölk architekti
Pro jedinečný charakter této krajiny naprosto získal Serge Borensteina, který od něj odkoupil majoritní část pozemků. Dalšími akvizicemi pak vznikl ucelený územní celek. Dnešní koncepce pro revitalizaci údolí a vznik unikátního rekreačního resortu ovšem zrála více než deset let.
Nadhled a vize developera Serge Borensteina překonaly před 25 lety paradigma nedůvěry v potenciál bývalých průmyslových zón v Praze. Svými developerskými projekty započal úspěšnou proměnu Karlína v jednu z nejatraktivnějších městských částí a brownfieldy české metropole se dnes obecně staly vyhledávanými lokalitami pro současný život.
Revitalizace údolí Jablonečku je obdobně procesem, ve kterém se projevuje transformační schopnost vidět potenciál a kouzlo lokality nezávisle na předsudcích, které do oblasti promítly dějiny 20. století. Jabloneček, který býval kulturním centrem svému okolí, naváže na přírodní krajinné kvality, pro které zde lidé sídlili po staletí. Díky inspirativní soudobé architektuře se současně stane centrem moderního životního stylu člověka v souladu s přírodou.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: CHYBIK + KRISTOF
„Prastará krajina protkaná malebnými údolími, zdobená hlubokými lesy a rozlehlými lukami, se stala místem, které se má brzy proměnit. Tam, kde se do pískovcového masivu zařezávají první vody Mukařovského potoka, v místech, kde dřív stála vesnice jménem Jabloneček, stavíme novou budoucnost. Historie, která se údolím prohnala, zanechala v krajině nezapomenutelné stopy, ale zároveň zachovala nedotčenou a divokou přírodu. Nad pamětí starých kamenů, zaniklých sadů a posledních zbytků domů, navrhujeme areál, který do místa vrátí zpátky život. V údolí, mezi pískovcovými břehy, vyroste špičková architektura očisťující vzpomínky na opuštěné a prázdné místo. Krajina se promění v udržovanou zahradu. A lidé se vrátí zpátky do místa, jež před dlouhou dobou opustili.“ (Jan Vondrák, Mjölk architekti)
Masterplan/CHYBIK + KRISTOF
Smyslem Jablonečku je nabídnout návštěvníkům harmonický prostor pro odpočinek a pohodu v souladu s přírodou. Koncepce resortu klade důraz na respektování přírodního charakteru údolí a jeho propojení s okolní krajinou. Naším cílem je vytvořit inovativní design inspirovaný přírodou, který návštěvníkům poskytne maximální zážitek a zároveň bude ohleduplný a pokorný k životnímu prostředí. Práce s terénem a výběr materiálů reagují na přírodní kontext, samozřejmostí je využití lokálních surovin a obnovitelných zdrojů energie.
Individuální architekturu bydlení situujeme do svahu, střední část údolí patří společenskému životu. Všechny navržené koncepty bydlení umožňují intenzivní spojení s přírodou a zároveň poskytují nejvyšší míru soukromí a pohodlí. Zvláště to platí pro chalety, které se stanou organickou součástí lesního porostu.
Architektura Jablonečku vzniká synergií ateliérů stejné generace. Spolupráce renomovaných studií a specialistů různých oborů přináší komplexní pohled na aktuální témata v oblasti architektury.
Každý ateliér řeší v území jiná témata a do projektu vnáší vlastní přístup a know-how. Pro ubytování i wellness tak vzniká pestrá škála atmosfér a zážitků, které jsou však vzájemně komplementární a logicky zapadají do rámce celého území.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: CHYBIK + KRISTOF
Concierge/Formafatal; So Concrete
Concierge neboli správcovský domek s kompletním vybavením zahrnujícím společenské prostory, ubytovací zázemí i saunu bude prvním objektem při vstupu do údolí. Drobná stavba archetypálního tvaru se šikmou střechou je navržena pro technologii 3D betonu s částečně prosklenou fasádou. Stavba je určená jako zázemí společenským a kulturním eventům a současně prezentuje estetické i technologické možnosti 3D betonu, jak v konstrukcích, tak při realizaci fasádních panelů, interiérových prvků nebo uměleckého díla.
Hotel/Mjölk architekti
Hotel je dominantním objektem komplexu. Z dálky zdraví: „Dobrý den! Tady se stalo něco úžasného.“ Konstrukce stavby přemosťuje údolí. Elegantní skeletová dřevostavba se rozkračuje nad údolní zahradou, aniž by tvořila bariéry. Vznáší se nad údolím jako přízrak ze snu. Komorní počet hotelových pokojů levituje nad klidnou krajinou, tak blízko nebe. Zásadním prožitkem návštěvníka je ubytování nad válející se mlhou, daleko od povyku všedních dní. Hotel je napojen na lobby a hotelovou restauraci. Ty jsou situovány na dně údolí v blízkosti příjezdové komunikace a zahrady s jezery. Střecha hotelu je mostem mezi prudkými svahy pískovcového kaňonu. Propojuje kultivovanou lesní krajinu do jednoho celku. Bezprostředně na hotel navazuje multifunkční sál.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: CHYBIK + KRISTOF
Restaurace/Mjölk architekti
Restaurace je jednopodlažní stavba zanořená do vodní hladiny pod mostem. Otevřený provoz představuje gastronomii jako show. Hladina jezera odráží světlo a zrcadlí okolní krajinu. Atmosféra restaurace je s každou minutou jiná. Paprsky světla rozehrávají v interiéru mihotavou projekci slunečního svitu. Okolní příroda vypráví příběhy ročních období, na dotek od labužníkova stolu. Betonový suterén ukrývá nezbytné technologické zázemí. Jakmile se stavba dostane nad vodu, promění se konstrukční systém na prosklenou, skeletovou dřevostavbu z BSH profilů.
Parking/Mjölk architekti
V komplexu je veškerá automobilová doprava nemyslitelná, a tak slouží parkovací dům k odložení automobilu při vjezdu do areálu. Následná doprava je realizována pěšky nebo prostřednictvím malých elektrických čtyřkolek, které se dají v garážích vypůjčit. Garáže jsou překryté zelenou střechou navazující na terén. Minimalistický objekt parkingu ukazuje, že i technická stavba může být krásná.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: CHYBIK + KRISTOF
Hotel CHYBIK + KRISTOF (citace CHYBIK + KRISTOF)
Design hotelu podle návrhu CHYBIK + KRISTOF spojuje zásadní prvky čisté estetiky, precizního zaměření na detaily a pečlivý výběr materiálů s důrazem na opravdovost a přírodní charakter. Koncept spočívá v citlivém zasazení do okolní krajiny, kdy objekt kopíruje tvar kopce, následuje vrstevnici a stává se organickou součástí krajiny, aniž by jí konkuroval. Navrhujeme boutique hotel, který přináší neopakovatelný zážitek a napojení na přírodu, a to po celý rok, bez ohledu na roční období. Ze společných prostor se otevírají výhledy na údolí a jabloňový sad. Hotelové pokoje naopak díky své orientaci do svahu poskytují maximální klid, soukromí a spojení s přírodou. Jsou zároveň navrženy tak, aby zajistily pohodlí a možnost odpočinku ve vlastní vířivce nebo privátní sauně.
Lesní chalet/KOGAA (citace KOGAA, Alexandra Georgescu)
Soubor chatek navržený ateliérem KOGAA bude umístěn ve svažitém lese, aby si hosté mohli vychutnat pobyt na samotě. Cílem je dosáhnout pocitu, jako byste spali v luxusním stanu v lese, brzy ráno se probouzeli obklopeni přírodou, slunce pronikalo mezi vysokými stromy a vrhalo paprsky světla skrz mlhu do nádherně vyladěného interiéru.
Betonová základová spára je navržena tak, aby každou chatku konzolovitě vynášela do lesa a ta se zdánlivě vznášela mezi stromy. Prosklení od podlahy ke stropu ponoří hotelový pokoj do okolního lesa. Každá chata je umístěna v trochu jiném úhlu, aby se vzájemně nedívaly jedna do druhé a dosáhlo se tak naprostého pocitu soukromí. Chceme vytvořit místo, kde se cítíte dobře, kde není potřeba nic jiného než prostor pro kvalitní bydlení a jednoduše dokonale vyladěný zážitek mezi přírodou a architekturou.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: Formafatal
Chalety/Formafatal (citace Formafatal)
Individuální ubytovací objekty podle studia Formafatal jsou inspirovány selskými staveními a stodolami původní vesničky. Tvarosloví (archetyp) stodoly je užit v novém hávu. Materiálově se jedná o probarvený beton, kombinovaný se sklem, dřevem a dalšími přírodními materiály. Interiér vytváří pocit jednoduchého, ale luxusního zázemí s krbem před oknem a skleněnou střechou s lamelováním.
Variabilní typologie dovoluje navyšovat kapacitu jednotlivých objektů. Varianta chaletu jako „torza stodoly“ s plochou zelenou střechou umožňuje pozorování hvězd i spaní na střeše. U chaletů zasazených do svahu vzniká podzemní prostor pro saunu.
Lesní spa/CHYBIK + KRISTOF (citace CHYBIK + KRISTOF)
Integrální součástí okolní krajiny se stává také lesní spa, jehož design je výsledkem specifického přístupu navrženého přímo na míru konkrétnímu místu s cílem vytvořit prostor pro relaxaci, soukromí a maximální kontakt s přírodou.
Design je inspirován přírodními skalními jezírky a konfigurací terénu. Světlý a prosklený interiér spojuje vnitřní a vnější prostory, přičemž vlnící se hranice mezi nimi tvoří odpočinková atria, světlíky a výhledy do korun stromů. Inovativní lehká skořepinová konstrukce v sobě nese unikátní architekturu, která čerpá z okolní přírody. Významnou součástí návrhu je použití moderních a inovativních technologií.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: Mjölk architekti
Spa/Formafatal (citace Formafatal)
Série rotundovitých stavbiček – dómů – realizovaných 3D betonem se inspiruje jeskynními útvary. Procházíme labyrintem vnitřních světů rozmanitých atmosfér a skrze průrvy ve stěnách domů vnímáme měnící se venkovní krajinu. Je to svět sám pro sebe. Postupně objevujeme a odhalujeme překvapení. Průhledy mezi dómy dávají tušit, že na konci labyrintu se jeskynní svět otevírá nebi. Cestu završuje dóm s vodní plochou a otevřenou kupolí. Kontakt s přírodou je intenzivní. U ohně pozorujeme klidnou zimní krajinu, do které světlo vyzařuje své teplo. Venkovní prostor je protkán cestičkami s privátními zákoutími, vířivkami či tůněmi.
Labyrint dómů poskytuje malá zákoutí, různé atmosféry a privátní zastavení, přináší pocit naprostého soukromí, intimity.
Lokalita
Ralsko, okres Česká Lípa, Liberecký kraj
Osídlení údolí Jablonečku se dokládá už za vlády Přemysla Otakara I. na přelomu 12. a 13. století, v severní části území se nachází malé pozůstatky hradu Křída ze 14. století. Dnes spadá Jabloneček katastrálně k městu Ralsku, které územně kopíruje bývalý vojenský újezd. Do údolí Jablonečku vede silnička od Mnichova Hradiště, dále pokračují pouze stezky pro pěší a cyklo, neboť sousedí s druhou největší oborou v ČR.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: Mjölk architekti
Geopark Ralsko
Spoluinvestor projektu Jabloneček Stanislav Ludvík založil se svými partnery o. p. s. Geopark Ralsko, která je řídícím subjektem národního geoparku Ralsko. Posláním této organizace je mimo jiné ochrana přírodních a kulturních hodnot, interpretace místního dědictví, rozvoj šetrného cestovního ruchu (geoturismus), propagace regionu a spolupráce na regionálním rozvoji. Geopark Ralsko pořádá v Jablonečku každoročně festival Proměny.
O studiu/autorovi
Počátky Atelieru Partero jsou kolem roku 2006. Atelier a jeho tým vede Jakub Finger na cestě ke krásným a zábavným prostorům. Studio neroste co do velikosti, klademe důraz zejména na kvalitu. V Parteru máme nad dílem kontrolu a věnujeme se mu se ctí a nasazením.
V současné době se zabýváme širokou paletou projektů, od drobných atrií přes veřejné prostory a parky až po krajinné celky v rozsahu několika hektarů.
Je pro nás důležitý celý proces – od úvodních konzultací, přes důkladnou dokumentaci, výběr dodavatele až po autorské dozory, předání a následnou údržbu díla. Rádi pracujeme jak se zcela tradičními materiály a postupy, tak i s těmi nejnovějšími. Příležitostně přednášíme na vysokých školách v rámci bloků týkajících se zahradní architektury.
Vizualizace rekreačního resortu. Zdroj: Mjölk architekti
O studiu
So Concrete
Česká inovativní společnost, která vyvíjí a realizuje architektonické objekty, dodává a navrhuje stavební konstrukce a realizuje designové objekty z ultra-vysokohodnotného betonu (UHPC) pomocí robotické výroby (3D tisk). Vyrábíme z architektonických vizí skutečné konstrukce způsobem, který předčí současné technologie. Kombinujeme robotické programování, inovativní beton a nejpokročilejší postupy ve stavebnictví s praktickými znalostmi.
Mise
Pomocí propojení know-how různých oborů vyvíjíme a stavíme vysoce estetické objekty vyznačující se odolností, úsporou materiálu a udržitelností.
Cíl
Naším cílem je posunout stavebnictví směrem k dlouhodobé udržitelnosti. Jednou z největších předností UHPC je odolnost vůči okolním vlivům – a proto jsou výsledné betonové konstrukce prakticky bezúdržbové. Naše technologie kromě úspory materiálu mezi 40 až 60 % také výrazně snižuje ekologickou zátěž stavby.
Použité podklady:
- Citáty – http://www.citaty.net
- Fotografie – BoysPlayNice, info@boysplaynice.com, www.boysplaynice.com
- Fotografie, část textů a tisková zpráva – STUDIO ATELIER PARTERO a Vendula Tůmová, LINKA NEWS s.r.o.
Sdílet / hodnotit tento článek