Mezi největší pronájmy loňského roku se řadí pronájem 26 743 m² společnosti PF Concept v polském parku P3 Poznaň a 20 125 m² společnosti Mountfield v P3 Prague D1 v České republice. Renegociovány byly v průmyslových areálech z portfolia P3 Logistic Parks nájemní smlouvy na 103 820 m² prostor. „Ve střední Evropě stále ještě pozorujeme nedostatek moderních prostor pro výrobu, skladování zboží a jeho distribuci,“ říká Peter Bečár, výkonný ředitel P3 pro střední a východní Evropu, a dodává, „s tím, jak oživuje ekonomika a roste spotřeba obyvatel, roste i poptávka firem jak z oblasti retailu, tak e-commerce a logistických operátorů po nových prostorách.“
Rekordní BTS výstavba (výstavba na míru)
Největší výstavba v regionu střední a východní Evropy, která byla zahájena v loňském roce, je nová hala na míru o rozloze 46 230 m² pro logistickou společnost ID Logistics v polském P3 parku Mszczonów nedaleko Varšavy. Druhou největší v tomto regionu a zároveň největší v České republice je stavba skladové budovy pro VF Corporation v pražském parku P3 Prague D8 o rozloze 39 187 m², která byla dokončena v lednu 2015. Na Slovensku a v ČR P3 vloni stavěla také spekulativně, aby dokázala rychle pokrýt aktuální potřeby svých zákazníků.
Přehled sjednaných nájmů P3 v roce 2014 ve střední a východní Evropě podle typu (m²)
Nové nájmy | 144 552 |
Prodloužení nájmů | 103 820 |
Nová výstavba v roce 2014 | 105 743 |
Z toho spekulativní výstavba | 23 086 |
Logistický park v Praze, Horních Počernicích
Také první čtvrtletí tohoto roku bylo ve společnosti P3 ve znamení úspěšných obchodních transakcí. Například ve svém polském parku P3 Mszczonów poblíž Varšavy se dohodla se skupinou Fiege, která je jedním z největších evropských poskytovatelů logistických služeb, na pronájmu prostor o rozloze 25 445 m². Kromě toho přinesla akvizice z konce roku 2014, uzavřená příslušnými regulatorními orgány na začátku tohoto roku, do portfolia P3 Logistic Parks ve střední a východní Evropě další tři parky – dva v Polsku a jeden v Rumunsku, o celkové pronajímatelné ploše 467 000 m² – a také téměř 165 hektarů pozemků pro další výstavbu. Stabilizace nového portfolia a jeho další rozvoj jsou naplánované na celý tento rok.
Úspěšný rok 2014 v České republice
V České republice P3 vloni celkově pronajala 46 964 m2 prostor a prodloužila nájemní smlouvy na 73 523 m². P3 rovněž postavila dvě budovy o celkové rozloze 35 840 m². V květnu 2014 přibyl do portfolia P3 Logistic Parks pozemek pro výstavbu zcela nového parku P3 Prague D11. V posledním čtvrtletí minulého roku pak získala P3 akvizicí 11 průmyslových parků v celé České republice a stala se tak „dvojkou“ na tuzemském trhu průmyslových nemovitostí. Jejich další rozvoj je součástí strategie pro letošní rok. „Díky loňské akvizici jsme naše aktivity rozšířili do regionů a například již na začátku března jsme zahájili výstavbu nové haly o velikosti 7 096 m² v našem novém parku P3 v Liberci,“ říká Tomáš Míček, ředitel P3 v České republice.
Přehled sjednaných nájmů P3 v roce 2014 v České republice podle typu (m²)
Nové nájmy | 46 964 |
Prodloužení nájmů | 73 523 |
Nová výstavba v roce 2014 | 35 840 |
Z toho spekulativní výstavba | 4 750 |
Logistický park v Liberci
Strategický pohled na vývoj trhu s průmyslovým nemovitosti
V následujícím období lze očekávat pokračující oživení trhu. Český trh s průmyslovými nemovitostmi reflektuje celoevropské trendy, na které budou muset v budoucnu reagovat nejen developeři, ale i příslušné orgány místních samospráv a urbanisté. Změny v nákupním chování lidí, zejména pak enormní nárůst e-commerce, povedou ke změně průmyslových parků směrem k B2C byznysu. „Na tyto změny již reagujeme a jsou patrné například v našem P3 parku v Horních Počernicích,“ říká Jakub Pelikán, vedoucí developmentu P3, a dodává, „s nárůstem e-commerce roste poptávka po budování výdejních míst, které vznikají v parcích na okraji měst. Právě v našem parku P3 v Horních Počernicích funguje několik pick-up center, které provozují společnosti jako Alza, IKEA, nebo Pet Center, jež zde otevřelo například i veterinární ordinaci. Příliv koncových zákazníků lze očekávat také postupným přesunem show roomů a specializovaných obchodů obecně.“ To ovlivní i nároky na dopravu koncových zákazníků do těchto areálů a tím i jejich větší integraci do měst.
Sdílet / hodnotit tento článek