"Pro město je to nejdůležitější stavba následujících let, která se navíc týká celého regionu," řekl primátor. Oba investoři počítají se zhruba devadesátiprocentní podporou z Integrovaného regionálního operačního programu (IROP), v němž už je stavba zahrnutá a o tyto peníze kraj nebude muset soutěžit s jinými regiony. Bez dotací EU nebo státu je podle vedení kraje i města nereálná. Bauer doufá v to, že konečnou cenu 1,5 miliardy korun ještě stlačí soutěž stavebních dodavatelů.
Druhá etapa městského okruhu Křimická - Karlovarská bude dlouhá 3,45 kilometru a vznikne na ní 95 stavebních objektů. Z toho bude šest mostů, z nichž nejdelší bude přemostění Mže dlouhé 1,215 kilometru, a dále se tam postaví pět kruhových křižovatek.
Druhá etapa navazuje na první etapu z výpadové silnice na Domažlice, tedy z Nové Hospody do Křimic k silnici na Cheb. "První část okruhu neodlehčila dopravě ve městě. K tomu musíme dokončit druhou etapu," řekl Bauer. Poté bude po obchvatu jezdit až 20 procent aut, která teď míří přes město od severu do průmyslové zóny Borská pole a na jih i západ regionu. Podle primátora i hejtmana je k vyřešení dopravy v Plzni nutný ještě průtah městem, který stále připravuje Ředitelství silnic a dálnic, obchvat městské části Roudná a záchytná parkoviště na okraji města.
Město už loni a letos vyčlenilo zhruba 120 milionů korun na výkupy více než 200 pozemků, které mají být uzavřeny v roce 2017. Zatím se nevyskytly problémy s vlastníky většiny luk a polí. Cena 800 Kč za metr čtvereční, kterou platí město, je podle Zrzaveckéko velkorysá. "Celkem budeme do výkupů investovat 150 milionů korun do roku 2017," uvedl. Tyto peníze nejsou podle něj zahrnuté v plánované 1,5 miliardy Kč, stejně jako vybudování nutné související investice, tedy zádržné nádrže na sídlišti Vinice, které dostavbou okruhu získá druhé napojení na centrum. Zatím jezdí lidé po velmi přetížené Karlovarské a Klatovské třídě ze směru od Mostu na Klatovy. Dále vznikne nový sjezd na Radčice a Malesice.
Na stavbu druhé etapy už bylo v v březnu 2013 vydáno územní rozhodnutí, které se bude muset nyní prodloužit. Podle primátora město v nejbližších dnech spustí portál s informacemi o přípravách stavby. "Vzhledem ke složité dopravní situaci ve městě uděláme vše pro to, abychom stavbu připravili a dokončili co nejrychleji," řekl. Dodal ale, že největší brzdou může být ČEZ, který zahájí projekty přeložek vedení až po dokončení projektu silnice pro stavební povolení.
První část okruhu, otevřená loni v září, měří 2,1 kilometru a stála téměř miliardu korun. Po dokončení celého okruhu se řidiči mířící od Klatov a z jihu Čech dostanou rychleji na sever na Karlovy Vary a Most. Zatížení má být až 20.000 vozidel denně.
Sdílet / hodnotit tento článek