Konferenci zahájil ministr financí Andrej Babiš, který byl potěšen oživením stavebního trhu.
„Výrazně k němu přispěla, kromě ekonomického růstu, také proinvestiční politika naší vlády, kterou hodlám prosazovat i v následujících letech“, říká a dodává: „Návrh rozpočtu na příští rok počítá s pokračováním rozsáhlých investic v oblasti dopravní infrastruktury spolu s posílením investičních výdajů státu na realizaci národních programů, například v oblasti bydlení či regionálního rozvoje. Kromě veřejných investic by na další vývoj stavebnictví měly pozitivně působit také chystané legislativní změny v oblasti zadávání veřejných zakázek či novela stavebního zákona a dalších předpisů.“
Dále se slova ujal ředitel společnosti CEEC Research, Jiří Vacek, který pokračoval v pozitivním duchu setkání.
„Růst českého stavebnictví v roce 2015 je tažen zejména výrazným zvyšováním investic v oblasti inženýrského stavitelství. To je financováno hlavně veřejnými investory, kteří se snaží o maximální dočerpání EU fondů do konce roku 2015. V příštím roce bude sektor tažen spíše pozemním stavitelstvím, které je financováno zejména z privátních zdrojů.“
Stavební produkce v lednu až září vzrostla meziročně reálně až o 7,9 %. Situace ale nebyla stejná ve všech segmentech –zatímco inženýrské stavitelství zaznamenalo meziroční růst stavební produkce o 20,8 %, produkce pozemního stavitelství meziročně vzrostla pouze o 2,5 %. Jedním z hlavních
důvodů pro takto výrazný růst inženýrského stavitelství je zejména snaha veřejných investorů o dočerpání EU fondů před koncem roku 2015. Výhled na rok 2016 a predikce ředitelů stavebních firem ukazují, že růst sektoru, i když pozvolnější, bude pokračovat.
„Stavební výroba samozřejmě prochází svými výkyvy. Vývoj v dalších dvou letech se ale nebude nijak zásadněji lišit od stavu, jaký převládá nyní. Co očekáváme, že se může změnit, je očištění trhu od některých menších neprověřených dodavatelů, kteří jdou do výběrových řízení s nereálnými cenovými nabídkami, jež pak nemůžou splnit. Obáváme se také, že se nepodaří zlepšit situaci na trhu práce, kdy bude nabídka některých kvalifikovaných stavebních profesí stále chybět,“ říká Marcel Soural, generální ředitel společnosti Trigema, a. s.
Na setkání se řešil i odbor dopravy, slova se ujal ministr dopravy Dan Ťok, který informuje o rekordním rozpočtu na dopravní stavby ve výši téměř 95 miliard korun (díky dočerpávání evropských peněz z prvního Operačního programu Doprava) a dodává: „I když je plán investic na příští rok o něco nižší, rádi bychom trend vysokých investic do klíčové státní infrastruktury udrželi. Pokud se nám společně s Ministerstvem životního prostředí podaří potvrdit pro dříve nachystané projekty správnost stanovisek souvisejících s novelou zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zahájíme okolo dvě stě kilometrů silničních staveb a více než devadesát akcí napříč železnicí, silnicí či vodou.“
Sdílet / hodnotit tento článek