Kuriozitou je, že nový most v délce 4250 metrů je v úseku 2 350 metrů „plovoucí“, vybudovaný na ukotvených betonových pontonech. Jedná se tedy o nejdelší plovoucí most na světě.
Původní most, který zatím dosluhuje, byl vybudován v roce 1963. Poslední léta už ale rozhodně nevyhovoval z hlediska provozního zatížení a ani po stránce bezpečnosti. V době, kdy byl budován, totiž silnicí SR 250 projíždělo maximálně 8500 vozů za den, a dnes je to již skoro 30 000. Návrh na úpravu případně vybudování zcela nového mostu byl obecně kladně přijímán, ale problém působila sama otázka způsobu realizace.
Hloubka jezera Washington se v inkriminované lokalitě blíží 180 metrům, a tak by každý podpůrný pylon musel dosahovat výšky pro Seattle ikonické věže Space Needle (185 m). Řešení? Nový čtyřproudový most bude věrný své staré předloze, a bude rovněž „plovoucím“. Navržen je ale v mnohem štědřejších proporcích. Kromě rozšíření počtu jízdních pruhů pro automobily jsou do jeho profilu zapracovány i odstavné pruhy, široký chodník pro pěší a cyklostezka (4,5 m), aby byl skutečně plně využit potenciál spojnice.
Nový most byl sestaven v rekordním čase díky pečlivému rozplánování jednotlivých stavebních fází. Příprava sice trvala čtyři léta, ale samotná konstrukce – tak, jak ji vnímali lidé ze Seattlu – trvala jeden měsíc. Předpřipravené betonové pontony (77 obdélníkových pontonů o délce 110 a šířce 23 metrů) byly sestaveny a dopraveny na místo, a zatímco probíhalo jejich kotvení, byl průběžně budován povrch vznikající vozovky.
Náklady na stavbu se vyšplhaly na částku 4,65 miliard dolarů. Starý most v souběžné linii s nově vybudovaným bude ještě dosluhovat, ale počítá se s jeho rozebráním a recyklací.
Sdílet / hodnotit tento článek