REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Most Cirkelbroen: Vzhůru na palubu!

Kodaň je na svou historii náležitě hrdá. Výjimku z tohoto pravidla netvoří ani čtvrť Christianshavn, tedy turisty tolik oblíbené „Přístavní město“. Svébytná architektura a „funkční sloh“ diktovaný po generace životem námořníků a zámořských obchodníků je dodnes jedním z velkých lákadel cestovních kanceláří.

Není ale pravdou, že by všechna ta mola, sklady, přístav a loděnice byly jen jakýmsi zakonzervovaným památkově chráněným skanzenem. I dnes se zde rodí mimořádné stavby. Například plovoucí Kruhový most – Cirkelbroen, z dílny architekta Olafura Eliassona.

Koncept mostu odráží historii celého Christianshavnu, i s jeho námořní kulturou. Cirkelbroen má totiž podobu pěti kruhových platforem o různém průměru, z jejichž středů se k nebi tyčí lodní stožáry. Jedno z kruhových těles mostu je pohyblivé, zvolna se otáčí, tak aby umožnilo velkým lodím vyplout z průlivu ven.

Celá stavba je v noci vkusně osvětlena, a pokud si můžeme dovolit další příměr z námořnického světa, slouží jako nový výrazný „maják“. Na projektu se podílela v rámci architektonického Studia Olafur Eliasson řada profesionálů, například Sebastian Behmann, který je odpovědný za návrh designu, nebo Robert Banović (šéfprojektant) či Jan Bünning, který vytvořil první prototyp „díla“. Cílem nebylo vytvořit „nejkratší a nejrychlejší spojnici mezi břehy“, ale spíše místo k procházce a zastavení.

Čtyřicet metrů dlouhý Most Cirkelbroen spojuje pěší cestou přes christianshavenské kanály čtvrtě Christiansbro a Applebys Plads. „Město Kodaň po léta vytvoření vhodné pěší stezky přes kanál plánovalo, ale pořád chyběla vůle a finance,“ podotýká Banović. To se ale změnilo po zasedání městské rady dne 22. 1. 2015, na které byl návrh na vytvoření mostního tělesa přednesen.

Projekt už existoval, a tak od vydání stavebního povolení (2. 2. 2015) uplynulo jen půl roku, než na nynějším místě most vyrostl. V průběhu jednoho dne ho využije na 5000 pěších a okolo 2500 cyklistů. Stavba navíc otevřela nové výhledy na řeku a propojením protilehlých, kanálem dosud oddělených čtvrtí, zvýšila návštěvnickou atraktivitu celé lokace. Kruhový profil jednotlivých částí mostu cíleně zpomaluje rychlost cyklistů. Chodí a jezdí se tu pomaleji, zato bezpečněji.

Podjezdnost mostu je limitována výškou 2,25 metrů, ale pokud se chcete dostat průplavem ven s větší lodí, skoro nic Vám v tom nebrání. Jen potřebuje místní lodní „zelenou kartu“, kterou pípnete u otočné části mostu. Na obou stranách mostu se uzavřou bezpečnostní brány, a rotující část mostu se během dvaceti vteřin odklopí. Průplavnost kanálu se tak zvýší na šířku devíti metrů.

A co o projektu soudí sám tvůrce, islandsko-dánský architekt, návrhář a umělec Olafur Eliasson?  „Cirkelbroen je oslavou pěších, chodců. Odráží každodenní život, intimitu zákoutí v okolí kanálů a vůbec tradice Christianshavnu. To všechno, velké lodě, hausbóty, lodičky, to vše vytváří neopakovatelnou atmosféru této čtvrtě. A stejně tak unikátní je i tento most, který těží z velké historie námořní čtvrti.

A co ho nakonec k návrhu plovoucího kruhového mostu vedlo? „Vybavuji si, že jsem jako dítě viděl zakotvené rybářské lodice v islandském přístavu. Bylo jich tolik natěsnaných na sobě, že jsem měl pocit, že by se po nich dalo přejít na druhý břeh suchou nohou.

Technické parametry budovy

Název projektu: Cirklebroen
Lokalizace: Christianshavn, Kodaň, Dánsko
Architektonické studio: Studio Olafur Eliasson
Inženýrská studie: Rambøll A/S
Projektový management: KMA Advisory A/S
Dodavatel stavby: Arpe & Kjeldsholm
Vedoucí architekt: Olafur Eliasson
Projektový tým: J.Bünning, R. Banović, S. Behmann
Dřevo na zábradlí: Guariuba z Brazílie
Palubní desky mostu: Matacryl (vodě-odolný)
Ochranný nátěr: RAL 3016, gloss 60
Osvětlení: Simes, LED žárovky (18W) 4000 K ve stožárech
Kompletní váha mostu: 210 tun
Váha největší „kolo“ Cirkelbroen: 132 tun

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Víceúrovňový most spojuje lidi i parky

Rozvoj architektury v blízkovýchodních zemích povšechně stojí stranou zájmu světových médií. Přesto práce zdejších profesionálů umí překvapit, a nemusí se přitom jednat jen o zásadní (až megalomanské) projekty, podobné těm z Dubaje nebo Saudské Arábie.

Zakroucený most boří normy, funkce a formy

Zakroucený most boří normy, funkce a formy

Norsko je zemí, které svojí vizuální zajímavost čerpá z přírodních scenérií, z hlediska architektury je spíše skromné a pokorné, což koloritu země jen svědčí. Na mapu světových mimořádností se teď ale dostalo díky realizovanému projektu od dánských architektů. Jimi navržený most nad řekou Randselva se skutečně…

© Fotolia.com - Davido

Tip na výlet: Žďákovský most je největším ocelovým obloukovým mostem v ČR

Na Žďákovský most na Písecku, svými rozměry a konstrukcí neobyčejnou technickou památku, narazí každý, kdo přijíždí k zámku Orlík směrem od Kostelce nad Vltavou. Most je unikátní tím, že oba břehy Orlické přehradní nádrže spojuje jediným mostním obloukem. Stavba, která byla zprovozněna před více jak půl stoletím, 27.…

Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Nový most v pražské Troji byl zprovozněn přesně před rokem

Před rokem, 6. října 2014, byl zprovozněn nový silniční a tramvajový Trojský most přes Vltavu, který nahradil Trojský tramvajový most zvaný "rámusák". Doprava na starém mostu z roku 1981 byla ukončena v říjnu 2013, nový se stavěl od léta 2010. Most navazuje v Holešovicích na nedávno otevřený tunelový komplex Blanka.

Znáte pražské mosty?

Znáte pražské mosty?

Praha je nejenom město věží, ale také mostů. Kolik vody pod nimi uplynulo od postavení nejstaršího nikdo nespočítá, ale ten nejnovější se otevřel 6. října v Tróji. Zveme Vás na prohlídku pražských mostů. V Praze je 32 mostů, můstků či lávek, které vedou přes Vltavu nebo její část, 18 mostů vede přes celou řeku.

REKLAMA