Stačí jen jeden pohled na město z výšky, aby bylo jasné, kde je zakopán pes. Ulice přesně kopírují hranice jednotlivých pravidelných bloků o rozměrech cca 400x400 metrů, kterými je celá plocha města pokrytá. Čtvercová síť bloků působí už z výšky depresivně, což teprve z pohledu obyvatele: stačí totiž jen dveře domu, a již stojíte na rušné silnici. Těžko říct, jak dobří řidiči jsou Španělé, jisté ale je, že výhod osobní automobilové dopravy využívají velmi často. Silnice mezi bloky, průjezdné rychlostí 50 km/h proto obyvatele k procházkám příliš nelákají. Není to bezpečné.
A univerzální dostupnost jednotlivých bloků auty vyúsťuje nejen k relativní nebezpečnosti pěší chůze, zahlcení ulic dopravou ale i k výraznému znečištění ovzduší. Tomu všemu nový Plán městské mobility předchází. Jak? Tvorbou tzv. superbloků. Jeden superblok totiž v rámci pravidelné sítě slučuje devět existujících bloků do jednoho velkého čtverce, a z vnitřní mřížky dopravních komunikací vynechává přítomnost mimoměstských automobilů. Podrobněji: rychlostí 50 km/h bude průjezdná každá čtvrtá ulice, zbylé budou přístupné jen vozům místních, a to při zachování rychlosti průjezdu 10 km/h.
Zatímco vnější silnice, přiléhající ke každému superbloku, budou upraveny pro kapacitní provoz, z ulic uvnitř superbloku se stanou ulice zaplněné chodníky, zelení a cyklostezkami. Přednost tu v každém směru využití dostanou lidé, a jejich aktivity. Toto opatření má snížit celkové dopravní zatížení města o 21 % v průběhu dvou následujících let. Číslo je to relativně malé, na to jak radikální úpravy si naplnění plánu mobility vyžádá, ale vychází z toho, že obyvatelům domů bude průjezd k jejich domům (byť sníženou rychlostí) umožněn.
Tyto mimoměstským automobilům neprůjezdné ulice rozšíří plochu chodníků a doplní výsadbu městskému klimatu odolné vegetace. Stromy v ulicích budou poskytovat stín, pročistí vzduch a budou sloužit jako přirozené lapače prachu a výrazně sníží i efekt tepelných ostrovů. Schéma počítá s „uvolněním“ celkem 160 zatím průjezdných ulic. Aby celý plán nabyl uživatelsky smysluplného provedení, bude zapotřebí vybudovat okolo 200 kilometrů nových cyklostezek, přepracovat stávající model dopravních přechodů a také komplexně přepracovat model městské hromadné dopravy. Tak, aby se lidé i z centra superbloku mohly pohodlně dopravovat s pomocí MHD.
„Celý nový Plán městské mobility je esencí moderní městské ekologie,“ tvrdí Janet Sanz, předsedkyně odboru ekologie, urbanismu a dopravy. „Chceme z Barcelony znovu udělat město, ve kterém se dá žít. Ulice měst ve Středomoří patří k životu lidí, tráví tu spoustu času, je to jejich druhý domov. A my chceme, aby tento domov byl příjemným místem.“
Sdílet / hodnotit tento článek