REKLAMA
Hledat
Nový stavební zákon
estav.tvnový videoportál
Všechna témata

Jak bleskově staví silnice v Austrálii

Australané možná nestaví silnice s důrazem na odolnost a dlouhodobou výdrž, ale způsob jakým se vypořádávají s jejich budováním má rozhodně něco do sebe. Dokládá to i příklad budování pětikilometrového úseku dopravní spojky z vesničky Shire of Morra. Kompletní asfaltová cesta tu vznikla za dva dny.
© Fotolia.com - totajla

Už od dob kolonizace spoléhá Austrálie na síť páteřních dopravních tepen, která se napříč osídlenými teritorii postupně zahušťuje.  První zpevněná silnice tu byla vybudována už v roce 1792, a spojovala tzv. Dawes Battery s guvernérským palácem, a posléze byla protažena až do Sydney. V Austrálii je prý budování silnic existenční nutností, protože více jak 50 % rozlohy celé země zůstává i dnes dopravně nedostupný. V současnosti má sice vzhledem ke své obrovské rozloze „relativně řídkou“ silniční síť v přepočtu na počet obyvatel (300 metrů zpevněné vozovky na obyvatele, tedy polovinu toho co například Kanada), ve skutečnosti má však jednu z nejdelších dopravních sítí na světě.

Napříč celým kontinentem vedou silnice v délce 800 000 kilometrů. Prakticky 85 % této délky tvoří silnice „nižší třídy“, kterou slouží k zajištění dopravní infrastruktury na regionální úrovni. S jejich pomocí se přepravuje na 90 % obyvatel a 20 % veškerých nákladů. Ještě donedávna to ale neplatilo o „vesnici“ Shire of Morra v Západní Austrálii. Zdejších 2500 obyvatel se mohlo na 180 kilometrů dlouhou cestu do Perthu vydat jen po nezpevněné prašné cestě. Místní proto velmi přivítali záměr na úpravu cesty, její napřímení a vyasfaltování.

Ze stavby tzv. Airstrip Road se brzy stala senzace, díky tomu, že radní vesnice sdíleli krátké video natočené s pomocí dronu. Pohled na něj je prostě svým způsobem uspokojivý. I když se životnost takové cesty, nepodložené penetračním makadamem, odhaduje na zhruba 7-15 let, v australských podmínkách to prý není nic neobvyklého. Většina neudržovaných cest tu zmizí z povrchu země do deseti let. Buď je o jejich údržbu zájem, nebo ne. Náklady na vybudování 4,9 kilometrů dlouhého úseku se přitom blíží sumě 443 000 australských dolarů.

Sdílet / hodnotit tento článek

Související témata

Mohlo by vás zajímat

tunel

70 metrů dlouhý tunel za 48 hodin! Jde to!

Švýcarští stavitelé udivili svět svým monstrózním dílem, železničním tunelem Gotthard. Ten je zatím s délkou 57,09 kilometrů největší a nejdelší na celém světě, ale pokud jde o dobu samotné výstavby, nemají se s čím chlubit. Čtvrtstoletí trvající práce navzdory masivnosti celého záměru je přeci jen trochu moc.…

stavba klenby tunelu

VIDEO: Klenutý tunel lze postavit za 24 hodin

Jak dlouho může trvat vytvoření vrstvené klenby tunelu nebo velko-kapacitní kanalizace? Dny nebo týdny? Kanadská stavební společnost Lock-Block Ltd. nabízí tutéž službu do čtyřiadvaceti hodin. A to všechno díky inovativnímu přístupu, který se lehce inspiroval stavebními dovednostmi starých Římanů.

REKLAMA