Jak vnímáme barvy
Subjektivní na tomto procesu vnímání barev je to, jak je komu daná barva a její odstín a sytost příjemná. Mnohdy se k určité barvě váže negativní nebo naopak pozitivní vzpomínka a proto ji máme, nebo nemáme rádi. Barva je emoce a naše psychická i tělesná stránka na ni reaguje okamžitě. Barva nám zvyšuje, nebo snižuje pocit tepla, nebo chladu. Ovlivní rychlost našich metabolických procesů. První a známé rozlišení barev je na teplé a studené.
Působení barev dle feng-shui
Feng-shui rozlišuje přístup k barvám především dle jejich výskytu v přírodě v rozdílných ročních obdobích a dle toho jim dává význam.
Barvy, které mají sílu nás zaktivovat, probudit, občerstvit, rozproudit nás směrem od našeho středu ven a nahoru, jsou barvy tzv. jangové, tedy podle klasického dělení, teplé. Barvy, které nás stahují dovnitř a dolů jsou barvy tzv. jinové, studené.
Neomylně k výběru barvy poslouží jedna z metod feng shui: Teorie pěti prvků. Informační základ byl vypozorován z přírody, popisuje stav přírody v průběhu jednoho solárního roku, a to v součinnosti s tím, jak na něj reagují lidé na obecné, nevědomé úrovni. Nejlépe je porovnávat principy s tím, co se děje v přírodě kolem nás, abychom měli podobné vjemy z reality a mohli je tak vzít jako nápomocný moment k pochopení teorie, protože z pocitů vlastně vzešla.
Ve feng-shui rozlišujeme během roku pět ročních období. Je to jaro, léto, babí léto, podzim a zima.
Jangová sezóna je spojena s přílivem světla a tepla a to je jaro, léto a babí léto. Zklidňující sezony, kdy ustupuje světlo a teplo chladu a tmě, je podzim a zima.
Jaro – prvek dřeva
Každý nový rok začíná jarem. Jak zmíněno výše, díky zesilujícím se slunečním paprskům dostáváme příval tepla a světla, čímž v zemi startují změny a to k růstu. Růst většinou probíhá směrem nahoru, za sluncem. Díky fotosyntéze se začíná vytvářet stále více zelená listová hmota, vidíme, že na jaře během týdne či dvou dojde k obrovské i vizuální změně krajiny. Jaro je díky tomuto stavu spojeno s barvou zelenou, právě proto, že je masivní zazelenání všude kam pohlédneme. Jsou to odstíny světle zelené, zelenkavě žluté, hráškově zelené, zelenkavě tyrkysové, trávově zelené apod. Je to celá škála zelených odstínů.
© Fotolia.com - billionphotos.com
Vzpomeňme si, jak se cítíme na jaře, co s námi dělá ta zelená? Dává nám motivaci a radost k životu. Stejně tak bude na nás působit zelená (pozor ale, volme správný odstín, na zdi nemusíme mít fotbalový trávník!) Barvy zelené se hodí do pokojíků teenagerů, do škol, kde probíhá vzdělávání, kde potřebujeme přinést motivaci a zdravý postoj k životu. Podporuje také činnost jater a žlučníku.
Léto – prvek ohně
Koncem května začínáme v přírodě rozlišovat více barev, zelená barva stárne, maličko tmavne, ale najdeme na květech rostlin barvy růžové, červené, vínové, nachové, purpurové, teple fialové – tam je zastoupeno více červené než modré, rudé. V přírodě je celá plejáda silných i jemných ohnivých barev.
© Fotolia.com - k.-u.-ha-ler
Použijeme-li nějaký, ale správně silný/slabý odstín v odpovídající sytosti ohnivé barvy, přinese nám do interiéru pocit radosti, chuti se potkávat s ostatními lidmi, plnosti života. Pokud by nebyl na správném místě a v silném tónu, může vnést moc ohně, které vytváří atmosféru hádek a argumentů. Jinak správný tón a sytost pomáhá mezilidskému potkávání, návštěvám, protože také podporuje činnost srdce a tenkého střeva. Použijeme spíše jako jednu stěnu, nebo slabý jemný pastelový tón.
Babí léto – prvek země
Někdy od půlky srpna do „dušiček“, kdy se tzv. stíny začínají prodlužovat, vnímáme, že ohnivé barvy dozrávají, začínají se přetavovat do oranžových, cihlových, sytě i světle žlutých, smetanových. To jsou barvy země. Jak se cítíme, když máme v čase babího léta ve spíži a sýpkách úrodu? Cítíme se jistě, stabilně, protože archetypálně přežijeme díky zásobám zimu.
© Fotolia.com - robsonphoto
Použijeme-li v interiéru barvu škály od smetanové, banánové, pískové, okrové, jemné žluté, cihlové, hnědé apod. Navodíme si tím právě zmíněný pocit stability, klidu a hojnosti. Tyto barvy bychom měli používat zejména v kuchyních, jídelnách, restauracích, ložnicích, obývacích pokojích, nebo tam, kde potřebujeme manifestovat pevné zázemí. Na zdravotní úrovni podporuje činnost žaludku a sleziny se slinivkou.
Podzim – prvek kovu
Začátek listopadu po ránu, to se musíme přemlouvat ráno vyrazit od práce. A jak se změnily barvy v přírodě? Ano, vše v přírodě obecně tmavne, šedne různými odstíny, šedohnědne, šedomodrá, hnědne, najdeme khaki barvu, nebo dostáváme mix barev uvedených. Mlha přede mnou, mlha za mnou. Nejraději bychom se schoulili někam za kamna a vyšli ven až na jaře. Barvy, které v přírodě najdeme v tento čas a my bychom je použili ve větším procentu v interiéru, nás mohou činit lehce smutnými.
© Fotolia.com - claudettethebat
Pro někoho je použití těchto barev na psychiku neúnosné. Jsou to barvy, které nás stahují do sebe, vedou k věcným uchopením reality, nevedou až tak k otevřenosti, nepodporují činnost srdce, ale vedou k uzavřenosti, v nadbytku až k depresím. Šedá, hnědá, světle šedá, antracit, šedomodrá, petrolejová, apod. ve správném malém množství v interiéru podporuje činnost plic a tlustého střeva, ve správném množství a odstínech jsou elegantní. Jako vždy, všeho s mírou. Nedoporučují se na velké plochy a zejména ne do ložnic, kuchyní a jídelen. Jsou to barvy do provozu, technické a v interiéru v menší ploše nebo detailech.
Zima – prvek vody
Závěrečný filmový obraz Popelky, pádící souběžně s princem na koni bílou zasněženou plání a k tomu obloha světle modré barvy je pozitivním prototypem barev zimy. Ve smutnější verzi by nám slunce nesvítilo, takže bychom dostali škálu bílé, odstínů šedé, antracitové a mlhavé oblohy opět ve škále různých šedí. Možná se tu a tam zelená lišejník. Ano, to jsou barvy zimy, páté sezony.
© Fotolia.com - demzp
Jak se cítíme v těchto barvách? Asi opět jak kdo, jak kdo má kolik vnitřního tepla. Obecně však tyto barvy používáme v menších plochách, množstvích. Mohou nás stáhnout dolů, zchladit pohodu, pokud je jí více než uneseme. Vedou více k racionálnímu uvažování, než-li citovému, jako je tomu o ohně. Pokud se přehltíme těmito barvami, můžeme cítit oslabení v oblasti ledvin a močového měchýře, Můžeme vnímat nechuť do života, nechuť komunikovat a stereotyp života, ze kterého se těžko dostáváme. V současnosti je šedá velkým trendem, ale jak říkám, stahuje, neotvírá srdce a třeba v partnerství a rodině, nebo komunitě může lidi i od sebe oddělit, protože stahuje, nepovznáší psychiku.
O navrhování barev v interiéru jsme si povídali s panem Jiřím Šestákem (interiérové studio Casa Moderna)
ESTAV.cz se ptá...
Jak v návrzích interiérů studia pracujete s barvami?
Jiří Šesták (Casa Moderna), odpovídá ...
Vždy je důležitá prvotní konzultace s klientem, protože i přes veškeré rady aktuálních trendů v interiéru musíme ctít přání a požadavky klienta. Pokud klient preferuje přírodní zemité odstíny a nemá rád výraznější barvy, tak jeho přání respektujeme. Pokud naopak klient pro život výraznější barvy potřebuje, snažíme se je navrhnout a sladit tak, aby se vzájemně dobře doplňovaly a vytvořily příjemný celek.
ESTAV.cz se ptá...
Přichází za Vámi zákazníci s jasnou představou o tom, jaká barva má v jejich interiéru převládat?
Jiří Šesták, odpovídá ...
V dnešní době v interiéru převládají odstíny bílé, šedé, pískové a černé, často doplněné o dřevinu, kterou je v současné době nejčastěji dub. Často k nám zákazníci chodí s požadavkem, že by rádi tento prostor doplnili či rozsvítili nějakou výraznější barvou, která se může zohlednit buď na solitérních kusech nábytku nebo například použitím výrazné tapety. Taková tapeta pak může být dominantním prvkem a není pak již potřeba promítat výrazné barvy či dekory do nábytku.
ESTAV.cz se ptá...
Stává se, že zákazníci přijdou s jasnou představou, ale po odborné konzultaci s Vámi svůj názor v zájmu lepšího výsledku zcela mění?
Jiří Šesták, odpovídá ...
Je to tak půl na půl. Někteří zákazníci nás osloví s tím, že by od nás chtěli kompletní poradenství a nechají veškerou iniciativu na nás. Pak jsou zákazníci, kteří přichází s jasnou představou, ale po ukázkách našich realizací a konzultaci všech možností začínají přemýšlet i o jiných alternativách, které je předtím třeba ani nenapadly. Je potřeba si při výběru barev uvědomit, jak na nás který odstín působí. Naším cílem je, aby se klient cítil v interiéru dobře a rád se do takového interiéru vracel.
Sdílet / hodnotit tento článek